هواپز چیست و چه کاربردی دارد؟

به گزارش مجله گذر عمر، هواپز، یکی از ابزارهای مدرن آشپزخانه است که به طور چشمگیری نحوه پخت و پز غذاها را تغییر داده است. این دستگاه با استفاده از فناوری هوای داغ، فرآیند پخت غذا را تسریع نموده و کیفیت بهتری را نسبت به روش های سنتی ارائه می دهد. در این مطلب از خبرنگاران مگ به آنالیز مزایا، نحوه کارکرد و نکات مهم در استفاده از هواپز خواهیم پرداخت.

هواپز چیست و چه کاربردی دارد؟

هواپز چیست و چطور کار می نماید؟

همانطور که گفتیم هواپز دستگاهی است که با ایجاد جریان هوای داغ به پخت غذا یاری می نماید. هواپزها ببه شکلی طراحی شده اند که هوای داغ را با سرعت زیاد درون محفظه خود به گردش درآورند. این گردش هوا باعث ایجاد حرارت یکنواخت و پخت سریع غذا می گردد. بر خلاف سرخ کردن غذا در روغن، هواپز می تواند غذا را با کمترین میزان چربی بپزد، به شکلی که طعمی بسیار خوشمزه و ترد به آن بدهد. پس می توان گفت که پخت غذا با هواپز به روشی سالم انجام می گردد.

آیا واقعا پخت غذا با هواپز سالم تر است؟

یکی از ادعاها درباره هواپز این است که می تواند غذاها را فقط با کمی روغن برشته کند، دقیقا برعکس میزان روغن مورد احتیاج در سرخ کن های سنتی سرخ نمایند. جالب است بدانید که طعم و بافت مشابهی با غذای سرخ شده در روغن را به شما ارائه می دهد. به همین علت، معمولا به عنوان یک گزینه سالم تر برای سرخ کردن محسوب می گردد.

شما می توانید بیشتر سبزیجات، مثل سیب زمینی، را با روغن کمتری نسبت به سرخ کردن به روش سنتی تهیه کنید. اما هنوز برای به دست آوردن طعم قابل مقایسه با سرخ کردن معمولی، به میزان ای روغن احتیاج دارید. دقیقا مثل وقتی که مواد غذایی را برای کباب کردن در فر می گذارید و از قبل کمی روغن به آن می زنید.

هرچند درست است که می توان برخی غذاها را بدون روغن در هواپز تهیه کرد، اما نتایج در این مورد معمولا فرق دارد. مرغ کبابی با هواپز و بدون روغن طعم بسیار خوبی دارد اما سیب زمینی سرخ نموده بدون روغن آن طعم همیشگی را ندارد.

به طور خلاصه اگر می خواهید هواپز را به جای سرخ کن سنتی خود خریداری کنید، احتمالاً استفاده کمتری از روغن خواهید داشت و غذاهای خوشمزه ای هم می توانید بپپزید. اما اگر برای جایگزینی با سرخ کردن غذا در روغن باید بیشتر فکر کنید چون طعم غذاها کمی متفاوت خواهد شد.

مزایای استفاده از هواپز چیست؟

1. سلامتی: یکی از بزرگ ترین مزایای استفاده از هواپز این است که می توانید با آن غذاهای سرخ کردنی را با چربی کمتری تهیه کنید. این موضوع به شما یاری می نماید تا رژیم غذایی سالم تری داشته باشید.

2. صرفه جویی در زمان: با توجه به سرعت بالای پخت غذا در هواپز، شما زمان کمتری را صرف آشپزی خواهید کرد. این دستگاه به ویژه برای افرادی که وقت کمی دارند، بسیار مناسب است.

3. تنوع در پخت: هواپزها توانایی پخت انواع غذاها مثل گوشت، سبزیجات، دسرها و حتی نان را دارند. این دستگاه به شما اجازه می دهد تا به راحتی غذاهای مختلف را با طعم و بافت های متفاوت تهیه کنید.

4. سهولت در استفاده و تمیز کردن: بیشتر مدل های هواپز دارای تنظیمات ساده و قابل فهم هستند. بعلاوه، بسیاری از قطعات آن ها قابل جدا شدن و شست وشو در ماشین ظرفشویی هستند. همین موضوع کار تمیز کردن بعد از آشپزی را آسان می نماید.

نکات مهم در استفاده از هواپز

  • دما و زمان: هر نوع ماده غذایی احتیاجمند دما و زمان پخت خاص خود است. برای برترین نتیجه، بهتر است از دستورالعمل های مخصوص هر نوع غذا بهره ببرید.
  • استفاده از روغن: اگرچه هواپز می تواند با حداقل چربی غذا را بپزد، اما اضافه کردن میزان کمی روغن می تواند به بهبود طعم و بافت غذا یاری کند.
  • چیدن صحیح مواد: در زمان قرار دادن مواد غذایی در سبد هواپز، بهتر است آن ها را به شکلی مرتب کنید که جریان هوا به راحتی بین آن ها بتواند حرکت کند.

محبوب ترین هواپزها در خبرنگاران

حالا که با هم آنالیز کردیم که هواپز چیست بهتر است سری هم به خبرنگاران بزنیم و ببینیم محبوب ترین هواپزها در خبرنگاران از کدام برندها بوده اند. سه محصولی که در ادامه با آن ها آشنا می شوید به انتخاب خریداران بالاترین امتیاز را دریافت نموده اند و کامنت های مثبت زیادی هم داشته اند.

سرخ کن بدون روغن گوسونیک مدل GAF-757

این محصول محبوب ترین هواپز در خبرنگاران است. مخزن 6.5 لیتری دارد و با صفحه تنظیمات لمسی اش می توانید هر نوع برنامه پخت را به دستگاه بدهید. دو المنت در بالا و پایین سبد دارد که می تواند باعث پخت بهتر و عمیق تر غذا گردد.

این دستگاه علاوه بر پخت غذا، قابلیت گرم کردن غذا و خشک کردن سبزی و میوه را هم دارد. بعلاوه 10 برنامه پخت از پیش معین شده دارد و می توانید با یاری آن انواع گوشت، سبزیجات و حتی کیک بپزید. داخل مخزن نچسب است و با خیال راحت می توانید هر ماده غذایی را در آن قرار دهید.

لامپ داخلی، قابلیت شست وشو در ماشین ظرفشویی، امکان مشاهده مواد غذایی در حین پخت و گالوانیزه بودن سبد داخلی از دیگر مزایای این محصول است.

سرخ کن بدون روغن فیلیپس مدل HD9200

مخزن این محصول 4.1 لیتر گنجایش دارد و تمام تنظیمات پخت وپز را می توانید با یاری دو کلید ولومی که دارد انجام دهید. سیستم قطع اتوماتیک دارد و به علت سادگی کار، یکی از گزینه های مناسب برای افراد سالمند است.

سرخ کن بدون روغن سوناشی مدل SAF-920

گنجایش مخزن این هواپز 9.2 لیتر است و یکی از برترین انتخاب ها برای خانواده های پرجمعیت، کافه ها و رستوران ها است. صفحه نمایش لمسی دارد و با سیستم قطع اتوماتیک، پس از سرانجام مراحل پخت، جریان هوای داغ را قطع می نماید. 10 برنامه پخت از پیش معین شده و یک سیستم هشدار برای سر رسیدن زمان هم زدن غذا دارد. قسمت جلوی کشوی مخزن شفاف است و می توانید غذا را در حین پخت ببینید.

مرور کلی

هواپز یک ابزار کارآمد و مبتکرانه است که تغییرات مثبتی در آشپزی به وجود آورده است. با بهره گیری از این دستگاه، می توانید غذاهایی سالم و خوشمزه را خیلی سریع تهیه کنید. اگر در پی راهی برای بهبود عادات غذایی و صرفه جویی در زمان هستید، هواپز یکی از گزینه های مناسب برای شما خواهد بود.

منبع: thekitchn

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 مرداد 1403 بروزرسانی: 10 مرداد 1403 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 1361

به "هواپز چیست و چه کاربردی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هواپز چیست و چه کاربردی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید