کاتور در شیراز چاپ شد

به گزارش مجله گذر عمر، محمد آریا درباره این اثر به خبرنگار خبرنگاران در شیراز، گفت: هرچند که عشق و دوست داشتن و زندگی عاشقانه نسل گذشته در این رمان موج می زند اما بن مایه آن، یادآور رشادت ها و مبارزات و وطن پرستی مردم بلوچ در مقابل بیگانگان به ویژه کنسول انگیس در منطقه سیستان است. مردمی که با عشق به وطن و خاک خود، فرهنگ و باورهای خود را از هجوم فرهنگ بیگانگان حفظ کردند و با تمام چالش ها و سختی های زندگی در مقابل دشمن ایستادگی کردند.

کاتور در شیراز چاپ شد

کرامت یزدانی ناشر این کتاب نیز در مورد این نویسنده و کتاب کاتور گفت: محمد آریا که زاده سیستان است و سال های متمادی کارمند بهداشت و درمان آن استان پهناور بوده است، ارتباط و تعاملی نزدیک با عامه مردم آن کهن دیار داشته و چم و خم فرهنگ عامه و ادبیات عامه آن سامان را به خوبی می شناسد. وطن دوستی، مهمان نوازی، رشادت و شجاعت و غیرت مردم سیستان که از دیرباز زبانزد عام و خاص است را خود لمس نموده است. مردمی که همواره از خاک این مرزو بوم دفاع نموده اند.

به گفته یزدانی، او در کنار کار دولتی، به علت عشق و علاقه ای که به تاریخ و ادبیات داشته وارد حوزه داستان شد. آدم های رمان های این نویسنده سیستانی، آدم هایی هستند که با وجود تمام مسائل، عشق به طرق مختلف در زندگی شان جاری است.

وی ادامه داد: محمد آریا در رمان کاتور به خوبی ظرفیت بعضی آدم ها را نشان می دهد. ظرفیتی که ظاهر و باطن انسان را آشکار می سازد و نحوه برخورد او را با اتفاقات شکل می دهد و آدمی را به دسته های با ظرفیت و بی ظرفیت تقسیم می نماید و به هر کدام صفات خاصی می بخشد. رذائلی اخلاقی چون غرور، حسادت، پیش داوری، تکبر و زیاده خواهی مختص به دسته بی ظرفیت هستند، انسان هایی که فزونی را در شرایط مالی، جایگاه و مرزهای جغرافیائی می بنند و اخلاق و کرامت انسانی را فدای داشته های دنیوی می نمایند.

مدیر انتشارات نویسندگان پارس، گفت که کاتور به شیوه ای داستان وار به توضیح اثرات این اخلاقیات بر زندگی انسان و عواقب آن می پردازد که اگر خواننده فقط آن را به دید یک داستان رمانتیک مطالعه نکند و با درکی عمیق پذیرای مفهوم غنی آن باشد، می تواند مسیر درست زندگی و دوری از انحرافات این چنینی اخلاقی را برگزیند. در کنار این اخلاقیات و شخصیت های مختلف آدم های این رمان، ما باز مشاخصه با بیگانگان و متجاوزان به خاک وطن به هر طریق و بهانه ای را می بینیم که از صفات شاخص مردمان این خطه از خاک وطنمان است.

به گزارش ایبنا؛ کتاب کاتور، نوشته محمد آریا با 500 صفحه به وسیله انتشارات نویسندگان پارس در تیرماه 1402 منتشر شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 14 تیر 1402 بروزرسانی: 14 تیر 1402 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 1310

به "کاتور در شیراز چاپ شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاتور در شیراز چاپ شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید