نارنج و خواص آن

به گزارش مجله گذر عمر، نارنج با نام علمی Citrus bigaradia. L از درختی که در منطقه ها شمالی و جنوبی ایران می روید ، به دست می آید . درخت نارنج ممکن است تا 9 متر ارتفاع داشته باشد . قسمت های مفید این درخت شامل میوه ، گل و برگ ها می باشند .

نارنج و خواص آن

نارنج و خواص آن

نویسنده:اسیه محمد زاده کارشناس ارشد تغذیه

مقدمه :

نارنج با نام علمی Citrus bigaradia. L از درختی که در منطقه ها شمالی و جنوبی ایران می روید ، به دست می آید . درخت نارنج ممکن است تا 9 متر ارتفاع داشته باشد . قسمت های مفید این درخت شامل میوه ، گل و برگ ها می باشند .

مواد مغذی موجود در نارنج و اثرات آنها :

نارنج غنی از ویتامین C، فلاوونوئیدها ، اسیدها و روغن های لازم است .این میوه حاوی آمبلیفرون می باشد که یک ماده ضد قارچ محسوب می گردد . روغن های ضروری موجود در نارنج هم خاصیت ضد قارچ و ضد باکتری دارند. این روغن ها حاوی ماده ای به نام پیرون سیتراتین هستند که خاصیت ضد پیری دارد . برگ و گل های درخت نارنج دارای خواص ضد انقباضی ، تسهیل کننده هضم و آرام بخش می باشند . میوه نارنج ضد تهوع ، ضد نفخ ، تسهیل کننده هضم ، درمان کننده سرفه و خلط آور است . اثر بخشی میوه نارس این گیاه بیشتر از میوه رسیده آن است . میوه نارس در درمان سوء هاضمه ، یبوست ، دل پیچه ، احساس گرفتگی سینه ، افتادگی رحم ، رکتوم و معده موثر است . پوست میوه نارنج هم تسهیل کننده هضم و اشتها آور است . بعلاوه دانه و غلاف آن در درمان بی اشتهایی ، درد قفسه سینه ، سرما خوردگی و سرفه به کار می رود . روغن های ضروری موجود در نارنج در درمان افسردگی ، اضطراب و بیماری های پوستی مؤثر هستند .منبع:دنیای تغذیه ش94منبع: راسخون
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 855

به "نارنج و خواص آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نارنج و خواص آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید