همه صنایع به فراخور احتیاج خود از فناوری اطلاعات بهره بگیرند

به گزارش مجله گذر عمر، چهارمین روز از سومین رویداد مشاوره به کسب وکارها که به همت معاونت کسب وکار اتاق ایران برگزار می گردد، موضوع این نشست استفاده از داده ها برای هوشمندسازی و بهبود کسب وکارها، تحول دیجیتال و هوشمندسازی کسب وکارها ایران و انقلاب صنعتی چهارم است.

همه صنایع به فراخور احتیاج خود از فناوری اطلاعات بهره بگیرند

در این نشست حسین اسلامی رئیس هیات مدیره سازمان نظام صنفی یارانه ای، فرهاد رضایی مدیرعامل شرکت کوشا تجارت نوپدید، حمید بهنگار مدیرعامل شرکت دانش بنیان پرتوتاپ رایان و سیدعلی آذرکار مشاوره سازمان نظام صنفی یارانه ای سخنرانی کردند.

کسب وکارها به تحول دیجیتال توجه نمایند

در ابتدای نشست حسین اسلامی، رئیس هیات مدیره سازمان نظام صنفی یارانه ای گفت: بدون هیچ تردیدی امروزه توجه به نحوه اداره بنگاه ها و مدیریت منابع موجود جهت پایداری و ادامه راستا کسب وکارها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این راستا دیجیتالی شدن، استفاده از نرم افزارها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

او گفت: امروزه فناوری اطلاعات فعال نماینده سایر حوزه ها و صنایع است. برای همین باید به ظهور و بروز حوزه های فناوری باشیم که قبلاً به صورت سنتی کار می کردند.

به گفته اسلامی در دهه قبل اعتماد ویژه ای به جوانان در بانکداری شد، در نتیجه محصول و خدمات جدیدی ارائه کردند. بیشتر قریب به اتفاق زیرساخت های بانکی به وسیله جوانان ایرانیان شکل گرفت. اما خیلی از صنایع مثل پزشکی، معدن، صنایع سنگین و غیره هنوز از این فناوری ها استفاده نمی نمایند؛ باید برای شفاف سازی به تحول دیجیتال روی آوریم.

چگونه از داده ها برای بالا بردن بهره وری استفاده می گردد؟

در ادامه فرهاد رضایی، درباره بهره مندی از داده ها در راستای حل مسائل سازمانی گفت: روزانه 2.5 میلیارد گیگابایت دیتا فراوری می گردد. سازمان ها کمتر از 1 درصد از داده هایشان را برای تحلیل استفاده می نمایند. از طرفی در سازمان هایی که حداقل 7 درصد داده هایشان را تحلیل می نمایند، نرخ موفقیت بالاتری گزارش شده است. سازمان هایی که داده هایشان را تحلیل می نمایند 10 درصد کاهش هزینه را تجربه نموده اند.

رضایی گفت: بهره وری به یاری پیش بینی فروش افزایش می یابد. از طرفی آنالیز برخوردهای اجتماعی در شبکه های اجتماعی درباره یک محصول باعث افزایش بهره وری می گردد. بعلاوه باعث کاهش ریسک ماشین آلات شده، هزینه تعمیر و نگهداری را پایین می آورد.

او تأکید کرد: باید به این توجه کنید که داده ها حقیقت را می گویند، به آن ها باید اعتماد گردد.

داده های مهم سامانه از کجا تأمین می گردد؟

در ادامه این نشست حمید بهنگار درباره استفاده از فناوری اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی در هواشناسی گفت. سامانه هوشمند کشاورزی، باعث افزایش کارایی، توسعه و تأمین امنیت غذایی می گردد؛ از طرفی توسعه استراتژی ابزارهایی را برای یاری به ذی نفعان از سطوح محلی تا ملی و بین المللی جهت شناخت استراتژی های کشاورزی متناسب با شرایط محلی خود فراهم می نماید.

او مهم ترین دغدغه های حوزه کشاورزی عوامل محیطی، حمل و نقل نامناسب، نیروی انسانی و روش سنتی کشاورزی است. ادامه داد:

به گفته بهنگار این حوزه ها احتیاج به تحلیل دارد اما مهمترین پرسش این است که داده های مهم سامانه از کجا تأمین می گردد؟

در ادامه بهنگار از پلتفرم هوشمند زمین پایه و از پایش از هوا و فضا پایه گفت.

به گفته بهنگار اثربخش سامانه در افزایش کیفیت محصول، کاهش مصرف نهاده از 30 تا 100 درصد، افزایش شاخص مدیریت مزرعه بیش از 80 درصد و صرفه جویی در آب می گردد.

بعد از آن سید علی آذرکار از اهمیت فناوری اطلاعات در صنایع گفت که در بهره وری، کاهش ریسک، هوشمندسازی و افزایش فراوری از آن استفاده می گردد. بنابراین باید صنعت را هوشمند کرد تا بهبود کسب و کار رخ دهد. در موج دوم بهبود با داده هایی سروکار داریم که با هوشمندسازی می توانیم آن را سروسامان دهیم و در جهت اهداف صنعت و سازمان مورد نظر استفاده کنیم. باید از این داده ها در جهت بهبود کسب و کار استفاده گردد. در بسیاری از صنایع از داده ها اسنتفاده نشده و فضای زیادی برای استفاده از این داده ها وجود دارد.

آذرکار توضیح داد: در حوزه آبزی پروری و شیلات و صنایع آرایشی و بهداشتی آنالیز ها نشان می دهد که چقدر فناوری در بهبود محیط کسب وکار، بهره وری و فراوری اثرگذار بوده است. امیدواریم همه صنایع به فراخور احتیاج خود از این فناوری ها بهره بگیرند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 26 بهمن 1400 بروزرسانی: 26 بهمن 1400 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 1004

به "همه صنایع به فراخور احتیاج خود از فناوری اطلاعات بهره بگیرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه صنایع به فراخور احتیاج خود از فناوری اطلاعات بهره بگیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید