رژیم غذایی مخصوص اگزما

به گزارش مجله گذر عمر، برنامه رژیم غذایی اگزما بر اجتناب از مواد غذایی که موجب آغاز علائم التهابی پوست می شوند، متمرکز شده است. یادداشت برداری از مواد غذایی آلرژی زا و خودداری از مصرف آنها قانون کلی رژیم درمانی اگزما محسوب می گردد.

رژیم غذایی مخصوص اگزما

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

برنامه رژیم غذایی اگزما بر اجتناب از مواد غذایی که موجب آغاز علائم التهابی پوست می شوند، متمرکز شده است. یادداشت برداری از مواد غذایی آلرژی زا و خودداری از مصرف آنها قانون کلی رژیم درمانی اگزما محسوب می گردد.

اگزما یک اصطلاح پوششی است که چندین بیماری التهاب پوستی مانند بثورات پوستی، خارش، خشکی، قرمزی و پوسته پوسته شدن و گاهی خونریزی را در برمی گیرد. گرچه این عارضه یک مشکل پزشکی مرگبار به حساب نمی آید، اما علائم آن بسیار آزار دهنده می باشند. چنانچه این عارضه بدون درمان رها گردد، ممکن است برای چندین هفته تداوم یابد. بعلاوه همیشه خطر بروز مجدد و یا عود آن وجود دارد. به طور خوشبینانه می توان گفت که اگزما می تواند به طور مؤثر با پیروی از نکات خود مراقبتی همراه با با مداخله درمانی مؤثر مورد رسیدگی قرار گیرد.

موضوع نگران نماینده در مورد اگزما این است که یک بیماری مزمن می باشد. تا این تاریخ، متخصصین پوست به طور روشن از علت دقیق آن صحبتی به میان نیاورده اند. این گونه اسم می گردد که هم وراثت و هم عوامل محیطی مسئول بوجود آمدن این مشکل پوستی است. افرادی که دارای سیستم ایمنی بسیار حساس می باشند، در معرض خطر بیشتری نسبت به دیگران به جهت ابتلاء به اگزما قرار دارند. بیشتر پزشکان با هدف جلوگیری از عوامل ایجاد نماینده آن، توصیه می نمایند که در طول بروز علائم پوستی بایستی از یک برنامه رژیمی مناسب پیروی کرد.

رژیم غذایی مخصوص اگزما

درک علل ریشه ای اگزما و اجتناب از آنها راه چاره عملی به منظور برخورد با این اختلال پوستی آزار دهنده است. همانطور که پیش از این اشاره شد، این مشکل پوستی پس از قرار گرفتن در معرض آلرژن های ناشناخته ایجاد می گردد. رژیم غذایی و اگزما به علت تشدید علائم پوستی پس از مصرف مواد غذایی خاص اغلب به یکدیگر مرتبط می باشند. در صورتی که آلرژی های غذایی علت اصلی اگزما باشند، خودداری از مصرف آنها به عود مجدد اگزما یاری خواهد نمود.

در مورد رژیم غذایی مخصوص اگزما بایستی گفت که بایستی به خاطر داشت که حساسیت غذایی ممکن است از فردی به فرد دیگر تفاوت داشته باشد. به طور دقیق تر بایستی گفت که نوعی از محصولات غذایی که موجب آغاز واکنش های آلرژیک در فردی می شوند، ممکن است همان علائم را در فرد دیگر بوجود نیاورند. بعلاوه بعضی افراد قادر به هضم شیر و دیگر محصولات لبنی نبوده در حالی که بعضی دیگر نسبت به غذاهای دریایی حساسیت دارند. در دیگر بیماران مبتلا، محصولات لبنی و غذاهای دریایی ممکن است مواد غذایی آلرژی زا به حساب نیایند. در نتیجه، برنامه رژیم غذایی برای بیماران مبتلا به اگزما یکسان نمی باشد.

یکی از اسرار رژیم غذایی یافتن مواد غذایی حساسیت زا با پیروی از رژیم غذایی حذفی است. این واقعیت دارد که بعضی مواد غذایی نسبت به دیگر مواد غذایی حساسیت زاتر می باشند. این مواد غذایی، محصولات لبنی، سویا، غذاهای دریایی، محصولات مبتنی بر آرد، مواد غذایی اسیدی و مهمتر از همه افزودنی های غذایی را شامل می شوند. آنچه شما می توانید انجام دهید این است که مصرف یک ماده غذایی مشکوک را به مدت یک هفته قطع نموده و نشانه های بهبودی را مورد آنالیز قرار دهید. سپس مجدداً آن ماده غذایی را مصرف نموده و هرگونه واکنش حاکی از بدتر شدن فرایند بهبودی را آنالیز نمایید. این کار را برای دیگر محصولات غذایی مشکوک به ایجاد نماینده این عارضه انجام دهید. بدین طریق، می توانید مواد غذایی که بایستی از مصرف آنها در صورت ابتلا به اگزما اجتناب نمایید را پیدا نموده و این عارضه را به طور طبیعی درمان سازید.

در حالی که قصد برنامه ریزی برای رژیم غذایی را دارید، مطمئن شوید که رهنمودهای یک پزشک حاذق را در این خصوص جویا شوید. و نباید فراموش کنید که در طول دوره تشخیص یادداشت روزانه از مواد غذایی تهیه نمایید. همان اقدامات حذف و معرفی مجدد ماده غذایی به بدن در مورد برنامه ریزی جهت رژیم غذایی مخصوص اگزما در بچه ها انجام می گردد. به منظور درمان طولانی مدت، تغییرات رژیم غذایی را با دقت تمام انجام داده و سعی نموده دیگر عادات سبک زندگی را به گونه ای تغییر دهید که به وسیله پزشک حاذق توصیه شده است. به خاطر داشته باشید که سلامت کلی و مدیریت استرس به طور یکسان به منظور درمان اگزما در طولانی مدت دارای اهمیت می باشند.

در صورت مشاهده هرگونه عوارض جانبی مانند افزایش ضعف و خستگی بعد از پیروی از این رژیم غذایی در مراجعه به پزشک کوتاهی و درنگ نکنید. پزشک ممکن است دیگر مواد غذایی مکمل و پمادهای موضعی (در صورت احتیاج) را جهت کسب نتایج بهتر تجویز نماید. تردیدی نیست که درمان اگزما با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی تا حدودی مؤثر می باشد. اما فردی که دچار این عارضه پوستی است بایستی نسبت به دیگر عوامل مسبب این عارضه هم اطلاعاتی بدست آورد. آنگاه در این صورت است که مدیریت دراز مدت اگزما می تواند به طور طبیعی حاصل گردد.

منبع: راسخون
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 879

به "رژیم غذایی مخصوص اگزما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم غذایی مخصوص اگزما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید