نکات مهم در خرید فرش دستباف

به گزارش مجله گذر عمر، بیشتر اوقات افراد همیشه از فرش ها، موکت ها و… برای پوشاندن کف منزل استفاده می کنند. فرش ها انواع مختلفی دارند فرش های ماشینی، فرش های ابریشمی، فرش های کنفی، فرش ها دستبافت و … شامل انواع فرش ها می باشد ولی بیشترین فرشی که ارزش بیشتری دارد فرش های دستبافت می باشد. فرش های دستبافت جزء کالای نفیس و گران بهایی می باشند و نگهداری و حفظ کیفیت آن ها بسیار مهم است. فرش های دستبافت طرح و نقش های متفاوتی دارند و افراد می توانند طبق چیدمان و دکوراسیون منزل خود طرح فرش خود را انتخاب کنند. برای خرید فرش های دستبافت بهتر است به نکاتی دقت کنید تا بهترین فرش را برای منزل خود خریداری کنید.

نکات مهم در خرید فرش دستباف

1- توجه به گره های پشت فرش

فرش های دستبافت به دلیل این که مراحل بافت آن ها با دست انجام می شود گره های آن ها در پشت فرش مقداری بی نظم هستند ولی هنگام خرید فرش ها به پشت فرش دقت کنید تا تمامی گره ها سالم باشند. پاره بودن گره ها باعث از بین رفتن فرش می شود.

2- توجه به رنگ فرش

برای خرید فرش دستباف حتما به رنگ های الیاف و تار و پود آن ها توجه کنید. مرغوب بودن و با کیفیت بودن رنگ الیاف فرش باعث می شود که ظاهر و نمای فرش براق تر باشد.

3- توجه به ریشه فرش

در فرش های دستبافت ریشه ها از ادامه تارو پود فرش می باشد اما در فرش های دیگر مانند ماشینی ریشه ها به صورت جدا به فرش وصل شده اند .

4- توجه به طرح های به کار رفته در نقش فرش

فرش های دستبافت طرح های متفاوتی دارد به طور مثال طرح های گل و گلدان، حیوانات، جنگل، آجری و… در طرح گل و گلدان فرش های دستبافت رنگ های به کار رفته برای بافت فرش باید با یک دیگر هم خوانی داشته باشند به طور مثال طرح گل و گلدان از رنگ های قرمز، آجری، قهوه ای و… استفاده می شود. در طرح جنگل فرش های دستبافت بیشتر از رنگ های سبز، قهوه ای، انواع طیف رنگ های سبز استفاده می شود. همچنین طرح حیوانات باید برای بافت آن ها از رنگ های متناسب هم استفاده شود.

5- توجه به متراژ فرش

فرش های دستبافت دارای متراژ های مشخصی هستند ولی فرش های دیگر مانند ماشینی می توانند در تمامی ابعاد مورد سفارش مشتری تولید شوند. فرش های دستبافت را با توجه به مکانی که برای فرش در نظر گرفته اید باید نزدیکترین متراژ به ان را باید تهیه کنید. هر چقدر متراژ فرش های دستبافت بزرگ تر باشد فرش سنگین تر می شود و حمل و نقل آن به سختی انجام می شود.

6- بررسی کردن شانه و تراکم فرش

هر چقدر شانه های فرش بیشتر و پر تراکم تر باشد جنس و کیفیت فرش بیشتر می شود و بر کیفیت و مقاومت و دوام فرش می افزاید. فرش های دستبافت مقدار شانه های متفاوتی دارند و هر چقدر شانه های آن بالا تر و بیشتر شود بر ارزش فرش می افزاید. پر تراکم بودن فرش های دستبافت باعث می شود که سطح فرش محکم شود و نسبت به ضربه های احتمالی از خود محافظت کند. استاندارد بودن شانه ها و تراکم فرش نیز اهمیت زیادی دارد و بر ارزش فرش می افزاید.

7- پرز دهی کم سطح فرش

فرش های دستبافت پس از تمام شدن مراحل بافت، به دلیل تازه بودن الیاف و نخ پنبه ها و تار و پود ها احتمال پرز دادن آن ها زیاد است. فرش هایی که پرز های کم تری داشته باشند با کیفیت تر هستند و جنس و نوع الیاف آن ها بهترو مرغوب تر است.

پرز دهی زیاد فرش ها باعث آزار افراد منزل، آلرژی و حساسیت های آن می شود و همیشه در پی این هستند که پرز های فرش خود را کم کنند. برای کم کردن پرز های فرش می توانید روش های مختلفی را امتحان کنید. بهترین راه حل کمک گرفتن از یک قالیشویی در تجریش می باشد.

8- شیرازه دوزی

غالبا فرش های دستبافت به دلیل حساس بودن و نوع بافتی که از طریق دست انجام می شود شیرازه دوزی کناره های ان انجام می شود در هنگام انتخاب فرش دقت کنید فرش دارای شیرازه دوزی باشد.

9- توجه به رنگدهی و تثبیت رنگ

فرش های دستبافت از رنگ های طبیعی ساخته شده و اگر پس از تمام شدن مراحل بافت اقدام به تثبیت رنگ آن نشود فرش دچار رنگ پس دادن می شود. به طور مثال اگر فرش های دستبافت رنگ های آن تثبیت نشده باشد اگر فرش را در یک محیط گرم پهن کنید فرش دچار رنگ پس دادن می شود یا هنگام شستشو رنگ های آن ترکیب می شوند و زیبایی خود را از دست می دهد.

رنگ های فرش دستباف طبیعی هستند و عملیات رنگ رزی آن ها کاملا طبیعی و کمک نیروی های انسانی انجام می شود و از دستگاه های ماشینی و مکانیزه به هیچ عنوان کمک نمی گیرند به همین دلایل امکان رنگ پس دادن فرش های دستبافت هنگام شستشو زیاد است و باید از تثبیت بودن رنگ های آن اطلاع داشته باشید. تثبیت بودن رنگ های فرش به کیفیت و ارزش فرش های دستباف می افزاید و باعث می شود فرش های دستبافت پس از شستشو کاملا تمیز، براق و سفید شود. تثبیت شدن رنگ های فرش های دستبافت در قالیشویی ها یا مرکز های معتبر انجام می شود و تثبیت کردن رنگ ها یک کار تخصصی است و از طریق هر فردی انجام نمی شود و باید به متخصص این کار مراجعه کنید. به همین دلایل هنگام خرید فرش های دستبافت فرش را کاملا بررسی کنید و سالم بودن آن مطمئن شوید.

10- توجه به محل استفاده فرش

جهت خرید فرش های دستبافت باید به محل قرارگیری فرش ها دقت کنید. زیرا فرش های دستبافت نسبت به نور خورشید حساس هستند و بهتر است اگر می خواهید در جاهای نورگیر فرش را پهن کنید از فرش های ماشینی استفاده کنید. جهت استفاده از فرش های دستبافت و محل قرار گیری آن ها بهتر است بیشتر در جاهایی باشد که نور خورشید به طور مستقیم به فرش تابیده نمی شود به طور مثال پهن کردن فرش های دستبافت در بالکن یا حیاط خلوت زیاد توصیه نمی شود زیرا با تابش مستقیم نور خورشید به فرش، فرش دچار تغییر رنگ، کم رنگ شدن و دچار ساییدگی می شود به همین دلیل پهن کردن فرش های دستبافت در هر جایی خوب نیست.

محلی که فرش های دستبافت را پهن می کنید نیز مهم است به طور مثال فرش را نباید در هر جایی پهن کنید، پهن کردن فرش در اتاق و قرار دادن اجسامی مانند کمد، میز، تخت و… بر روی فرش باعث آسیب دیدن سطح می شود.

11- خرید از فروشگاه های معتبر

جهت خرید فرش های دستبافت بهتر است از فروشگاه های معتبر در زمینه فرش خرید کنید تا بتوانید بهترین جنس و مدل را با توجه به شرایط منزل خود تهیه کنید.

منبع: فوت و فن
انتشار: 28 اسفند 1401 بروزرسانی: 28 اسفند 1401 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 1267

به "نکات مهم در خرید فرش دستباف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات مهم در خرید فرش دستباف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید