دره گلها ارمنستان؛ بهشتی پنهان که نباید از دست بدهید!

به گزارش مجله گذر عمر، دره گلها یا زاخکازور، شهری زیبا و توریستی در دل ارمنستان است. این شهر به علت آب وهوای سرد و برفی در فصل زمستان، مسافران و علاقه مندان به اسکی و مکان های برفی را به سوی خود جذب می نماید.

دره گلها ارمنستان؛ بهشتی پنهان که نباید از دست بدهید!

جاذبه های گردشگری، امکانات سرگرمیی، هتل های لوکس و آثار تاریخی از دیگر دلایلی است که دره گلها را به یکی از جاهای تماشای ارمنستان تبدیل نموده است.

اگر قصد سفر به این جاذبه بی نظیر را دارید، در این مطلب از مجله خبرنگاران با دره گلها ارمنستان و سرگرمیات اطرافش آشنا شوید.

دره گلها کجاست؟

در 50 کیلومتری ایروان، شهر زیبا و رنگی تساغکادزور یا همان دره گلها قرار گرفته است. دره گلها از توابع استان کوتایک ارمنستان است.

دلیل محبوبیت دره گلهای ارمنستان چیست؟

پیست اسکی، گل های رنگارنگ، طبیعت بکر و دست نخورده، علفزارهای سبز، آب وهوای پاک، آسمان آبی و پر ستاره و پوشش گیاهی متنوع از جمله دلایل محبوبیت دره گلهای ارمنستان به شمار می روند.

برترین زمان بازدید از دره گلهای ایروان چه موقعی است؟

به دلیل آب وهوای کوهستانی و پیست اسکی معروف آن، برترین زمان برای سفر به دره گلها در ایروان ماه های دسامبر تا مارس است.

دره گلها چه امکانات رفاهی و سرگرمیی دارد؟

دره گلها یا زاخکازور امکانات رفاهی و سرگرمیی متعددی مانند پیست اسکی، چشمه های آب گرم، صومعه کچاریس، موزه برادران اوربلی و مجموعه ورزشی زاخکازور دارد.

مشخصات دره گلها

یکی از جاهای تماشای ایروان، دره گلها است. زاخکازور ارمنستان منطقه ای کوچک و دلنشین در استان کوتایک است که آب و هوای سرد و کوهستانی دارد. شما با سفر به این منطقه سرسبز و کوهستانی در هر فصلی می توانید یک سفر بی نظیر و فراموش نشدنی برای خود رقم بزنید.

زاخکازور یا تساغکادزور، سرگرمیاتی مانند تله کابین، چشمه های آب گرم، هتل های لوکس و مکانی برای اسکی را فراهم نموده است که هنگام سفر به دره گلهای ارمنستان می توانید از آن ها لذت ببرید.

دره گلها کجاست؟

دره گلهای ارمنستان در 50 کیلومتری شمال ایروان، مرکز این کشور و سه کیلومتری شرق هرازدان، مرکز استان کوتایک قرار گرفته است.

بعلاوه این دره زیبا در ارتفاع 1841 متری از سطح دریا، روی دامنه جنوب شرقی کوه های تغنیس قرار گرفته است.

لوکیشن دره گلها روی گوگل مپ

برترین مسیر دسترسی به دره گلها

جاده H-29 این شهر را به وسیله هرازدان به گغارکونیک و شمال شرقی ارمنستان متصل می نماید. برای رفتن به دره گلها ارمنستان کافی است خودتان را به هرازدان برسانید. این دره بعلاوه به وسیله جاده H-5 از جنوب شرقی و جاده H-28 از شمال غربی در دسترس است.

با استفاده از مینی بوس ها و تاکسی هایی که در هرازدان قرار دارند، می توانید به سمت زاخکازور ارمنستان بروید. مینی بوس ها هر روز از صبح تا ساعت 19:30 هر یک ساعت یکبار به سمت دره گلها حرکت می نمایند.

فاصله ایروان تا دره گلها

دره گلها در فاصله 50 کیلومتری از شهر ایروان قرار گرفته است. می توانید با تاکسی یا مینی بوس از منطقه میکرو به سمت دره گلها حرکت کنید.

فاصله تهران تا دره گلها

برای رفتن به دره گلهای ارمنستان از تهران می توانید با اتوبوس یا هواپیما بروید. مسیر هوایی تهران به ایروان 793 کیلومتر است و در مدت زمان یک و نیم ساعت می توانید به مقصد برسید.

اگر بخواهید از مسیر زمینی بروید، حداقل باید 1195 کیلومتر را پشت سر بگذارید. از ایروان تا دره گلها هم حدود 50 کیلومتر فاصله است که می توانید با تاکسی یا مینی بوس های منطقه این مسیر را طی کنید.

دلیل نام گذاری دره گلها

زاخکازور در زبان ارمنی به معنای دره گلها است و دلیل نامگذاری آن رویش گل های متعدد در منطقه است.

برترین زمان بازدید از دره گلها

تماشا دره گلهای ارمنستان در هر فصل زیبایی و جذابیت های خاص خودش را دارد، شاید بتوان گفت این مهم ترین مزیت این منطقه محسوب می شود.

در فصل های بهار و زمستان مسافران بیشتری به دره گلها سفر می نمایند. اگر قصد استفاده از امکانات پیست اسکی را دارید در ماه های دسامبر، ژانویه، فوریه و مارس (از اواسط آذر تا اسفند ماه) به دره گلها بروید.

در فصل بهار هم آب وهوای منطقه دیگر سردی فصل بهار را ندارد و هوا رو به گرم شدن می رود. با توجه به هزینه، مقصد و علاقه خود برترین زمان را انتخاب کنید.

پوشش گیاهی و جانوری دره گلها ارمنستان

دره گلها در ارمنستان با پوشش گیاهی متنوعی مانند گل های وحشی، گون ها، گیاهان دارویی و گونه های کوهستانی شناخته می شود.

در این منطقه حیواناتی مانند گوزن، روباه، خرگوش و گونه های مختلف پرندگان و خزندگان زندگی می نمایند.

تماشای های دره گلها

دره گلها در ارمنستان با طبیعت خیره نماینده، آبشارهای زیبا و گل های رنگارنگ، مکانی محبوب برای لذت بردن از طبیعت است. در ادامه با هر کدام از این جاذبه های تماشای آشنا می شویم.

- طبیعت زیبا

طبیعت زیبا دره گلها در ایروان با منظرههای سرسبز، کوه های تماشای و رودخانه های زلال، آرامشی وصف ناپذیر را برای بازتماشامایندگان به ارمغان می آورد. گل های وحشی و هوای تازه کوهستانی در فصل بهار منظره ها دل انگیزی ایجاد می نمایند.

- پیست اسکی دره گلهای ارمنستان

پیست اسکی یکی از مهم ترین و معروف ترین جاذبه های تماشای در دره گلها شناخته می شود. این پیست 4 ایستگاه و 16 مسیر متفاوت دارد.

در ماه های دسامبر تا مارس گردشگران زیادی برای استفاده از این امکانات سرگرمیی به آن جا سفر می نمایند. تجهیزات و لوازم مربوط به اسکی نیز در این منطقه وجود دارد.

- چشمه های آب گرم

زاخکازور ارمنستان چشمه های آب گرم و معدنی متعددی دارد. اگر به طبیعت و فضای آزاد و صدای آب چشمه ها علاقه مند هستید، هنگام سفر به دره گلها در ایروان به سراغ چشمه های آب گرم هم بروید.

- موزه برادران اوربلی

موزه برادران اوربلی یکی دیگر از تماشای های دره گلها در ارمنستان است. این موزه خانه سه دانشمند اوربلی (با نام های روبن، لووبن و ژوزف) در قرن بیستم است.

لوازم و وسایل این سه نفر به عنوان آثار ارزشمند در این موزه نگهداری می شوند.

- مجموعه ورزشی زاخکازور

علاوه بر پیست اسکی زاخکازور، بزرگ ترین مرکز ورزشی ارمنستان نیز در نزدیکی دره گلها قرار گرفته است. بعد از بازسازی مجموعه در سال 2007، این مجموعه ورزشی به یکی از پیشرفته ترین مراکز ورزشی منطقه قفقاز تبدیل شده است.

در این مجموعه ورزشی امکانات متعددی برای حدود 35 ورزش المپیک ارائه می شود. در کنار تمرینات حرفه ای، مسافران هم می توانند از امکانات مختلف مانند ورزش های آبی، سالن های فوتبال و تنیس استفاده نمایند.

جاهای تماشای اطراف دره گلها

علاوه بر چشمه های آب گرم، موزه برادران اوربلی و مجموعه ورزشی زاخکازور، مکان های سرگرمیی دیگری هم در اطراف وجود دارد که می توانید هنگام سفر به آن ها هم مراجعه کنید.

صومعه کچاریس

صومعه کچاریس یک مجموعه مذهبی است که قدمت آن به قرون وسطی بازمی شود. این صومعه با دقت و ظرافت بسیار از حدود قرن 11 تا قرن 13 ساخته شده و در دل کوه ها قرار گرفته است. صومعه کچاریس از کلیساهای مختلف مانند سنت گریگوری، سرپ، کاتوغیک و سرپ هاروتیون تشکیل شده است و در فاصله 60 کیلومتری از ایروان قرار گرفته است.

در محیط صومعه تعدادی سنگ قبر و دو عبادتگاه هم وجود دارد. برای رفتن به صومعه کچاریس می توانید از مینی بوس و تاکسی بهره ببرید.

اگر از مسیر تساغکادزور با تاکسی به صومعه بروید، حدود 50 دقیقه در مسیر هستید. ساعت بازدید 9:00 تا 18:30 است و می توانید رایگان از محیط تماشا کنید.

امکانات سرگرمیی دره گلها

در اطراف دره گلهای ارمنستان امکانات سرگرمیی و رفاهی متعددی وجود دارد که در سفر به دره می توانید از تمامی آن ها بهره ببرید. کوه نوردی، اسکی و چند نمونه دیگر که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم از جمله امکانات سرگرمیی منطقه هستند.

- کوه نوردی و طبیعت گردی

از آنجایی که دره گلها در منطقه کوهستانی قرار گرفته است، شما می توانید با کوه نوردی در محیط اطراف از طبیعت لذت ببرید.

زاخکازور ارمنستان بعلاوه پارک های طبیعی و زیبایی دارد که امکان پیاده روی، پیک نیک، مشاهده حیوانات و پرندگان را فراهم می نماید. طبیعت این منطقه طبیعی و دست نخورده هستند.

- اسکی

مرکز اسکی دره گلها در ایروان در بالای شهر زاخکازور قرار گرفته و در سال های اخیر کاملا مدرن و بازسازی شده است. پیست ها با تجهیزات مدرن و امکانات رفاهی مناسبی برای مسافران فراهم نموده اند.

- تله سیژ

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری دره گلها، تله سیژ است که در فصل زمستان سرگرمی جذابی برای مسافران ارائه می نماید. در این تله سیژ از صندلی های امن و راحت استفاده شده است.

تله سیژ دره گلها از پای کوه آغاز شده و به ارتفاعات کوه تغنیس می رسد. مدت زمان آغاز و خاتمه سفر با تله سیژ حدود 20 دقیقه است.

- شنا در چشمه های آبگرم

به عقیده بعضی از مردم، چشمه های آب گرم دره گلها در درمان بسیاری از بیماری ها تاثیر مستقیم دارد. تجربه حس آب گرم در زمستان یکی از دلایلی که است که علاقه مندان به سفر را در فصل زمستان به این جاذبه گردشگری می کشاند.

امکانات رفاهی دره گلها

دره گلها در ارمنستان برای رفاه حال گردشگران امکاناتی همانند پارکینگ مناسب و دسترسی آسان فراهم نموده است. سرویس های بهداشتی و آلاچیق های مختلف در نقاط تماشای این منطقه قرار دارند تا بازتماشامایندگان بتوانند به راحتی استراحت نمایند.

بعلاوه در بعضی نقاط فروشگاه های محلی برای تهیه مواد غذایی موجود است.

اقامت در دره گلها

اگر به دره گلهای ارمنستان سفر کردید و قصد دارید، شب را در یکی از هتل های اطراف بمانید، می توانید یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید:

  • هتل زاخکازور جنرال اسپورت کامپلکس با امکانات ورزشی و رفاهی کامل
  • هتل لوکس الگنت ریزورت با منظره بی نظیر، اتاق های مدرن و امکانات کامل
  • هتل کچاریس ریزورت در نزدیکی پیست های اسکی
  • هتل لوکس زاخکازور ماریوت با امکانات مدرن، استخرهای سرپوشیده و تنوع غذایی بالا

توصیه هایی برای سفر به یادماندنی در دره گلها

اگر در پی یک سفر فراموش نشدنی و هیجان انگیز هستید، دره گلها ارمنستان یکی از مقصدهای پیشنهادی برای شما است. امکانات رفاهی و سرگرمیی بسیاری مانند پیست اسکی، تله سیژ، صومعه کچاریس و چشمه های آب گرم در اطراف این جاذبه گردشگری قرار دارند.

پیست اسکی معروف ترین سرگرمی این منطقه بکر به شمار می رود. سالانه گردشگران بسیاری دره گلها را در فهرست سفر خود قرار می دهند.

منبع: علی بابا
انتشار: 21 مهر 1403 بروزرسانی: 21 مهر 1403 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 1379

به "دره گلها ارمنستان؛ بهشتی پنهان که نباید از دست بدهید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دره گلها ارمنستان؛ بهشتی پنهان که نباید از دست بدهید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید