واکنش ها به ژست اعتراضی مهران مدیری در حاشیه جشنواره فجر

به گزارش مجله گذر عمر، در متن جشنواره فجر سال جاری هر چند خبری از اظهارنظر های تند نبود. اما اظهارات جنجالی مهران مدیری در مصاحبه با فریدون جیرانی و در حاشیه این جشنواره به شکلی پررنگی خود را نشان داد و توجه ها را به خود جلب کرد.

واکنش ها به ژست اعتراضی مهران مدیری در حاشیه جشنواره فجر

به گزارش خبرنگاران، او که به بهانه بازی در فیلم خائن کشی به برنامه کافه آپارات جیرانی دعوت شده بود، در خصوص نساختن سریال های کمدی همانند قهوه تلخ و شب های برره، پاسخ داد: شما گفتید که به تدریج شرایط فرق نموده. من می گویم به تدریج شرایط مان را فرق کردند! فرق کردن مان! همه را می دانید. شب های برره، پاورچین، مرد هزار چهره، قهوه تلخ، یک پلان شان دیگر قابل پخش نیست. نه در تلویزیون نه در شبکه خانگی.

مدیری در حالی می گوید که یک پلان از شب های برره، پاورچین، مرد هزار چهره و قهوه تلخ دیگر قابل پخش نیست، که همین دو سال شب های برره فرصت بازپخش پیدا کرد و آی فیلم در ماه رمضان سال 98 این سریال کمدی را دوباره پخش کرد. علاوه بر این مرد هزار چهره نیز بار ها از تلویزیون بازپخش شده است.

او در ادامه حرف هایش هم گفته که خیلی کار ها را به خاطر شرایط روز و سیاست ها و تصمیم گیری های مختلف و هرچه که هست دیگر نمی گردد ساخت و آدم مجبور است ژانرش را عوض کند. یک جور دیگر نگاه کند به قصه و یک جور دیگر روایت ها را بگوید، که بگردد. توضیحش خیلی طولانی است. شاید یک روز همه چیز را به جزییات بگویم. اما خودتان همه را می دانید.

چرا حرف های مهران مدیری متناقض است؟

اظهارات مهران مدیری با عملکردش در طول دو دهه اخیر آنچنان همخوانی نداشت، که بعضی از منتقدان سینما و فعالان رسانه ای به حرف های او واکنش نشان دادند. اما در مجموع حرف های مهران مدیری در خصوص اینکه سریال های کمدی اش دیگر قابل پخش نیست و مجبور است ژانرش عوض کند، تناقض آشکار دارد. او در تمام این سال ها در سریال هایش حرف هایش را زده و به شکل همزمان پیروز به پخش آن ها در تلویزیون و شبکه خانگی شده است.

پاورچین، شب های برره، مرد هزار چهره و دوهزار چهره، قهوه تلخ و حتی هیولا از جمله سریال های کمدی با بن مایه انتقادی مدیری در طول دو دهه اخیر هستند. او در این سریال ها حوزه های مختلفی را نواخته، اما با این وجود سریال هایش پیروز به گرفتن مجوز انتشار در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی شده اند.

او برای ساخت این سریال ها نه تنها در طول سال ها، گوشه نشین نشده، بلکه همیشه مورد توجه تلویزیون بوده است. در این رابطه مهران مدیری شش سال است که برنامه- مسابقه دورهمی را در شبکه نسیم دارد و در این مدت تندترین انتقاد ها را در خصوص دولت وقت مطرح نموده است. اما هیچ گاه مجبور نشده که رویه و ژانر خودش را تغییر بدهد. شاید به همین علت است که بخشی از منتقدان سینما و فعالان رسانه ای معتقدند که او تنها ژست اعتراضی را دارد، ولی در عمل کارش را انجام می دهد.

مهران مدیری حالا تاکید دارد که همه چیز را یک روز با جزییات دقیق می گوید. ولی تعیین نیست که کدام مانع تراشی منجر به توقف فعالیت او و عدم انتشار آثارش شده است و حال می خواهد آن ها را فاش کند. این در حالی است که مهران مدیری اثر توقیف شده ای در کارنامه ندارد.

آیا مدیری علاقه ای به سیاست ندارد؟

او در بخشی از گفتگویش با فریدون جیرانی در خصوص سیاست گفته که اعتقادی به این حوزه ندارد و اساساً آن را از ریشه سالم نمی داند. بعد هم تاکید نموده که خیلی وارد مباحث سیاسی نمی گردد و اعتقادی هم به این بخش ندارد. او معتقد است که قدرت اساساً فسادپذیر است و به جایی نمی رسد.

اما سوال اصلی این جا است که آیا علمکرد مهران مدیری، واقعا در آثارش این پیغام را می رساند که وارد مباحث سیاسی نمی گردد و اعتقادی هم به این حوزه ندارد؟

علاوه بر این، اگر مخاطب دوباره سریال شب های برره و قهوه تلخ و یکی از قسمت های برنامه دورهمی را ببینید، آیا باز هم موضع گیری مهران مدیری در خصوص سیاست را می پذیرد؟

منبع: فرارو
انتشار: 6 تیر 1401 بروزرسانی: 6 تیر 1401 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 1121

به "واکنش ها به ژست اعتراضی مهران مدیری در حاشیه جشنواره فجر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش ها به ژست اعتراضی مهران مدیری در حاشیه جشنواره فجر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید