عظیم ترین خرید های تکنولوژی در سال 2020

به گزارش مجله گذر عمر، آنالیز ها اولیه نشان می دهد که با وجود شرایط بحرانی جهان در سال 2020، اما میزان ادغام و خرید های صنعت تکنولوژی در این سال چندان هم بد نبوده و تنها کمی نسبت به سال 2018 کاهش داشته است.

عظیم ترین خرید های تکنولوژی در سال 2020

ندا لهردی| سالی که حالا آخرین روز های تقویمش را رج می زنیم، سال عجیب و سختی برای مردم سراسر دنیا بود. شیوع ویروس کرونا در این سال و همه گیری آن در دنیا همه چیز را تحت تاثیر قرار داد، پس تعجبی ندارد که صنعت تکنولوژی هم مانند بخش ها و کسب وکار های دیگر 2020 را با رکود و مشکلاتش به خاطر بیاورد.

با این اوصاف است که میزان ادغام و خرید های صنعت تکنولوژی در این سال نسبت به سال پررونق 2018، کاهش نسبی داشته است.

سال 2018 شاهد برخی از مهم ترین و گران ترین خرید های تاریخ تکنولوژی بود؛ زمانی که شرکت SAP شرکت نرم افزاری Qualtrics را با قیمت 8 میلیارد دلار خرید، شرکت IBM شرکت عظیم Red Hat را با قیمت سرسام آور 33 میلیارد دلار از آن خود کرد و فراورینماینده عظیم تراشه Broadcom با پرداخت 9/ 18 میلیارد دلار به صورت نقدی، شرکت CA Technologies را - که عظیم ترین شرکت نرم افزاری مستقل دنیا بود - خرید.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی GlobalData، حجم معاملات ادغام و خرید تکنولوژی تا خاتمه فصل سوم سال 2019 برابر 245 میلیارد دلار بود که این میزان کاهش سالانه 25 درصدی داشت. آنالیز ها اولیه نشان می دهد که با وجود شرایط بحرانی دنیا در سال 2020، اما میزان ادغام و خرید های صنعت تکنولوژی در این سال چندان هم بد نبوده و تنها کمی نسبت به سال 2018 کاهش داشته است.

مجله آنلاین Computer world برخی از مهم ترین و عظیم ترین این خرید ها را در فهرستی منتشر نموده است که آن ها را با هم مرور می کنیم:

چهاردهم دسامبر، Vista Equity Partners شرکت Pluralsight را به قیمت 5/ 3 میلیارد دلار خرید.

شرکت سرمایه گذاری Vista Equity Partners با پرداخت 5/ 3 میلیارد دلار به صورت نقدی، شرکت Pluralsight را که برگزارنماینده دوره های آموزشی آنلاین در زمینه مهارت های آی تی و تکنولوژی بود، خرید. شرکت Pluralsight که در سال 2004 تاسیس شد، با ارائه دوره های آموزش آنلاین نرم افزار ها به شرکت های دیگر این امکان را می دهد تا دوره های آموزشی موردنظرشان را برای بهبود مهارت های آی تی کارمندانشان برگزار نمایند. البته این پلت فرم به صورت شخصی و فردی هم قابل استفاده است.

با این حال نسخه تجاری آن با ارائه امکانات تحلیلی، به مدیران منابع انسانی و آی تی اجازه می دهد تا متوجه شوند که کارمندان در چه زمینه هایی کمبود مهارت دارند و در نهایت دوره مورداحتیاجشان را بهتر انتخاب نمایند. این شرکت در سال 2018 وارد بورس شد و سهام خود را به صورت عمومی عرضه کرد.

هر چند قیمت سهام آن به خاطر همه گیری کووید-19 کمی کاهش پیدا کرد، اما در اوایل ماه دسامبر یک بار دیگر قیمت آن افزایش یافت. شرکت Vista، اما در زمینه سرمایه گذاری روی شرکت های نرم افزاری به خصوص استارت آپ های فعال در فین تک و پردازش داده، فعالیت می نماید.

اول دسامبر، شرکت Salesforce پلت فرم Slack را با قیمت 7/ 27 میلیارد دلار خرید.

این عظیم ترین خرید نرم افزاری در سال 2020 است که در آن Salesforce پلت فرم ارتباطات کاری محبوب Slack را با قیمت 7/ 27 میلیارد دلار به صورت نقدی و همچنین سهام، از آن خود کرد. این معامله دو غول حوزه SaaS (نرم افزار به عنوان سرویس) را کنار یکدیگر آورد و عظیم ترین خرید Salesforce در دوره کاری مارک بینوف بنیان گذار و مدیرعامل این شرکت به حساب می آید.

این خرید حتی عظیم تر از خرید شرکت LinkedIn توسط مایکروسافت با قیمت 2/ 26 میلیارد دلار در سال 2016 است. Slack، اما از زمان عرضه اولیه سهامش در ماه ژوئن 2019 نتوانسته بود آن طور که باید رشد کند.

این درحالی بود که رقابت با پلت فرم های Microsoft Teams و Zoom هم آن را تحت فشار قرار می داد؛ تا جایی که قیمت سهام آن تا 40 درصد کاهش پیدا نموده بود. حالا، اما انتظار می رود که این شرکت همچنان با مدیریت استوارت باترفیلد تا خاتمه سال اقتصادی 2021 درآمد 850 میلیون دلاری داشته باشد.

سی ام نوامبر، فیس بوک شرکت Kustomer را با قیمت یک میلیارد دلار خرید.

این خبر را فیس بوک در اوایل ماه دسامبر بیان کرد تا در آخرین روز این ماه رسمی گردد. شرکت Kustomer که در سال 2015 تاسیس شده است، یک پلت فرم مدیریت ارتباط با مشتری همه جانبه است که به صورت تعیین روی مرکز ارتباطات متمرکز است.

فیس بوک که تمایل بیشتری به مرتبط کردن کاربران برنامه های مسنجر، واتس اپ و اینستاگرام با کسب وکار ها پیدا نموده و از احتیاج کسب وکار ها به ارتباط راحت با مشتریان کاملا مطلع است، به خرید این پلت فرم علاقه مند شد.

دهم نوامبر، شرکت Adobe شرکتWorkfront را با قیمت 5/ 1 میلیارد دلار خرید.

خبر این خرید در اول ماه نوامبر به صورت رسمی اعلام شد. Workfront در واقع یک ابزار مدیریت کار و همکاری است که رقابت جدی با ابزار هایی مانند Project and Planner شرکت مایکروسافت، Wrike، Asana، Smartsheet، Liquid Planner، monday.com، Jira، Trello و Clarizen دارد.

با این حال برخلاف این رقبا، بیشتر روی متخصصان بازاریابی یاری می نماید تا کارهایشان را با استفاده از نرم افزار های Adobe مخصوصا در فضای کلاد، بهتر انجام بدهند. Workfront در زمان خرید سه هزار مشتری و یک میلیون کاربر داشت. الکس شوتمن، مدیرعامل این شرکت همچنان در سمت خود ابقا شده است.

بیست و نهم اکتبر، Marvell Technology شرکت Inphi را با قیمت 10 میلیارد دلار خرید.

بازار تراشه ها با سرعت رشد می نماید و همین موضوع باعث شد تا Marvell Technology برای تقویت صندلی خودش در برابر رقبایی مانند AMD و Nvidia، دست به خرید Inphi بزند. هر دو این شرکت ها که در کالیفرنیا مستقر هستند، با هم ادغام می شوند تا یک شرکت فراورینماینده تراشه را با ارزش 40 میلیارد دلار شکل بدهند که قرار است روی ساخت تراشه های باکیفیت ویژه دیتاسنتر ها و زیرساخت های بی سیم 5 G متمرکز باشد.

شرکت Inphi در زمینه فراوری تراشه های اپتیکال نتورکینگ تخصص دارد که بیشتر در دیتاسنتر های مبتنی بر کلاد و همچنین زیرساخت های شبکه 5 G به کار برده می شوند. Marvell Technology هم بیشتر در همین زمینه ها فعال بوده است و این خرید قدرت آن را چند برابر خواهد نمود.

بیست وهفتم اکتبر، AMD شرکت Xilinx را با قیمت 35 میلیارد دلار خرید.

ادغام و خرید شرکت های فراورینماینده تراشه در اواخیر ماه اکتبر و اعلام این خرید، به اوج خود رسید. شرکت Xilinx در زمینه فراوری پردازنده های قابل برنامه ریزی با هدف عملکرد باکیفیت در مواردی مانند فشرده سازی فایل های ویدئویی و رمزنگاری دیجیتالی، فعالیت می نماید که خرید آن به AMD برای رقابت بهتر با اینتل در حوزه دیتاسنتر ها یاری می نماید.

هر دوی این شرکت های آمریکایی فرآیند فراوری تراشه های خودشان را برون سپاری نموده و به تایوان منتقل نموده اند. با این اوصاف انتظار می رود هم افزایی آن ها بعد از این خرید به سرعت اتفاق بیفتد. ویکتور پنگ، مدیرعامل Xilinx بعد از تکمیل فرآیند این خرید در سال 2021، همچنان در همین نقش به فعالیت خودش ادامه خواهد داد.

دوازدهم اکتبر، Twilio شرکت Segment را با قیمت 2/ 3 میلیارد دلار خرید.

شرکت Twilio که متخصص ارتباطات تحت کلاد است، با خرید پلت فرم پردازش داده های مشتری Segment، سعی نموده است در زمینه طراحی رابط های برنامه اپلیکیشن یا API ها قدرت بیشتری پیدا کند. Twilio امیدوار است که با خرید Segment بتواند فعالیت هایش برای توسعه API های مدرن و قابل شخصی سازی برای مشتریان را بهبود بدهد.

سیزدهم سپتامبر، Nvidia شرکت Arm را با قیمت 40 میلیارد دلار خرید.

یک خرید عظیم که به صورت نقدی و سهام انجام شد. جنسن هوآنگ، بنیان گذار و مدیرعامل Nvidia در این مورد گفت: سیمون سگارز و تیمش در Arm شرکت فوق العاده ای را ساخته اند که تقریبا در هر بازار تکنولوژی در دنیا حضور دارد.

ادغام قابلیت های پردازش هوش مصنوعی Nvidia با اکوسیستم گسترده CPU های شرکت Arm یاری می نماید تا بتوانیم دنیای تکنولوژی را از کلاد، موبایل هوشمند، کامپیوتر شخصی، خودرو های خودران و روبات ها به اینترنت اشیا و پردازش هوش مصنوعی ارتقا داده و آن را در دسترس تمام مردم دنیا قرار بدهیم.

شرکت انگلیسی Arm که در زمینه طراحی تراشه ها فعالیت می نماید، در بیانیه ای بیان کرد: Arm به عنوان زیرمجموعه ای از Nvidia همچنان به فعالیت های خودش با الگوی مجوز باز ادامه می دهند و مشتریان دنیای خودش را حفظ خواهد نمود. این درحالی است که این شرکت تا حالا 180 میلیارد تراشه به سراسر دنیا صادر نموده است.

ششم جولای، Uber شرکت Postmates را با قیمت 65/ 2 میلیارد دلار خرید.

غول تاکسی های اینترنتی دنیا در ماه جولای بیان کرد که تمام سهام شرکت رقیبش Postmates را که در زمینه ارسال غذا فعالیت می نماید، می خرد تا به این ترتیب بخش ارسال و تحویل غذای خودش را تقویت کند. این خرید به تایید مقامات دولتی و نظارتی هم رسیده است.

سی ام ژوئن، گوگل شرکت North را خرید.

این خرید در واقع کوشش گوگل بعد شکستش در عرضه عینک هوشمند بود. حالا گوگل امیدوار است با خرید این شرکت کانادایی که در زمینه فراوری عینک هوشمند فعالیت می نماید، بتواند یک بار دیگر شانس خودش را در این زمینه بیازماید. با این همه، اما قیمت این خرید اعلام نشده است.

بیست و ششم ژوئن، آمازون استارت آپ Zoox را با قیمت 2/ 1 میلیارد پوند خرید. غول تجارت الکترونیک دنیا با خرید این استارت آپ فعال در زمینه فراوری خودرو های خودران، از علاقه و تمایلش برای ورود به این عرصه پرده برداشت. البته آمازون قبلا هم با خرید سهام شرکت Rivian سازنده کامیون های خودران و استارت آپ Aurora که در زمینه خودرو های خودران فعال است، این تمایل را نشان داده بود.

استارت آپ Zoox که در سال 2014 تاسیس شد، به دنبال معرفی برنامه ای برای ارائه خدمات به اشتراک گذاری سفر با خودرو های خودران در امسال بود، اما به خاطر همه گیری ویروس کرونا این برنامه به تاخیر افتاد. این شرکت تا حالا یک میلیارد دلار سرمایه دریافت نموده و به همین دلیل یکی از معدود تک شاخ ها در زمینه خودرو های خودران به حساب می آید.

بیست ودوم ژوئن، مایکروسافت شرکت CyberX را خرید.

مایکروسافت با خرید این استارت آپ که در زمینه امنیت اینترنت اشیا فعال است، تصمیم دارد آن را با بخش رایانش ابری خود یعنی Azure ادغام کند و در نهایت زیرمجموعه های Azure IoT، Azure Security Center برای اینترنت اشیا و Azure Sentinel را ارائه کند.

قیمت این خرید هم همچنان اعلام نشده است. بیست وهشتم می، سیسکو شرکت ThousandEyes را خرید. خبر این خرید در اوایل ماه می اعلام شد، اما هرگز مبلغ آن فاش نشد. شرکت ThousandEyes در زمینه فروش ابزار های تحلیل داده مبتنی بر کلاد برای اینترنت و شبکه های محلی و گسترده فعالیت می نماید.

این شرکت همچنین فعالیت ها و کیفیت عملکرد ISP ها و شبکه های بی سیم گسترده را هم آنالیز می نماید. سیسکو تصمیم دارد با این خرید، بخش تازه خدمات شبکه ای خودش را گسترش داده و صندلی قدرتمندتری در این بازار به دست بیاورد. نوزدهم می، مایکروسافت شرکت Softomotive را خرید. خرید این شرکت انگلیسی ارائه دهنده نرم افزار اتوماسیون پردازش روباتیک با قیمت نامعلومی انجام شد.

این شرکت بیش از هر چیزی به خاطر سرویس اتوماسیون دسکتاپ خودش با نام WinAutomation شناخته می گردد که قرار است به پلت فرم Power Automate مایکروسافت اضافه گردد. شرکت Softomotive که در سال 2005 تاسیس شد، هزاران مشتری در بخش های بهداشت و درمان، بانکداری، بیمه و صنایع مخابراتی دارد.

پانزدهم می، فیس بوک استارت آپ Giphy را با قیمت 400 میلیون دلار خرید.

این آرشیو دیجیتال محبوب که امکان جست وجوی تصاویر متحرک یا گیف ها را به کاربران می دهد، توجه فیس بوک را به خودش جلب کرد تا در نهایت آن را خریده و به اینستاگرام اضافه کند. ویشال شاه، معاون بخش محصولات فیس بوک در همان زمان بیان کرد که نیمی از ترافیک Giphy از اپلیکیشن های خانواده فیس بوک می آید و نیمی دیگر تنها از اینستاگرام. چهاردهم می، مایکروسافت Metaswitch Networks را خرید.

خرید این شرکت انگلیسی هم بدون اعلام مبلغ آن در اوایل ماه می اعلام شد و در واقع گام دیگری از سوی مایکروسافت به سمت بازار رو به رشد 5 G به حساب می آید. شرکت Metaswitch Networks در زمینه ارائه نرم افزار های ارتباطی مبتنی بر کلاد و مجازی سازی فعالیت می نماید. انتظار می رود مایکروسافت از این خرید برای گسترش پلت فرم Azure خودش استفاده کند.

هفتم می، Zoom استارت آپ Keybase را خرید.

این استارت آپ متخصص در رمزنگاری پیغام ها، گزینه خوبی برای Zoom بود که با شیوع ویروس کرونا شاید رشد سریع خودش بود. روش کار این استارت آپ به گونه ای است که امنیت ارتباطات و پیغام ها را با رمزنگاری تضمین می نماید؛ به این معنا که محتوای رد و بدل شده میان افراد توسط افراد دیگر قابل دیدن یا شنیدن نیستند.

با این همه مبلغ این خرید هرگز اعلام نشد. شانزدهم آوریل، Verizon شرکت BlueJeans را خرید. بازوی تجاری شرکت مخابراتی Verizon این خرید را انجام داد.

به گزارش وال استریت ژورنال، Verizon این شرکت فعال در زمینه ارائه خدمات ویدئوکنفرانس تجاری را با قیمتی کمتر از 500 میلیون دلار خرید تا به این ترتیب بتواند از بازار پررونقی که به واسط گسترش بیماری کووید-19 شکل گرفت، سهمی برای خودش به دست بیاورد.

پانزدهم ژانویه، اپل Xnor.ai را با قیمت 200 میلیون دلار خرید.

این خبر که در وب سایت تک کرانچ منتشر شد، نشان می داد که اپل این استارت آپ را که در زمینه یادگیری ماشینی و الگوریتم ها و تکنیک های تشخیص تصویر فعالیت می نماید، خریده است تا بتواند از آن برای ساخت محصولات بعدی خودش بهره بگیرد. چهاردهم ژانویه، گوگل کلاد شرکت AppSheet را خرید.

هر چند این خرید بدون اعلام مبلغ آن انجام شد، اما نشان می داد که گوگل به دنبال گسترش بازوی کلاد خودش است. شرکت AppSheet در زمینه توسعه نرم افزاری بدون کد فعالیت می نماید و امکان ساخت اپلیکیشن های تجاری ساده را بدون احتیاج به دانستن فرآیند کدنویسی، به مشتریانش می دهد.

منبع: فرادید
انتشار: 17 بهمن 1399 بروزرسانی: 17 بهمن 1399 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 466

به "عظیم ترین خرید های تکنولوژی در سال 2020" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عظیم ترین خرید های تکنولوژی در سال 2020"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید