حیرت انگیزترین کتابخانه های معاصر

به گزارش مجله گذر عمر، جدیدترین نسل کتابخانه ها مراکز فرهنگی، اجتماعی و مدنی ای هستند که کتاب هم دارند. کتابخانه های معاصری که در اینجا می بینید بخشی از جنبشی تازه در سراسر دنیا هستند که در آن ها طیفی از فعالیت های گوناگون از یوگا گرفته تا چاپ سه بعدی میزبانی می گردد. ساختمان هایی حیرت انگیز که از کپنهاگ و کالگری گرفته تا کرایست چرچ و شیکاگو پراکنده شده اند.

حیرت انگیزترین کتابخانه های معاصر

کتابخانۀ مرکزی اودی

اودی، کتابخانۀ مرکزی تازۀ هلسینکی است، اما فقط یک سوم از فضای آن به کتاب ها اختصاص دارد. آنا ماریا سوینینوارا، مدیر اودی، می گوید که هدف آن بازطراحی کتابخانه هماهنگ با احتیاج های آیندۀ جمعیت فنلاند و تشویق به همگرایی و آموزش اجتماعی است. این کتابخانه پاسخی است به قانون کتابخانه های عمومی فنلاند که به روزرسانی شده و متعهد به تبلیغ یادگیری در تمام عمر، شهروندی فعال، دموکراسی و آزادی ابراز وجود است.

این سازۀ 17250 متر مربعی، مجهز به یک سینما، استودیوی ضبط، دسترسی به خدمات عمومی، نمایشگاه ها و رویداد های اجتماعی است و مهمتر از همه کتاب.

کتابخانۀ عمومی شیکاگو، وست لوپ

این اولین کتابخانه ای است که در وست لوپ ساخته شده، و هشتاد و یکمین کتابخانۀ عمومی شهر محسوب می گردد. این کتابخانه سابقاً محل دو استودیوی تلویزیونی بوده است و اکنون صاحب یک نمای فولادی شده است.

کتابخانۀ تینگ برگ

محلۀ تینگ برگ کپنهاگ، معماری مدرنیستی غنی ای دارد، اما اخیراً به حاشیه رانده شده است و مقدار جرم و جنایت در آن افزایش یافته است. خانۀ فرهنگ، کتابخانه و مرکز اجتماعی COBE، به مدرسۀ تینگبرگ افزوده شده است. این مرکز شامل اتاق های جلسات، یک کافه، و کارگاه هایی مجهز به تجهیزات برش لیزری است. سالن این مرکز میزبان کنسرت ها و رویداد هایی نظیر تئاتر بچه ها، فیلمها، کارگاه های ساخت اسباب بازی و کتابخوانی به وسیله نویسندگان است.

کتابخانۀ مرکزی تورانگا در کرایست چرچ

این کتابخانه جایگزین کتابخانۀ سابق این شهر شده که در زلزله های سال 2010 و 2011 ویران شد. این کتابخانۀ 9500 متربعی و 5 طبقه در میدان تاریخی کتیدرال کرایست چرچ واقع شده است. دیوار های بتنی بزرگی کتابخانه، با قابلیت لرزش و تغییر طراحی شده اند که از ساختمان در برابر لرزه محافظت می نماید.

داخل ورودی کتابخانه یک کافه و منطقۀ تکنولوژی و نوآوری مجهز به یک صفحۀ لمسی 7 متری قرار دارند. یک ناحیۀ اجتماعی برای مردم محلی در طبقۀ دوم در نظر گرفته شده است. در این طبقه بعلاوه محل مربوط به بچه ها و یک غار مطالعه و اتاق فعالیت تعبیه شده است. در سه طبقۀ بالای این طبقه، اتاق جلسات و اتاق های مطالعه، استودیو، اتاق کامپیوتر و استودیوی موسیقی قرار دارند.

کتابخانۀ مرکزی کالگری

این کتابخانۀ نوساز در کالگری واقع در آلبرتای کانادا واقع شده است و فعالیت هایی که در آن انجام می گردد، طیفی از فعالیت های سرگرم کننده تا جدی را شامل می شوند. در کتابخانۀ بچه ها که در طبقۀ همکف واقع شده است، اتاق های بازی ای وجود دارد که در آن فعالیت های ساخت کاردستی و نقاشی انجام می گردد؛ و در طبقۀ چهارم، فضا برای مطالعۀ متمرکز در اتاق مطالعۀ بزرگ فراهم است. بیرون از این ساختمان که 22300 متر مربع مساحت دارد، آمفی تئاتر هایی ساخته شده که اجازه می دهند تا فعالیت های کتابخانه به بیرون از آن توسعه یافتد.

بیبلیوتکا سور

این کتابخانه با ستون های بتنی برهنه، که یادآور کتاب های چیده شده روی قفسه هستند، و پنجره های عمودی به وسیله دفتر معماری گونزالس موی طراحی شده است. این کتابخانه در لیمای پرو واقع شده است. در درون این ساختمان 1300 متر مربعی، فضا هایی برای چندین دورۀ آموزشی از قبیل: گیتار، یوگا، نقاشی، عکاسی، پایکوبی باله و تئاتر در نظر گرفته شده است.

کتابخانۀ دنداجی

در دندانجی که روستای در نیجر غربی است، یک مسجد خشتی که شرایط نامناسبی پیدا نموده بود، تبدیل به یک کتابخانه و مرکز اجتماعی شده است. معماران آتلیه معصومی و استودیو چاهار دست به دست هم دادند و این ساختمان خشتی را نوسازی نمودند. فضا هایی با نور مناسب برای مطالعه طراحی شده اند که اگر در منزل برق نباشد، می توان برای انجام تکالیف به آنجا رفت. بعلاوه فضا هایی برای سوادآموزی بزرگسالان در آن طراحی شده که زنان محلی خواهان آن شده بودند. بعلاوه یک اتاق رایانه در آن در نظر گرفته شده است. همزمان، معمار های یک مسجد نو هم در همسایگی کتابخانه ساخته اند.

کتابخانۀ تیانجین

در این کتابخانۀ آینده گرای پنج طبقه که 33700 متر مربع مساحت دارد و در تیانجین چین واقع شده است، قفسه های کتابخانه دیوار ها را از کف تا سقف در برگرفته است. در مرکز کتابخانه، یک سالن اجتماعات کروی وجود دارد که به عنوان یک فضای اجتماعی برای جمع شدن تا 110 نفر عمل می نماید. درطبقات اول و دوم، اتاق های مطالعه و محوطه های نشستن و اتاق های جلسات، کامپیوتر و صدا واقع شده اند؛ و بالای این طبقات، دو طبقه ایوان واقع شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 4 مرداد 1402 بروزرسانی: 4 مرداد 1402 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 1318

به "حیرت انگیزترین کتابخانه های معاصر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حیرت انگیزترین کتابخانه های معاصر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید