آیا از تأثیرات چای ترش در بهبود دیابت اطلاع دارید؟

به گزارش مجله گذر عمر، تحقیقات زیادی بر روی مدل های حیوانی و انسانی برای آنالیز تاثیر گذاری چای ترش برای درمان دیابت صورت گرفته است. نتایج این تحقیقات استفاده از چای ترش برای درمان دیابت را تا حدودی مفید می داند اما نمی توان آن را جایگزینی برای درمان دیابت دانست. در این مطلب به آنالیز رابطه بین چای ترش و دیابت می پردازیم.

آیا از تأثیرات چای ترش در بهبود دیابت اطلاع دارید؟
دیابت بیماری مزمنی است که با افزایش قند خون همراه است. عدم ترشح انسولین و یا کاهش پاسخ ارگان ها به انسولین باعث ایجاد اختلال در سوخت و ساز کربوهیدرات، چربی و پروتئین در بدن می گردد و قند خون را افزایش می دهد. بسیاری از افراد به علت گران بودن و عوارض جانبی مصرف دارو های دیابت به فکر استفاده از روش های سنتی برای درمان این عارضه می افتند. چای ترش یک روش شناخته شده و محبوب برای درمان دیابت در طب سنتی است. اما آیا واقعا استفاده از این چای برای درمان دیابت موثر است؟

تاثیر چای ترش برای کاهش قند خون در بیماران دیابتیبرای آنالیز تاثیر گذاری چای ترش و دیابت، از مدل های حیوانی مانند خرگوش و موش استفاده شده است. معمولا برای القای بیماری دیابت در حیوانات از ماده ای به نام استرپتوزوتوسین استفاده می گردد. بر اساس تحقیقاتی که بر روی یک مدل حیوانی از موش های صحرایی در سال 2013 انجام شد، تزریق عصاره چای ترش باعث کاهش 12 درصدی گلوکز خون (قند خون) شد. جالب توجه است که تزریق عصاره چای ترش در موش های معمولی تاثیری بر روی سطح گلوگز نداشت.

تاثیر چای ترش بر کاهش کلسترول و فشار خون در افراد دیابتییکی از مسائلی که افراد دیابتی با آن رو به رو هستند، چربی خون است. در بیماران دیابتی اندازه کلسترول خوب پایین و کلسترول بد بالاست. این دو عامل خطر بیماری های قلبی و سکته مغزی را در آن ها افزایش می دهند. علاوه بر این، افراد دیابتی معمولا فشار خون بالایی دارند. برای آنالیز تاثیر چای ترش بر روی کلسترول و فشار خون در بیماران دیابتی تحقیقات زیادی اجرا شده است. در اینجا به طور مختصر به آنالیز یکی از این تحقیقات می پردازیم.

آزمایش آنالیز تاثیر چای ترش و دیابتبرای این آنالیز، یک جامعه آماری 60 نفره از افراد دارای دیابت نوع 2 و دارای 5 سال سابقه بیماری انتخاب شدند. آن ها در طی دوره آزمایش، مطابق با معمول دارو های کنترل قند خون، دیابت و انسولین و ... را مصرف می کردند. بیماران در دو گروه تقسیم بندی شدند. یک گروه از چای ترش و گروه دیگر از چای سیاه برای درمان استفاده کردند.

تفاوت معنی داری بین دو گروه وجودنداشت. 21 درصد از شرکت نمایندگان در هرگروه دارای وزن نرمال، 51 درصد آن ها دارای اضافه وزن و 28 ٪ چاق بودند. پارامتر هایی همانند وزن، مدت زمان دیابت و شاخص توده بدنی در این دو گروه یکسان بودند. آزمایش به مدت 1 ماه طول کشید و افراد روزی دو مرتبه صبح و بعد از ظهر بین وعده های غذای اصلی باید چای می نوشیدند. برای این کار، 2.5 گرم چای را با 250 میلی لیتر آب جوشان دم می کردند و بعد از 30 دقیقه می خوردند. در طی آزمایش بیماران به غیر از دریافت دارو هایی که از قبل برای دیابتشان استفاده می کردند، داروی جدیدی مصرف نکردند. بعلاوه هیچگونه تغییری در رژیم غذاییشان در طی این مدت ایجاد نشد.

نتایج این تحقیق تغییر قابل ملاحظه بر روی فشار خون نشان داد و گروهی که از چای ترش استفاده می کردند فشار خونشان به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافت، درحالیکه گروهی که از چای سیاه استفاده کردند فشار خون در آن ها افزایش یافت. بعلاوه نتایج این تحقیق نشان داد که افرادی که از چای ترش استفاده می نمایند کلسترول خوب در آن ها افزایش و کلسترول بد کاهش می یابد.

طریقه مصرف چای ترش برای درمان دیابت 5 گرم چای ترش را داخل یک فنجان آب جوش بریزید

روی فنجان سرپوشی قرار دهید و 10 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد

سپس چای را صاف کنید و بنوشید.

نکات مهمبرای طعم و عطر بهتر می توانید اندازه کمی لیمو ترش، دارچین و عسل به آن اضافه کنید

استفاده از اندازه بیشتری از چای ترش، چای شما را غلیظ تر می نماید

از آنجایی که چای ترش باعث کاهش فشار خون می گردد، بهتر است با معده خالی مصرف نگردد

افراد دیابتی بهتر است روزانه دو بار و در بین وعده های اصلی غذا چای ترش بنوشند

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 22 آبان 1400 بروزرسانی: 22 آبان 1400 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 903

به "آیا از تأثیرات چای ترش در بهبود دیابت اطلاع دارید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا از تأثیرات چای ترش در بهبود دیابت اطلاع دارید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید