هجوم تومورهای سرطانی سایر نقاط بدن به مغز

به گزارش مجله گذر عمر، سرطان و بدخیمی به معنی انتشار خارج از کنترل و تهاجم به بافت های سالم بدن از سوی سلول هایی است که تومور بدخیمی را ایجاد نموده اند. سرطان می تواند تقریبا از هرکدام از سلول های بدن در هر نقطه ای شروع گردد.

هجوم تومورهای سرطانی سایر نقاط بدن به مغز

ابتدا سلول ها رشد و تکثیر خارج از کنترل پیدانموده، سپس توده ای را ایجاد می نمایند و بعد به تدریج به بافت های سالم مجاور حمله نموده و به آنها آسیب می زنند.

در مرحله بعد هم به وسیله جریان خون یا لنف به مناطق دوردست بدن منتشر می شوند که به این اتفاق متاستاز می گویند.

مغز هم یکی از مقاصد حرکت و جایگزینی سلول های سرطانی می تواند باشد. در بسیاری موارد، متاستاز به مغز به صورت متعدد رخ می دهد به این معنی که معمولا چند نقطه از مغز همزمان درگیر می گردد.

این که منشأ اصلی متاستاز یا همان تومور اولیه کدام بافت بدن است از شاخص های مشخص نماینده و مهم در پیش آگهی و احتمال بهبود بیمار خواهد بود.

سن بیمار، شرایط فیزیکی و متاستاز به سایر نقاط بدن و میزان آسیب به بافت مغزی هم از موارد دیگر مشخص نماینده در عاقبت بیمار است.

اما از سوی دیگر بروز متاستاز مغزی به معنی ناتوانی در درمان بیماری نیست. در بسیاری موارد متاستاز به مغز قابل درمان است و حتی سرنوشت بیمار و احتمال رهایی از سرطان بیشتر به متاستاز به سایر نقاط بدن و شدت گسترش تومور در کل بدن وابسته است.

درواقع برای درمان متاستاز مغزی گزینه های نسبتا خوبی در دسترس بوده و متاستازهای عظیم و خصوصا با تعداد کم، نامزدهای بسیار خوبی برای جراحی است.

در بیشتر موارد، جراحی این تومورها با عوارض زیادی همراه نیست و جراحی که در انجام این گونه عمل ها مهارت و تجربه داشته باشد، می تواند با خارج کردن تومور متاستاز نموده درواقع مغز بیمار را پاک کند، گرچه همیشه احتمال بودن متاستازهای کوچک که در ام آرآی قابل دیدن نیست هم وجود دارد. به این دلیل حتی پس از جراحی پیروز خارج کردن تومور، معمولا ضروری است کل مغز هم پرتودرمانی گردد.

در خصوص متاستازهای کوچک و متعدد که امکان جراحی همه آنها وجود ندارد صرفا پرتودرمانی در بسیاری موارد پیروزیت آمیز بوده و تومور را کنترل می نماید.

گزینه مفید و مؤثری برای درمان متاستازهای مغزی وجود دارد که به آن گامانایف یا چاقوی گاما می گویند. در این روش، اشعه گاما به صورت متمرکز روی منطقه متاستاز تابانده می گردد و گویی به یاری این اشعه می توان جراحی انجام داد، البته محدودیت این روش درمانی نیز در متاستازهای عظیم است.

درمجموع باید گفت متاستاز مغزی در بسیاری موارد قابل درمان بوده و با انجام جراحی که بهترین روش پاکسازی منطقه دچار تومور به شمار می آید و پس از آن پرتودرمانی، می توان از سلامت مغز تا سطح نسبتا خوبی مطمئن شد.

دکتر علیرضا طبیب خوئی - متخصص جراحی مغز و اعصاب / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 29 اسفند 1399 بروزرسانی: 29 اسفند 1399 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 549

به "هجوم تومورهای سرطانی سایر نقاط بدن به مغز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هجوم تومورهای سرطانی سایر نقاط بدن به مغز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید