غذاهای محلی سن پترزبورگ؛ از سولیانکا تا هرینگ

به گزارش مجله گذر عمر، غذاهای محلی سن پترزبورگ جزو خوشمزه ترین و رنگارنگ ترین غذاهای جهان است. برای آشنایی با غذاهای این شهر همراه این مقاله باشید.

غذاهای محلی سن پترزبورگ؛ از سولیانکا تا هرینگ

در واقع غذاهای محلی تمام شهرهای روسیه از قبیل سن پترزبورگ یکسان هستند بدین معنا که می توان گفت هر شهر غذای محلی اختصاصی خود را ندارد. در معرفی غذاهای روسی به معرفی بعضی از آن ها در غذاهای محلی مسکو پرداختیم. در ادامه با دیگر غذاهای روسی آشنا می شویم.

اگر برای سفر به روسیه برنامه ریزی می کنید و در پی آفر تور مناسب هستید، انواع تور روسیه و تور سن پترزبورگ را از لحاظ قیمت و ویژگی های هر کدام مقایسه نموده و مقرون به صرفه تر از هر جای دیگر تور مورد نظر خود را از آژانس های مسافرتی معتبر تهیه کنید.

تورهای ترکیبی روسیه

سولیانکا (Solyanka)

سولیانکا نوعی سوپ غلیظ و معطر روسی است که هواداران بسیاری دارد. سه نوع سولیانکا وجود دارد که مواد مشترکشان شامل خیارشور، آب نمک، قارچ نمک سود، گوجه، خامه ترش و شوید است. ابتدا خیارها را با آب نمک می پزند سپس بقیه مواد را به آن اضافه می نمایند.

سولیانکای گوشت: گوشت گاو، همبرگر، سوسیس، و سینه مرغ را با خیار، گوجه، پیاز، روغن زیتون، کبر، فلفل فرنگی، جعفری و شوید به همراه مقداری آب در قابلمه می پزند.

سولیانکای ماهی: ماهی را با مواد مشابه سولیانکای گوشت قاطی نموده و در نهایت به آن آب لیمو اضافه می نمایند.

سولیانکای قارچ: کلم را در کره به همراه سرکه، گوجه، خیارشور تفت می دهند. قارچ ها را نیز جداگانه با پیاز تفت می دهند و آب لیمو را به آن اضافه می نمایند. پس از ترکیب کردن هر دو مواد، در آخر تکه ها نان و کره اضافه شده و سوپ را به آرامی می پزند.

گولابتسی (Golubtsi)

این غذا تقریبا همان دلمه کلم پیچ ما ایرانی ها است. روس ها درون یک برگ کلم پیچ بزرگ را با گوشت، برنج و ادویه پر می نمایند و درون سس گوجه، آلو بخارا، سبزیجات، فلفل و دیگر ادویه ها می پزند. گولابتسی را در شرایط و موقعیت های خاص تهیه می نمایند.

اولادی (Oladyi)

اولادی پنکیک های ضخیم و کوچکی هستند که با بلینی اندکی تفاوت دارند. خمیرابه این پنکیک از گندم یا (به ندرت) آرد گندم سیاه، تخم مرغ، شیر، نمک و شکر، مو است تهیه شده و گاهی به آن کشکمش یا سیب اضافه می نمایند.

اولادی را معمولا با خامه ترش، مربا، عسل و گاهی مانند بلینی، با خاویار سرو می نمایند.

پلو (Plov)

پلو اصالتا روسی نیست بلکه از آذربایجان که زمانی جزو اتحاد جماهیر شوروی بود آمده است. با این وجود غذایی بسیار محبوب در روسیه به شمار می رود. برای تهیه پلو برنج را با روغن زیتون، هویج، گوشت مرغ، گوشت گوسفند یا بوقلمون تهیه می نمایند.

Meat a la Peter

شاید این غذا، غذای مورد علاقه پیتر بزرگ بوده و علت نامگذاری آن نیز همین باشد اما آنچه را که با اطمینان می توان گفت طعم لذیذ این غذا است. این غذا را به صورت خورشت گوشت، قارچ و پیاز داخل قابلمه ریخته، می پزند و بدون آب خورشت یا با کمی از آن سرو می نمایند. Meat a la Peter را معمولا برای روزهای تعطیل و دورهمی ها تهیه می نمایند.

اوکا (Ukha)

اوکا یا آکا یک سوپ یا خورشت دریایی اصیل روسی است که پخت آن یک هنر محسوب می گردد. اوکا از آن دست غذاهایی است که در گردش و فضای باز هواداران بسیار دارد بخصوص اگر به قصد ماهیگیری رفته باشید، آن جا است که ماهی تازه را درون قابلمه ای روی آتش تبدیل به یک سوپ خوشمزه می کنید. این سوپ را از انواع ماهی چون ماهی سیم، اسبله یا روف به همراه سبزیجات، شوید، گوجه، جعفری، تره، برگبو، فلفل سیاه، زعفران و رازیانه تهیه می نمایند.

کولودتس (Kholodets)

کولودتس نوعی غذا است که مواد آن داخل ژلاتین قرار می گیرد. تکه های گوشت را چون خورشت می پزند، سپس اجازه می دهند تا سرد گردد. تکه های گوشت به علت سرد شدن به شکل ژله ای درمی آیند. این غذا را در تعطیلات زمستانی، کریسمس و ایستر تهیه می نمایند.

قارچ

هیچ ملتی به میزان روس ها مصرف نماینده قارچ نیست. انواع قارچ در این کشور آنقدر زیاد است که نمی توان آن ها را شمرد. روس ها به صورت یک سنت قدیمی در جنگل قدم می زنند و قارچ می چینند، سپس به شکل های مختلف (سرخ شده، خورشت، پخته در سوپ) صرف می نمایند. گاهی برای مصرف در زمستان قارچ ها را به صورت شوری درمی آورده یا خشک می نمایند.

سالاد وینگرت (Vinaigrette)

این سالاد از چغندر، هویج، گوجه، و خیارشور تهیه شده و در آخر روی آن روغن می ریزند.

هرینگ (Herring)

هرینگ که به آن Herring under the fur coat نیز گفته می گردد نوعی سالاد است که از چند لایه سبزیجات پخته (گوجه، هویج، چغندر)، پیاز خردشده، و سس مایونز تهیه می گردد. بعضی به سالاد سیب نیز اضافه می نمایند.

چغندر را با سس مایونز ترکیب می نمایند و به عنوان لایه آخر روی سالاد می ریزند که رنگ بنفش آن باعث زیبایی سالاد می گردد. برای تزئین هم از تخم مرغ استفاده می نمایند.

منبع: کجارو / stpetersburg-guide.com
انتشار: 3 تیر 1401 بروزرسانی: 3 تیر 1401 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 1118

به "غذاهای محلی سن پترزبورگ؛ از سولیانکا تا هرینگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای محلی سن پترزبورگ؛ از سولیانکا تا هرینگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید