اتحادیه اروپا از آمریکا خواست در خروج از معاهده آسمان های باز تجدیدنظر کند

به گزارش مجله گذر عمر، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن ابراز تاسف از تصمیم آمریکا برای خروج از معاهده آسمان های باز، از واشنگتن خواست آن را مورد بازبینی قرار دهد.

اتحادیه اروپا از آمریکا خواست در خروج از معاهده آسمان های باز تجدیدنظر کند

با ما سفر کنید و با تور ترکیبیی اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دولت دونالد ترامپ خواست درباره تصمیمش برای خروج از معاهده آسمان های باز تجدیدنظر کند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، بورل در بیانیه ای گفت: من از اعلام تصمیم آمریکا درباره خروج از معاهده آسمان های باز متأسفم. این معاهده عنصر اصلی معماری کنترل سلاح ماست و مثل سوپاپ اطمینان و تدبیر امینت ساز عمل می نماید.

وی اضافه کرد: در حالی از روسیه می خواهم فوراً به اجرای کامل این معاهده بازگردد که از ایالت متحده نیز درخواست دارم در تصمیم خود تجدیدنظر کند.

این مقام اتحادیه اروپا یادآور شد که معاهده آسمان های باز از زمان اجرایی شدن در سال 2002 بیش از هزار و 500 ماموریت شناسایی بر فراز سرزمین های کشورهای امضاکننده فراهم نموده که همین مسئله باعث شفافیت و قابلیت پیش بینی شده است.

بورل در ادامه گفت که اتحادیه اروپا پیامدهای این تصمیم را بر امنیت خود آنالیز خواهد نمود.

روز آدینه، معاون وزیر خارجه روسیه، سرگئی ریابکوف، گفت که آمریکا رسماً مسکو را از تصمیم خود درباره خروج از این معاهده مطلع نموده است. این مقام روس تاکید نمود که خروج واشنگتن از توافق پروازهای نظارتی به اختلال در سیستم امنیتی منجر خواهد شد.

بعد از آن که روز پنجشنبه دونالد ترامپ برنامه خروج آمریکا از این معاهده را مورد تایید قرار داد، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، بابت این تصمیم دولت آمریکا عمیقاً ابراز تاسف کرد.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا هم گفت که بازه خروج از دیروز آدینه تا شش ماه آینده شروع شده، اما اگر روسیه به پایبندی کامل به معاهده بازگردد، امکان تجدیدنظر در این تصمیم وجود دارد. پامپئو مدعی شد که مسکو این توافق را به ابزاری برای ارعاب و تهدید تبدیل نموده است.

الکساندر گروشکو، یکی از معاونان وزیر خارجه روسیه پیش از این تاکید نموده بود که این کشور معاهده را نقض ننموده و اضافه نموده بود که مسکو مصمم است که تا زمانی که این توافق معتبر باقی بماند، به تمام الزامات آن پایبند باشد.

معاهده آسمان های باز که سال 1992 امضا شد و در سال 2002 اعتبار پیدا کرد، برنامه ای را تدوین نموده که بر اساس آن پروازهای نظارتی غیرمسلح بر فراز کل محدوده کشورهای عضو این توافق امکان پذیر است.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 5 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 77

به "اتحادیه اروپا از آمریکا خواست در خروج از معاهده آسمان های باز تجدیدنظر کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتحادیه اروپا از آمریکا خواست در خروج از معاهده آسمان های باز تجدیدنظر کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید