کرونا نقاط مثبتی هم دارد ، سالمندان خشنود شوند

به گزارش مجله گذر عمر، سلامت خبرنگاران : همه گیری کرونا از یک طرف باعث کاهش مراجعه افراد و کاهش تشخیص و درمان پوکی استخوان شده و از طرف دیگر با کاهش رفت وآمد سالمندان، مقدار شکستگی های ناشی از پوکی استخوان را کاهش داده است.

کرونا نقاط مثبتی هم دارد ، سالمندان خشنود شوند

کرونا بر پوکی استخوان اثرات مثبت و منفی دارد.

به گزارش خبرنگاران، این روندی که در مورد شیوع پوکی استخوان می بینیم، بیشتر مربوط به پیر شدن جمعیت است. نسبت جمعیت سالمند ما از پنج، شش درصد به 30 درصد رسیده است و به همین نسبت مسائل عضلانی و مسائل اسکلتی نیز افزایش یافته است.

به گفته رییس مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، طبق آنالیز های اجرا شده؛ همه گیری کووید-19 از یک طرف باعث کاهش مراجعه افراد و کاهش تشخیص و درمان پوکی استخوان شده و از طرف دیگر با کاهش رفت وآمد سالمندان، مقدار شکستگی های ناشی از پوکی استخوان را کاهش داده است.

کرونا تشخیص پوکی استخوان را مختل نموده

دکتر افشین راسخ درباره مسائلی که همه گیری کووید-19 در تشخیص و درمان پوکی استخوان ایجاد نموده است، گفت: مطالعات ما نشان می دهند که در کشور در فضای کووید-19، استفاده از خدمات پیشگیری و تشخیص به موقع پوکی استخوان آسیب جدی دیده است. مردم به علت ترس از بیماری، کم تر به مراکز درمانی مراجعه می نمایند. به خصوص سالمندان که در معرض کرونای شدیدتر و مرگ ناشی از کرونا قرار دارند، بنابر توصیه های بهداشتی کمتر مراجعه می نمایند و کوشش می گردد که با شیوه های دیگری مانند فضای مجازی، این تشخیص انجام گردد. تجدید درمان بدون احتیاج به مراجعه و... نیز از دیگر راهکارهاست ولی نسبتا شرایط پیگیری های درمانی در این بخش آسیب جدی دیده و امیدواریم بعد از کووید جبران گردد.

کرونا شکستگی های ناشی از پوکی استخوان را کم کرد

وی اضافه کرد: از طرف دیگر به علت این که مقداری فعالیت کمتر شده و توصیه می شد مردم کمتر از خانه خارج شوند، شکستگی های ناشی از پوکی استخوان کمتر شده است. در کل می توان گفت از یک طرف تشخیص با اختلال روبرو شده ولی از طرف دیگر شکستگی های سالمندان کاهش پیدا نموده است.

رییس مرکز تحقیقات استئوپروز در مورد تاثیر اقدامات انجام شده در زمینه پوکی استخوان بر کاهش بار ناشی از این بیماری اعلام کرد: طبق آنالیز ها این اقدامات، بار بیماری را کاهش داده؛ ولی موضوع مهم تر سرعت پیرشدن جمعیت است. سرعت پیری متاسفانه خیلی سریع تر از هر اقدام دیگری، تاثیرگذار است. این روندی که در مورد شیوع پوکی استخوان می بینیم، بیشتر مربوط به پیر شدن جمعیت است. نسبت جمعیت سالمند ما از پنج، شش درصد به 30 درصد رسیده است و به همین نسبت مسائل عضلانی و مسائل اسکلتی نیز افزایش یافته است.

تشخیص به موقع و درمان کامل پوکی استخوان

وی تشریح کرد: به همین علت زمانی که جمعیت پیر می گردد، تشخیص فرد مبتلا به پوکی استخوان اهمیت بیشتری پیدا می نماید تا شکستگی اتفاق نیفتد. در مورد پوکی استخوان، چیزی که نگران نماینده است، شکستگی است. پوکی استخوان نه آنچنان علامتی دارد و نه کسی را خیلی اذیت می نماید. احتمال شکستگی با کم ترین ضربه را افزایش می دهد و باعث زمین گیر شدن فرد می گردد. در حال حاضر، مهم ترین توصیه ما به جمعیت سالمند، تشخیص به موقع و درمان کامل است.

راسخ در مورد اضافه شدن تشخیص پوکی استخوان در نظام مراقبت های اولیه کشور گفت: در حال حاضر در حال فراهم کردن امکان تشخیص پوکی استخوان در نظام مراقبت های اولیه بهداشتی کشور هستیم. یعنی در جایی که بیماران مبتلا به فشارخون و دیابت را پیدا می کنیم، بیمارهای مبتلا به پوکی استخوان که در معرض شکستگی هستند را نیز شناسایی می کنیم و آن ها را درمان می کنیم.

منبع: رکنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 908

به "کرونا نقاط مثبتی هم دارد ، سالمندان خشنود شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا نقاط مثبتی هم دارد ، سالمندان خشنود شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید