انتقاد محرز از رقابت بچگانه در فراوری واکسن کرونا!

به گزارش مجله گذر عمر، به گزارش خبرنگاران، مینو محرز، محقق اصلی تیم فراوری واکسن کوو ایران برکت، به این سوال که چرا بعضی افراد با وجود تزریق واکسن برکت به بیماری کرونا دچار شده اند؟ شرح داد: ممکن است افراد بعد از تزریق هر واکسنی به کرونا مبتلا شوند، چرا که در حال حاضر در شرایط اپیدمی قرار داریم و ویروس کووید در همه جا پخش است و محتمل است شخصی پیش از تزریق و یا قبل از اینکه واکسنی که دریافت نموده، اثر کند، در معرض ویروس قرار گرفته باشد و این موضوع ربطی به واکسن ندارد.

انتقاد محرز از رقابت بچگانه در فراوری واکسن کرونا!

او در واکنش به صحبت هایی مبنی بر اینکه به این واکسن بیش از سایر واکسن های داخلی اهمیت داده شده است، اسم کرد: همه واکسن های داخلی در حال سپری کردن مراحل فراوری خود هستند و من واقعا از بیان چنین صحبت ها و بداخلاقی ها و بعلاوه این رقابت های بچگانه متاسفم.

وی اضافه کرد: مراحل یک واکسن داخلی زودتر از بقیه واکسن ها طی شده واین واکسن به نتیجه رسیده و در حال فراوری و مصرف شدن است و سایر واکسن های داخلی هم هنگامی که به نتیجه برسند، به آن ها مجوز اورژانسی داده می گردد تا بتوانند، واکسن خود را فراوری نمایند و ما از خدا می خواهیم که هر چه زودتر همه واکسن ها به نتیجه برسند تا بتوانیم هر چه سریع تر مردم کشور را واکسینه کنیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن اشاره به اینکه هم اکنون کشور ما از لحاظ واکسیناسیون از بسیاری از کشور های دیگر عقب تر است، متذکر شد: ما همه باید برای انجام واکسیناسیون عمومی به هم یاری کنیم و این بداخلاقی ها چیست که همه در حال خراب کردن همدیگر هستند؟ همه باید دست در دست هم دهیم و هر چه زودتر واکسن های داخلی را فراوری کنید تا همه مردم کشور واکسینه شوند.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا اظهار کرد: این وزارت بهداشت است که به مراحل واکسن ها نظارت می نماید و به آن ها مجوز می دهند و همه واکسن ها تحت نظارت یک نهاد قرار می گیرند و فرقی هم بین آن ها وجود ندارد و واکسن کوو ایران از لحاظ طی کردن مراحل جلوتر از بقیه بوده و زودتر از بقیه مجوز دریافت نموده و من واقعا متاسفم که در شرایطی که 80 میلیون نفر باید واکسینه شوند و این در حالی است که مقدار پوشش واکسیناسیون در کشور پایین است و ما باید با فراوری هر چه بیشتر واکسن این موضوع را جبران کنیم، عده ای برای هم زیر پا می گیرند و من نمی دانم این بد اخلاقی ها تا کی می خواهد ادامه پیدا کند؟ (مقدار)

انتقاد از سخنان محرز در خصوص واکسن ایرانی-کوبایی

به گزارش خبرنگاران، محرز در حالی این سخنان را بیان نموده است که ادعای چندی پیش او در خصوص واکسن ایرانی-کوبایی انستیتو پاستور، با نقدها شدیدی روبرو شده بود.

او درباره همکاری مشترک انیستیتو پاستور ایران و کوبا برای ساخت واکسن مدعی شده بود: مرحله سوم واکسن کوبایی را به بعضی افراد در ایران تزریق کردند و بعد قرار بود یک پروژه مشترک باشد که بعد سفیر این کشور اعلام نموده بود ما چنین پروژه ای نداریم.

او اضافه نموده بود: برای اینکه خود کشور کوبا به این واکسن دستور تزریق اضطراری داد و گفت کشور خودم و کشورهای دیگر آمریکای جنوبی بیشتر احتیاج دارند و بنابر این اولویت را به آنها داد و سفیر این برنامه را بیان کرد و این پروژه مشترک، اگر هم باشد، به تأخیر افتاده و نمی تواند خیلی یاری کند (فرارو).

پس از آن، علیرضا بیگلری، رئیس انستیتوپاستور ایران با رد اظهارات مینو محرز مبنی بر منتفی شدن واکسن کرونای ایرانی - کوبایی و با بیان اینکه نمی دانیم ایشان با چه هدفی چنین اظهاراتی را مطرح می نمایند، تاکید نمود: بانک سلول فراوری این واکسن گرفته شده، مقدمات فراوری صورت گرفته و اولین بچ فراوری شده و تا چند روز آینده تحویل می گردد.

وی اضافه کرد: خانم دکتر محرز مسئول گفته های خودشان هستند. ما نمی دانیم چرا و با چه هدفی چنین اظهاراتی را مطرح می نمایند. ما به صورت کاملا تعیین در زمینه فراوری مشترک واکسن کرونا با کوبا، توافق نامه داریم، کار پیش رفته، سلول بانکی را گرفته ایم و کارآزمایی بالینی را انجام دادیم و مراودات دو کشور در این زمینه ادامه دارد (ایسنا).

چرا سیاست مغرضانه ؟

در همان زمان، دلارام درود، عضو هیات علمی و معاون فراوری انستیتو پاستور ایران در گفتگویی با اشاره به راستا پیچیده طی شده برای فراوری این واکسن گفت: با پیمودن این راستا پرفراز و نشیب، حالا این شبهه مطرح شده است که این واکسن کوبایی است؟ ایرانی است؟ یا کوبایی- ایرانی؟ این چه سیاست مغرضانه ای است برای گس نمودن طعم اتفاقات گوارا و شیرینی که قرار است برای مردم ایران رقم بخورد.

وی اضافه کرد: آنچه امروز اهمیت دارد فراوری انبوه واکسن کرونا در میانه این پاندمی است نه آن نردبان من و او که اگر قرار بود برای محصولی چنین استراتژیک مسابقه میان من و ما صورت گیرد این مسابقه میان فراورینمایندگان مشترک دیگر نظیر فایزر (آمریکا - آلمان)، و آسترازنیکا (انگلیس- سوئد) نتایج بهتری می توانست داشته باشد؛ اما این کارهای مشترک ارج قرار گرفت و همگان هم ستودند که در تنگنای این چنینی، کسی من بودن خود را فریاد نمی زند (ایلنا).

محرز هیچ سمتی در ستاد ملی کرونا ندارد

پس از این ماجراها بود که کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت بیان کرد: خانم دکتر مینو محرز هیچ سمتی در ستاد کرونا ندارد.

وی گفت: سرکار خانم دکتر مینو محرز هیچ سمتی در ستاد ملی کرونا و کمیته های کشوری وابسته به این ستاد ندارند، اظهارات ایشان از صندلی عضو ستاد کرونا که متاسفانه در بعضی رسانه ها مطرح شده است و مکرر از دکتر محرز به اسم عضو ستاد کرونا یا عضو کمیته علمی کرونا نام می رند، درست نیست و ایشان هیچگونه سمتی در ستاد ملی کرونا ندارند.

وی اضافه کرد: بر این اساس، مسئولیت اظهارات ایشان با شخص خودشان است و اظهاراتشان شخصی است. متاسفانه مکرر در ماه های گذشته موارد متناقض و اظهارات و موضع گیری های غیر علمی، غیر فنی و بدون پایه و اساس از ایشان درباره واکسن ها اعم از واکسن های وارداتی و فراوری داخلی مطرح شده که طبیعتا مسئولیت این اظهارات یا شخص دکتر محرز است (ایسنا).

مجموع جانباختگان؛ 85 هزار و 543 نفر

به گزارش خبرنگاران، این رقابت های بچگانه در حالی صورت می گیرد و حرف های ضد و نقیض در حالی زده می گردد که بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا کنون تنها 4 میلیون و 529 هزار و 845 نفر دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و 128 هزار و 850 نفر هم دُز دوم را تزریق نموده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به 6 میلیون و 658 هزار و 695 دُز رسیده است.

بر اساس این خبر، مجموع بیماران کووید19 در کشور به سه میلیون و 344 هزار و 122 نفر رسیده است. متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 146 بیمار کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به 85 هزار و 543 نفر رسیده است (ایسنا).

آخرین اخبار کرونا را در صفحه ویروس کرونا در خبرنگاران بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 31 تیر 1400 بروزرسانی: 31 تیر 1400 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 765

به "انتقاد محرز از رقابت بچگانه در فراوری واکسن کرونا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد محرز از رقابت بچگانه در فراوری واکسن کرونا!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید