فواید زیره سبز برای سلامتی

به گزارش مجله گذر عمر، استفاده از زیره سبز به روش های صحیح برای لاغری بسیار موثر است، بعلاوه زیره سبز خواص بسیاری برای سلامت بدن دارد و مصرف آن یاری شایانی به درمان بعضی بیماری ها می نماید.در ادامه با ما همراه باشید.

فواید زیره سبز برای سلامتی
زیره سبز (L.Cuminum cyminum) یکی از دو نوع زیره موجود در طبیعت می باشد. زیره سبز دانه ای معطر، یکساله و بدون کرک است. البته میوه زیره سبز کرک دار می باشد. ساقه علفی زیره سبز با شیار و با انشعابات دو تایی و سه تایی می باشد. زیره سبز از تیره چتریان (Apaiaceae) است. چتریان تیره ای از گیاهان با ساقه های تهی، مانند هویج و جعفری هستند. گروه چتریان یا کرفسیان. گیاه زیره شبیه بوته هویج با برگهای به ارتفاع 20 الی 30 سانتی متر و بلندی گیاه زیره سبز 60 سانتی متر می باشد و برداشت آن با دست انجام می گردد. ساقه زیره سبز باریک و براق و با ارتفاع 20 الی 30 سانتی متر می باشد. هر شاخه گیاه زیره سبز تعداد 2 الی 3 زیر شاخه دارد که همگی به همان ارتفاع 20 تا 30 سانتی متر می رسند و به همین علت گیاه، سایبان یکنواخت دارد. زیره سبز دارای برگهای براق و با ارتفاع 5 تا 10 سانتی متر است و گلها کوچک صورتی یا سفید دارد. دانه زیره سبز مستطیل شکل و دارای کانال های روغنی و به رنگ قهوه ای-زرد دیده می شوند، دانه های زیره سبز در یک میوه جای دارند که خشک می شوند.

تفاوت زیره سبز و سیاهدانه زیره سبز در حقیقت همان میوه گیاه است که ارتفاع آن 2 میلی متر و به شکل هلالی و دارای 5 خط برجسته می باشد. زیره دو نوع دارد: زیره سبز با نام علمی cuminum cyminum L و زیره سیاه که به زیره ایرانی معروف است و با نام علمی Carum carvil شناخته می شوند. این دو نوع زیره بسیار به یکدیگر شبیه هستند اما تفاوتهایی نیز دارند. زیره سبز به رنگ سبز روشن است و دانه های آن حجیم و دارای عطر کمتری نسبت به زیره سیاه می باشد. زیره یکی از اولین گیاهان کاشته شده در اروپا، آسیا و افریقا می باشد.

زیره هندی-ایرانی و خاورمیانه ای از نظر اندازه روغن و طعم با یکدیگر متفاوت می باشند.

ارزش غذایی در زیره سبزمواد غذایی موجود در یک قاشق غذاخوری از زیره سبز شامل:

پروتئین: یک گرم

کالری: 22 گرم

کلسترول: صفر گرم

چربی: یک گرم

فیبر رژیمی: یک گرم

سدیم: 10 میلی گرم

کربوهیدرات: 3 گرم

قند: صفر گرم

ویتامین های موجود: ویتامینA - C- E

آهن، کلسیم، پتاسیم، مس، منگنز، فسفر، منیزیم ، روی

تیامین ، ریبوفلاوین و نیاسین 1

در ادامه این مطلب با خواص زیره آشنا می شویم.

هضم بهتردر زیره سبز ترکیبی وجود دارد که غده های مسئول ترشح اسیدها، صفرا و آنزیم ها را تحریک می نماید و باعث هضم بهتر غذا در معده و روده میگردد.

دانه های زیره سبز بعلاوه دارای خواص ضد قارچی و ضد میکروبی است، بنابراین اگر عفونت وجود داشته باشد که یکی از نشانه های هموروئید است، زیره سبز به درمان این مشکل یاری خواهد نمود.

زیره سبز با جلوگیری از تشکیل گاز در دستگاه گوارش به هضم یاری می نماید. خواص زیره سبز برای مقابله با نفخ شکم، که می تواند به درد شکم و درد و فشار شکمی منجر گردد بسیار مفید است.

تقویت نماینده سیستم ایمنیحضور ویتامین C در دانه زیره باعث می گردد که این ادویه به عنوان یک تقویت نماینده سیستم ایمنی بدن عمل کند. ویتامین C برای افرادی که سیستم ایمنی بدنشان به علت استرس ضعیف شده است مفید است. با توجه به این که استرس در جامعه ما تبدیل به یک شرایط شایع شده است، مصرف کافی ویتامین C می تواند به عنوان یک روش ایده آل برای بهبود سلامت عمومی باشد.

با مصرف غذاهای حاوی ویتامین C میتوان به مبارزه با التهاب، کاهش فشار خون، کاهش خطر سکته مغزی و حمله قلبی، مبارزه با استرس اکسیداتیو که منجر به سرطان می گردد پرداخت.

آسمدانه زیره سبز به عنوان یک ماده دفع نماینده و ضد انعقادی عمل می نماید و به دفع مخاط از راه ریه ها یاری می نماید. زیره سبز بعلاوه به عنوان یک محرک و ضد عفونی نماینده عمل می نماید.

به عنوان مثال، آسم یک بیماری تنفسی است که باعث اسپاسم عضلانی برونش، تورم انقباض ریه و افزایش فراوری مخاط می گردد و منجر به ناتوانی در نفس کشیدن می گردد. این بیماری به طور کلی ناشی از آلودگی، چاقی، عفونت، آلرژی، ورزش، استرس یا عدم تعادل هورمونی است. دانه های زیره سبز به عنوان یک درمان طبیعی برای آسم به کار می رود.

آنتی اکسیدانوجود ویتامین E در زیره سبز به عنوان آنتی اکسیدان عمل می نماید. ویتامین E به تقویت دیواره مویرگی در پوست یاری می نماید. این موضوع رطوبت و خاصیت ارتجاعی را در پوست بهبود می بخشد و در نتیجه زیره سبز به عنوان یک ماده طبیعی ضد پیری عمل می نماید. مطالعات نشان داده اند که ویتامین E به کاهش التهاب در بدن و پوست یاری می نماید تا پوست سالم و جوان بماند.

آنتی اکسیدانهای موجود در زیره سبز هنگامی که پوست در معرض دود سیگار یا اشعه ماوراء بنفش (نور خورشید) است از پوست در برابر سرطان محافظت میکند. هنمچنین مصرف زیره سبز به درمان علائم اگزما و آکنه نیز یاری میکند. یکی دیگر از مزایای ویتامین E موجود در زیره سبز این است که فرایند بهبودی پوست را سرعت می بخشد. از آنجا که سرعت بازسازی سلول را افزایش می دهد، می توان از آن برای درمان زخم، آکنه و چین و چروک استفاده کرد.

خواص ضد قارچ و ضد باکتری زیره سبز نیز می تواند از عفونت های پوست جلوگیری کند.2

درمان هموروئیدهموروئید یا یبوست معمولا به علت افزایش فشار روی رگهای انس و رکتوم در بدن به وجود می آید که موجب تورم ف درد و خونریزی می گردد. 75 درصد از افراد در مقطعی از زندگی هموروئید را تجربه می نمایند. فیبر بالای زیره سبزبه طور طبیعی موجب تحریک سیستم گوارش ، بهبود هضم و درمان هموروئید می گردد. علاوه برآن خواص ضد قارچ و میکروبی دانه های زیره موجب درمان عفونت های ناشی از هموروئید می گردد.

زیره سبز برای یاری به هضم غذا از تشکیل گاز در دستگاه گوارش جلوگیری می نماید. بعلاوه دارای خواصی است که برای مقابله با نفخ شکم، که می تواند به درد شکم و درد و فشار شکمی منجر گردد بسیار مفید است.

کاهش وزنزیره یک درمان موثر برای لاغری و کاهش وزن است. برای از بین بردن وزن و چربی اضافی می توان دانه زیره و یا عرق زیره را می توان میل کرد. در یک مطالعه 80 زن که دارای اضافه وزن بودند به دو گروه زیره و کنترل رژیم غذایی تقسیم شدند. گروه اول باید روزانه زیره مصرف می کردند و گروه دوم باید رژیم غذایی خود را کنترل می نمودند. در انتها ممشخص شد گروه زیره نسبت به گروه دیگر کاهش وزن چشمگیری داشتند.

زیره با افزایش سرعت سوخت و ساز و بهبود هضم موجب سوزاندن سریع کالری در بدن می گردد. با وجود سیستم گوارشی سالم و متابولیسم سریع ، به طور اتوماتیک وزن بدن کاهش پیدا می نماید.

زیره حاوی ماده فعالی به نام تیموکینون است. این ماده طبیعی شیمیایی ، خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد که در کاهش وزن به بدن یاری می نماید. تیموکینون با مبارزه با رادیکالهای آزاد ، سموم بدن را پاکسازی می نمایدبعلاوه با یاری به سلولهای بدن برای پاسخ دادن به انسولین و گلوکز ، اندازه قند خون را پایین نگه می دارد.3

پی نوشت:

1.www.chaymarket.com

2.www.yazdnews.com

3.www.namnak.com

منبع: راسخون
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 918

به "فواید زیره سبز برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید زیره سبز برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید