خبرنگاران داشتن یک اقامتگاه دائمی و یک اقامتگاه فرعی مشمول مالیات نمی گردد

به گزارش مجله گذر عمر، اصفهان- خبرنگاران- معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: بر اساس قانون، هر خانوار می تواند یک اقامتگاه دائمی در شهر محل سکونت خود و یک اقامتگاه فرعی در شهری غیر از محل سکونتش داشته باشد که مشمول مالیات نیست.

خبرنگاران داشتن یک اقامتگاه دائمی و یک اقامتگاه فرعی مشمول مالیات نمی گردد

امیر زاغیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: خانوارها در صورتی ک مازاد بر اینها، واحد دیگری داشته باشند مشمول مالیات خواهد شد و اگر واحد بیشتری داشته باشند اما خالی نباشد مشمول مالیات نخواهد شد.

وی ادامه داد: مالکان در صورتی که یک واحد مسکونی در محل زادگاه و یک واحد در محل سکونت خود داشته باشند، معاف از پرداخت مالیات هستند اما مازاد بر آن بشرطی که بدون سکنه باشد مشمول پرداخت مالیات می گردد و در صورتی که خالی نباشد مالیاتی به آن تعلق نمی گیرد.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: همه سرپرستان خانوار از 19 فروردین مکلف به تکمیل اطلاعات خود در سامانه املاک و اسکان هستند که مدت زمان اعلام شده از این تاریخ به مدت 2 ماه است.

وی با بیان اینکه محدودیت یا استثنایی برای ثبت املاک در سامانه املاک و اسکان وجود ندارد، افزود: این طرح شامل تمام مالکان و مستاجران در همه شهرها و روستاهاست و مالکان واحدهای مسکونی باید تمام املاک خود را در این سامانه معرفی و ثبت نمایند.

زاغیان اعلام نمود: افرادی هم که یک ملک دارند و در زمان حاضر در آن ساکن هستند باید اطلاعات محل سکونت خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت نمایند.

وی با اشاره به اینکه این سامانه با 2 هدف تعیین راه اندازی شده است، اظهار داشت: شناسایی و دریافت مالیات از خانه های خالی یکی از وظایفی است که قانونگذار برعهده این سامانه گذاشته است و وزارت راه و شهرسازی به عنوان مجری باید این کار را انجام دهد و مورد بعدی شناسایی محل اسکان خانوارهاست.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، ساماندهی عرضه و تقاضای مسکن و شناسایی واحدها و املاک خالی و محل اسکان خانوارها را از اهداف اصلی راه اندازی این سامانه اعلام نمود.

به گفته وی، برنامه ریزی در زمینه احداث و ارائه مسکن یکی از وظایف راه و شهرسازی است که با استفاده از اطلاعات مسکن و خانوار ثبت شده در این سامانه ها انجام می گردد.

زاغیان با اشاره به اخذ مالیات از خانه های خالی و الزام مالکان و سرپرستان خانوار برای ثبت واحدهای مسکونی تحت تملک خود در سامانه املاک و اسکان توضیح داد: نحوه جریمه و دریافت مالیات از مالکان و سرپرستان خانوار در شهرهای بالای یکصد هزار نفر و شهرهای زیر این رقم متفاوت است.

به گزارش خبرنگاران، اکنون در کشور 2 میلیون و 500 باب و در اصفهان 60 هزار باب خانه خالی و جود دارد.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی سال گذشته اعلام نمود: 2 میلیون و 100 هزار واحد مسکونی شهری خالی و 2 میلیون واحد خانه دوم در کشور وجود دارد که در برنامه این وزارتخانه برای عرضه و ورود به بازار مسکن قرار گرفته است.

وزارت راه و شهرسازی نیز اعلام نمود که مالکان خانه های خالی که واحدهای خود را به بازار عرضه نمایند از پرداخت مالیات معاف می شوند.

کوشش جاری دولت، کنترل قیمت اجاره بها با عرضه بیشتر خانه های خالی به مردم است و قرار است با اجرای این طرح، مالکان خانه های خالی شناسایی شوند.

طبق قانون54 مکرر که بخشی از قانون مالیات های مستقیم است و سال گذشته در مجلس تصویب و ابلاغ شد، همه خانوارها اعم از شهری، روستایی، مالک و مستاجر، مکلف هستند اطلاعات سکونتی خود را در سامانه املاک و اسکان به نشانی http://amlak.mrud.ir، ظرف 2 ماه ثبت نمایند.

منبع: ایرنا
انتشار: 18 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1400 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 640

به "خبرنگاران داشتن یک اقامتگاه دائمی و یک اقامتگاه فرعی مشمول مالیات نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران داشتن یک اقامتگاه دائمی و یک اقامتگاه فرعی مشمول مالیات نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید