نیمه خالی لیوان خودت را پر کن

به گزارش مجله گذر عمر، کارتون گالیور را حتما به یاد دارید. در این کارتون شخصیتی یبن کوتوله ها ایفای نقش می کرد به نام گلام. ورد زبان این شخص همواره کلمات نمی شه، من می دونم بود و در هر بحرانی که گالیور و دوستانش روبه رو می شدند انرژی منفی می داد. امروز تصمیم گرفتیم به سراغ چنین شخصیت هایی برویم یعنی افراد منفی بین. شما هم من و دکتر محمدمهدی قاسمی، روان پزشک را همراهی کنید

نیمه خالی لیوان خودت را پر کن

نیمه خالی لیوان خودت را پر کن

توصیه های دکتر محمدمهدی قاسمی به آدم های منفی بین

کارتون گالیور را حتما به یاد دارید. در این کارتون شخصیتی یبن کوتوله ها ایفای نقش می کرد به نام گلام. ورد زبان این شخص همواره کلمات نمی شه، من می دونم بود و در هر بحرانی که گالیور و دوستانش روبه رو می شدند انرژی منفی می داد. امروز تصمیم گرفتیم به سراغ چنین شخصیت هایی برویم یعنی افراد منفی بین. شما هم من و دکتر محمدمهدی قاسمی، روان پزشک را همراهی کنید

افراد منفی بین چه طور به زندگی نگاه می نمایند؟

افراد منفی بین، جنبه های مثبت یک رفتار یا رابطه را حذف می نمایند و بیشتر به جنبه های منفی و مساله دار توجه می نمایند. در واقع انتخاب هایشان گسسته است و به قسمت هایی از یک موضوع توجه شدید و به سایر بخش ها بی توجه هستند. مثلا به همسر خود در فکر یا در جمله های خود می گویند: در خرید همه چیز، دنبال مقرون به صرفه ترین هاست و خرید پیروزی ندارد، چیز خوبی نخریده، هیچ وقت چیز خوب نمی خرد با گفتن این جمله تمام خریدهای او را زیر سوال می برند زیرا که در آن لحظه به خریدهای ناپیروز او تمرکز می نمایند اما بعد که منطقی تر فکر می نمایند یاد خریدهای خوب و پیروز طرف مقابلشان هم می افتند.

چه راه حلی برای افراد منفی بین توصیه می کنید؟

افراد منفی بین برای هر موضوع باید تمام جنبه های آن را در نظر بگیرند و فقط بر نکته های منفی تمرکز ننمایند. عینک بدبینی و منفی بینی را درآورند زیرا با این عینک به اطراف نگریستن بسیار سخت و نازیباست. گاه شرایط تیره تر از حالت واقعی خود دیده می گردد بنابراین توصیه می کنم که چنین افرادی تصمیم بگیرند بر جنبه های مثبت هر موضوع تمرکز نمایند. اگر خوب و دقیق به هر موضوع نگاه کنید در دل هر سختی و تیرگی نقطه مثبتی وجود دارد. در دل هر سختی آسانی نهفته اما معمولا آن قدر غرق سختی ها و مسائل آن موضوع می شویم که آسانی آن را از یاد می بریم. فراموش می کنیم، انرژی خود را جمع نماییم تا در پی کشف آسانی و راحتی و نقاط مثبت آن مساله باشیم.

چه تمرین هایی را برای این موضوع پیشنهاد می کنید؟

حداقل در یک ماه اخیر حوادث به ظاهر تلخی که برایتان رخ داده و مایه ناراحتی شما شده را به خاطر آورید. با ثبت در دفتر تمرین خود سعی کنید جنبه های مثبت هر حادثه را شناسایی کنید. بعد از یافتن جنبه های مثبت آیا باز هم به همان میزان قبل، آن حادثه شما را ناراحت می نماید؟

منفی بین ها همان طور که اشاره کردید به بعضی از نکات یک موضوع توجه می نمایند. به طور مثال بعضی موضوعات را درشت نمایی و بعضی موضوعات را ریزنمایی می نمایند. برای این رفتار هم می توان کاری کرد؟

به نکته مهمی اشاره کردید که در چنین حالتی این افراد ابعاد مشکل را بیش از میزان واقعی می بینند که به آن فاجعه آمیز بودن هم اطلاق می گردد. از ویژگی های این تفکر، استفاده از کلماتی نظیر خیلی زیاد، وحشتناک، افتضاح، باور نکردن، غیرقابل تحمل و هیچ کس، همه، همواره و هرگز است. ریزبینی نقطه مقابل درشت نمایی است و زمانی بروز می نماید که اهمیت کاری را کم می گیرید یا آن را به حداقل می رسانید. برای مثال این افراد می گویند: تو همواره عجله داری. در حالی که او فقط صبح ها برای رفتن به محل کار عجله دارد. یا می گویند: در تعطیلات وحشتناکی داشتیم. در حالی که فقط یک روز از پنج روز به خوبی طی نشده و اختلاف سلیقه ها باعث مشاجره شده است. در چنین مواردی بهتر است هر مساله را به میزان واقعی خودش ببینیم و واژه هایی که به آن اشاره شد را از جملاتمان حذف کنیم. بعلاوه اگر دچار ریزبینی هستید، لیستی از کارهای مثبت خود یا همسرتان تهیه کنید. می توانید نظرهای مثبت دیگران را نسبت به خود یا همسرتان جمع آوری کنید و هر روز سری به آن بزنید. با این کار اعتماد به نفس را در خود و همسرتان تقویت خواهید کرد.

چه طور این کارها را تمرین کنیم؟

به روابط ناپیروز خود با همسر یا فرزند یا اقوام تان در یک ماه اخیر فکر کنید. مواردی که درشت نمایی یا ریزبینی عامل اصلی عدم پیروزیت بوده را شناسایی کنید. حال با تمرکز در فکر خود و با حذف آن عامل، رابطه درست و پیروز را ثبت نمایید.

در صحبت هایتان به این مطالب اشاره داشتید که منفی بین ها همه چیز را سیاه یا سفید می بینند. این نظر چه طور در فکر شکل می گیرد؟

تفکر سیاه و سفید تماشا یا اندیشه همه یا هیچ، حوادث و کیفیت آن را به شکل سیاه یا سفید ارزیابی می نماید. این افکار با کلمات درست یا غلط خوب، بد یبان می گردد. معمولا رفتار دیگران بیشتر سیاه یا سفید دیده می گردد. گویا چیزی در حد فاصل این دو وجود ندارد.فرض کنید قرار است با همسر خود به گردش بروید و او ده دقیقه ای است که شما را معطل نموده است. کم کم عصبانی می شوید و با خود می گویید: او همواره دیر آماده می گردد. هیچ وقت سرموقع آماده نمی گردد همین افکار به عصبانیت شما دامن می زند اما اگر بر خطاهای شناختی تمرین نموده باشید در آن لحظه می توانید معقولانه فکر کنید و نحوه تفکر خود را تغییر دهید. مثلا بگویید، گرچه احترام گذاشتن به وقت دیگران، کار خوبی است اما شاید مشکل خاصی برای او پیش آمده، بالاخره او هم انسان است، شاید هم واقعا دیر آماده شده اما اتفاق خیلی مهمی نیست، او هم مثل خود من و سایرین ممکن است با بی توجهی اشتباه کند. این نوع تفکر از میزان خشم شما می کاهد و اجازه می دهد تا راحت تر فکر کنید و تصمیم بهتری بگیرید.

منبع: http://www.salamat.com

ae

منبع: راسخون
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 850

به "نیمه خالی لیوان خودت را پر کن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیمه خالی لیوان خودت را پر کن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید