روش 5 دقیقه ای برای خواب راحت: چگونه فکر پریشان خود را آرام کنید

به گزارش مجله گذر عمر، اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که شب ها به سختی به خواب می روید و ذهنتان از افکار گوناگون پر می گردد، روشی ساده وجود دارد که می تواند شما را در کمتر از 5 دقیقه به خواب ببرد. این روش به نام پخش تصادفی ذهنی (Cognitive Shuffling) شناخته می گردد و به وسیله جوئل چِستِرز (Joel Chesters) که آن را از استادش در دانشگاه آکسفورد یاد گرفته، معرفی شده.

روش 5 دقیقه ای برای خواب راحت: چگونه فکر پریشان خود را آرام کنید

دکتر کاران راجَن (Karan Rajan) نیز این روش را شرح داده و اظهار نموده که این تکنیک می تواند به متوقف کردن افکار آزاردهنده یاری نموده و استرس های قبل از خواب را کاهش دهد، و در نهایت شما را در پنج دقیقه یا کمتر به خواب ببرد.

پخش تصادفی فکری چیست؟

دکتر راجَن شرح می دهد که وقتی در رختخواب دراز می کشید و افکار تکراری و استرس زا به سراغتان می آیند، بدن شما به حالت پاسخ استرس می رود و این واکنش موجب بی خوابی می گردد. هر چه بیشتر بیدار بمانید، این افکار ناخواسته بیشتر می شوند و خواب کمتر به سراغتان می آید.

با این حال، پخش تصادفی فکری این چرخه را می شکند. در واقع، این روش به جای اینکه فکر شما مجبور باشد به طور فعال به افکار منظم بپردازد، حالت تصادفی ایجاد می نماید که فکر از کنترل مستقیم رها می گردد.

تبلیغ متنی

ویزای مولتی آلمان
-
دلیل و عوارض مشکل پزشکی از چیست؟

برای آغاز این تکنیک، ابتدا یک کلمه تصادفی انتخاب کنید. دکتر راجَن پیشنهاد می نماید که از کلمه وقت خواب بهره ببرید، اما هر کلمه دیگری نیز می تواند مؤثر باشد. سپس هر حرف کلمه را در نظر بگیرید و تعداد زیادی کلمات دیگر که با همان حرف آغاز می شوند، در فکر مجسم کنید.

دکتر راجَن برای مثال حرف ب را انتخاب می نماید و شرح می دهد که هنگام انجام این تمرین، شما باید کلمات مرتبط را در فکرتان تصور کنید. این عمل به شما یاری می نماید تا افکار پراکنده و استرس زا متوقف شوند و به آرامی به خواب بروید.

وقتی از یک حرف خسته شدید، به حرف بعدی بروید. این روش به کاهش افکار پریشان یاری می نماید و شما را به یک حالت آرامش می برد.

تجربیات افراد از آزمایش این روش

کاربران بسیاری که این تکنیک را امتحان نموده اند از موفقیت آن خبر داده اند. بعضی پیشنهاد می نمایند که به جای استفاده از کلمات تصادفی، از دسته بندی های تعیین مانند حیوانات یا فیلم ها بهره ببرید و برای هر حرف از حروف الفبا یک مورد نام ببرید. یعنی همان نام فامیل خودمان!

یک کاربر گفت: این روش واقعاً به من یاری نموده است و تقریباً هر شب جواب می دهد.

کاربر دیگری با تعجب نوشته: من نمی دانستم این یک تکنیک واقعی است. من به طور طبیعی این کار را برای خوابیدن انجام می دادم و خیلی سریع به خواب می رفتم.

پخش تصادفی فکری یک روش مؤثر و علمی برای کاهش افکار پراکنده و رسیدن به آرامش در زمان خواب است. اگر شما هم به سختی به خواب می روید و فکر تان از افکار بی خاتمه پر می گردد، این تکنیک ساده را امتحان کنید و از اثرات آرامش بخش آن بهره مند شوید.

منبع

mirrorمنبع: یک پزشک
انتشار: 28 مهر 1403 بروزرسانی: 28 مهر 1403 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 1387

به "روش 5 دقیقه ای برای خواب راحت: چگونه فکر پریشان خود را آرام کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش 5 دقیقه ای برای خواب راحت: چگونه فکر پریشان خود را آرام کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید