اعتیاد و شیوه های رهایی از آن

به گزارش مجله گذر عمر، دکتر آزیتا محقق؛ روانشناس سلامت و مشاور کودک نوجوان و خانواده در گفت و گو با خبرنگاران به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر، به آموزش مهارت نه گفتن و مصون سازی افراد در برابر آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد پرداخت:

اعتیاد و شیوه های رهایی از آن

به گزارش خبرنگار خبرنگاران از سمنان، دکتر آزیتا محقق؛ روانشناس سلامت و مشاور کودک نوجوان و خانواده در گفت و گو با خبرنگاران به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر، به آموزش مهارت نه گفتن و مصون سازی افراد در برابر آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد پرداخت:

اعتیاد یعنی وابستگی به مواد به گونه ای که کاملا مضر به حال شخص و اجتماع باشد. هر نوع ترکیب شیمیایی که باعثتغییر در کارکرد مغز شود را مواد مخدر میگویند.

وابستگی به یک ماده به معنی تمایل شدید فرد برای ادامه مصرف یک ماده علی رغم اثرات مضر مصرف آن است و این وابستگی دارای دو جنبه روانی و جسمی است.

فرد معتاد مجبور است برای رسیدن به حالت دلخواه مثل:نئشگی یا سرخوشی به تدریج میزان مصرف خود را افزایش دهد.

-مواد مخدر روی مغز اثر می گذارد و تفکر را کند میکند و و واکنش های شما را اهسته تر میکند.

-مواد مخدر روی بدن تاثیر می گذارد و باعث شل شدن عضلات میشود، ضعیف شدن تنفس میشود و باعث کاهش ضربان قلب میشود.

-مواد محدر باعث ایجاد اختلالات جنسی میشود.

-مواد مخدر باعث ایجاد اختلالات روانی میشود. مانند:افسردگی،شیدایی

-مواد مخدر باعث تغییرات ظاهری نامناسب در شما میشود.

فرد معتاد بهداشت فردی خود را به خوبی رعایت نمیکند و ظاهری نامناسب دارد.

راهکار های ترک اعتیاد چیست؟

گام نخست تصمیم گیری برای تغییر است و سخت ترین گام می باشد.

ترک اعتیاد به زمان،انگیزه و حمایت اطرافیان احتیاج دارد.مراقب زمان و اندازه مصرف تان باشید تا بتوانید به نقش اعتیاد در زندگی تان بهتر پی ببرید. فهرست معایب و مزایای ترک اعتیاد، همین طور هزینه ها و مزایای عدم ترک اعتیاد را تهیه کنید.به چیز هایی که درزندگی برایتان مهم هستند،فکرکنید از جمله: همسر ،فرزندان ، شغل، سلامتی و علایق تان. سعی نکنید به تنهایی اعتیاد خود را ترک کنید. موفقیت هر رویکرد درمانی به داشتن مشوق و پشتیبان بستگی دارد. به حمایت خانواده و دوستان نزدیک خود امید داشته باشید. حمایت این افراد سرمایه با ارزشی در فرآیند بهبود است.

با انسان های سالم روابط اجتماعی برقرار کنید.به کمپ های ترک اعتیاد بروید،این کمپ ها فضای امن و مجهزی را برای گذراندن دوران بهبودی فراهم می کنند.جلسات درمانی را جدی بگیرید.

خلاص شدن از ترک عادات بد: محرک ها و تمایلات خود را کنترل کنید.بهبودی شما به پاک شدن ختم نمیشود. مغز شما برای بهبود و بازسازی ارتباطات گذشته به زمان احتیاج دارد،زیرا ممکن است به مصرف مواد مخدرتمایل پیدا کند و در این صورت خودتان را سرگرم کنید تا حواستان پرت شود، کتاب بخوانید، به پیاده روی بروید تا تمایل به مواد مخدر کاهش پیدا کند.

از دوستانتان که مواد مخدر مصرف می کنند دوری کنید و با کسانی در ارتباط باشید که از تصمیم شما برای ترک اعتیاد حمایت می کنند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 18 مرداد 1400 بروزرسانی: 18 مرداد 1400 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 796

به "اعتیاد و شیوه های رهایی از آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتیاد و شیوه های رهایی از آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید