نگاه اساتید در ارائه مقاله، چاپ در مجلات است نه حل مسائل کشور، حرکت خاتمه نامه ها به سمت اولویت های سالانه پژوهشی

به گزارش مجله گذر عمر، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: فضای رقابتی حاکم در جامعه، اساتید را به سمتی سوق می دهد که آن ها بیشتر به فکر چاپ مقاله در مجلات بین المللی باشند.

نگاه اساتید در ارائه مقاله، چاپ در مجلات است نه حل مسائل کشور، حرکت خاتمه نامه ها به سمت اولویت های سالانه پژوهشی

جهت دریافت مشاوره خدمات طرح روی جلد کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از نماشو بخواهید.

امیر زندمقدم معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی در تبادل نظر با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، گفت: وزارت علوم سندی را تحت عنوان هدفمندسازی خاتمه نامه ها ابلاغ نموده است. ما در دانشگاه علامه طباطبایی برای تحقق این سند کارگروه ها و کارگاه هایی را تشکیل دادیم و تمام کوشش خود را انجام می دهیم تا خاتمه نامه و رساله های دانشگاه را به سمت اولویت های سالانه ای که برای پژوهش در ابتدای سال ایجاد می گردد؛ سوق دهیم.

وی ادامه داد: معاونت پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی سوق دادن خاتمه نامه های دانشجویی به سمت اولویت های سالانه پژوهش را به صورت مشترک با معاونت آموزشی انجام می دهد، زیرا خاتمه نامه ها مربوط به حوزه آموزش است.

زند مقدم در پاسخ به این سوال که چرا با وجود تعداد زیادی مقاله در کشور همچنان مسائل جامعه در جای خود باقی هستند؛ اظهار کرد: اصلی ترین هدف نوشتن مقالات، امتیازاتی است که برای اساتید در آیین نامه های مختلف در نظر گرفته می گردد. عملا شاید این فضای رقابتی که به وجود آمده خود دلیلی بر آن باشد که به مسائل کاربردی کمتر پرداخته گردد.

معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی توضیح داد: علوم انسانی با دیگر رشته ها متفاوت است البته که می تواند بسیار کابردی باشد اماهیچگاه نمی تواند به عنوان مثال به مسائلی که یک حوزه فنی به آن می پردازد، ورود کند. ما در علوم انسانی برای کاربردی شدن مقالات و خاتمه نامه ها از بعد دیگری نگاه می کنیم که هیچ گاه شبیه به فعالیت های رشته فنی و مهندسی نسیت، اما دوستان دیگر از همان بعد به علوم انسانی مینگرد و آن را مورد ارزیابی قرار می دهند.

زند مقدم بیان نمود: اصلی ترین مسئله ای که سبب شده است اکنون با وجود تعداد بسیاری مقاله همچنان مسائل کشور در جای خود باقی بمانند این است که فضای حاکم، اساتید را به سمتی سوق می دهد که آن ها به فکر چاپ مقاله در مجلات و مسائل دیگر همچون تعداد نگارنده های آن مقاله باشند و بیشتر به این دید مقاله فراوری نمایند.

زند مقدم ادامه داد: در فضای عمومی کشور نیز اینگونه است، در ارائه خاتمه نامه نیز بیش از هر چیز به این موضوع توجه می گردد که آیا از آن مقاله ای به دست می آید یا نه. البته چاپ مقاله در مجلات بین المللی به دلیل ارتقاء صندلی علمی کشور مهم است.

وی توضیح داد: بنده فکر می کنم مشکل بزرگتری که وجود دارد این است که مسائل یک جایی خود را نشان نمی دهند و به نمایش گذاشته نمی شوند تا افراد بتوانند برای برطرف آن ها مراجعه نمایند. حلقه های مفقوده ای در این میان وجود دارد. بهتر است فرهنگ استفاده از علوم انسانی در کشور برای شرکت ها جا بیفتد. زمانی که خود شرکت ها این احساس احتیاج را داشته باشند و به دانشگاه مراجعه نمایند بسیار بهتر از آن است که بر اساس یک آیین نامه مجبور به ارتباط باشند. در حقیقت باید به این دید برنامه ریزی ها انجام گردد تا سازمان های بیرونی خود به خود احتیاج به علوم انسانی را احساس ک نند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1400 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 629

به "نگاه اساتید در ارائه مقاله، چاپ در مجلات است نه حل مسائل کشور، حرکت خاتمه نامه ها به سمت اولویت های سالانه پژوهشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاه اساتید در ارائه مقاله، چاپ در مجلات است نه حل مسائل کشور، حرکت خاتمه نامه ها به سمت اولویت های سالانه پژوهشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید