راهنمای خرید آگاهانه از خبرنگاران: شناسایی کالای اصل و غیر اصل

به گزارش مجله گذر عمر، خبرنگاران از سال 1397 تفکیک کالاهای اصل و غیر اصل را با هدف حفظ حقوق مادی و معنوی برندهای معتبر و حمایت از فروشندگان و مشتریان شروع کرد. این تفکیک به صورت نشان مخصوص روی کالاهایی که واجد شرایط اصل بودن نیستند معین شده است. این نشان پس از اظهار فروشنده در خصوص محصول خود در پلتفرم به نمایش در می آید تا کاربران با آگاهی کامل نسبت به خرید کالای غیر اصل اقدام نمایند و تجربه خوشایندی از خرید خود داشته باشند. در این مطلب، معنا و علت وجود نشان غیر اصل روی بعضی از کالاها در خبرنگاران را شرح می دهیم. بعلاوه با خواندن این مطلب متوجه می شوید که منظور خبرنگاران از کالای مغایر، کالای تقلبی و فروشنده متخلف چیست و شما به عنوان مشتری، چطور می توانید در پایش و آنالیز عملکرد پلتفرم مارکت پلیس خبرنگاران مشارکت کنید.

راهنمای خرید آگاهانه از خبرنگاران: شناسایی کالای اصل و غیر اصل

کسب وکارهای متنوع با کالاهای متنوع

صفحات محصولات در پلتفرم خبرنگاران از بخش های متعددی تشکیل شده است. از عکس و شرح محصول گرفته تا تنوع رنگ و بعلاوه قیمت های مختلف و فروشندگان متعدد یک کالا. با تبدیل شدن خبرنگاران از یک بازار خرده فروشی به یک بستر مارکت پلیس بزرگ، روزانه فروشندگان متعددی به تعداد فروشندگان مارکت پلیس خبرنگاران اضافه می گردد. در خبرنگاران نیز مانند تمام مارکت پلیس ها در سراسر دنیا، امکان خرید هر نوع کالا (به استثنای کالاهای ممنوعه) با سطح کیفیت متفاوت از برندهای شناخته شده یا ناشناس وجود دارد. بنابراین از میان 6 میلیون کالای متنوع و بیش از 160 هزار کسب وکار فعال در خبرنگاران بدون شک کالاهایی وجود دارند که لزوماً اصل یا به زبان ساده اورجینال نیستند، یا با برند متفرقه عرضه می شوند و بعلاوه فروشندگانی نیز وجود دارند که انواع و اقسام کالاها را مانند بازارهای فیزیکی با درجه کیفیت و قیمت های متفاوتی به فروش می رسانند و یا با برند متفرقه عرضه می نمایند.

خبرنگاران می کوشد به صورت شفاف و با در اختیار قرار دادن تمام اطلاعات موجود نسبت به جزئیات یک محصول، کاربران را در سفرشان در هنگام خرید هدایت کند. خبرنگاران نشان های متعددی با اهداف مختلف دارد که برای تفکیک و شناسایی آسان تر کالاها استفاده می گردد. برای یاری به شناسایی کالای غیر اصل از اصل نیز نشان مخصوص غیر اصل در کنار بعضی تصاویر، شرحات و عناوین کالاها درج شده است.

نشان غیر اصل روی بعضی محصولات خبرنگاران چه معنایی دارد؟

خبرنگاران پس از افزایش استقبال کسب وکارها برای حضور در پلتفرم مارکت پلیس و در نتیجه بالا رفتن اندازه تنوع کالایی، تصمیم به تفکیک کالاهای اصل و غیر اصل به صورت اعلام آنها روی پلتفرم گرفت. این کار هم به حفظ حقوق مادی و معنوی برندهای معتبر یاری می نماید و هم در راستای حمایت از فروشندگان و آگاهی بخشی به مشتریان و در یک کلام، رعایت حقوق مصرف نمایندگان (اعم از مشتری و فروشنده) اجرا شده است. این تفکیک به مشتریان امکان می دهد تا بر اساس احتیاج و قدرت خرید خود، انتخاب آگاهانه تری داشته باشند. بعضی از مشتریان تمایل دارند تا با هزینه کمتر، کالاهای مشابه کالاهای اصل را خریداری نمایند و در مارکت پلیس خبرنگاران می توانند این کالاها را با نشان غیر اصل سفارش دهند.

نکته مهم به هنگام خرید، توجه به شرح غیر اصل در صفحه محصولات است. پس از ویژگی های کالایی که نشان غیر اصل دارد نوشته شده است: این محصول به وسیله فراوری نماینده اصلی (برند) فراوری نشده است. منظور از این جمله این است که کالای مورد نظر تنها دارای تشابه ظاهری با برند اصلی است و ضروری است مشتری به این موضوع توجه کند که در حال خرید محصول اصلی آن برند نیست. بدون شک کالاهایی که با نشان غیر اصل به فروش می رسند از قیمت پایین تری نسبت به نمونه مشابه اصل آن برخوردار هستند. برای نمونه به این مورد توجه کنید:

همانطور که در این تصویر تعیین است، این کفش به علت تشابه ظاهری با برند اصلی با نشان غیر اصل درج شده است و اگر به بخش تعیینات فنی کالا نیز مراجعه کنید، کشورهای مبدأ برند و فراوری نماینده نشان دهنده غیر اصل بودن کالاها هستند. با این حال، مشتریانی که تمایل به خرید نمونه مشابه کالای اصل داشته باشند می توانند از این کالا خرید نمایند.

منظور از ضمانت اصل بودن کالا در خبرنگاران چیست؟

اگر به صفحه اصلی خبرنگاران مراجعه کنید متوجه می شوید که ضمانت اصل بودن کالا در کنار چهار قابلیت دیگر به عنوان ویژگی های اصلی و مهم خرید از خبرنگاران عنوان شده است. منظور خبرنگاران از این عبارت، گارانتی اصالت و سلامت فیزیکی است. این گارانتی تضمین می ­کند که کالا در سلامت فیزیکی به دست مشتری می سد. در واقع این گارانتی، سالم بودن یک کالا را ضمانت می نماید و با ضمانت اصل یا غیر اصل بودن کالا تفاوت دارد. بعلاوه فارغ از آنکه در شرحات صفحه محصول این گارانتی درج شده باشد، تمامی کالاها در خبرنگاران شامل گارانتی سلامت فیزیکی می شوند.

خبرنگاران چه برندی را برند متفرقه تعریف می نماید؟

اکنون بیش از 160 هزار کسب وکار در بازارگاه خبرنگاران کالاهای خود را عرضه نموده اند که در کنار یکدیگر تنوع 6 میلیون کالا در خبرنگاران را شکل داده اند. این کالاها می توانند شامل برندهای معتبر و مختلف شوند. زمانی که یک کالا از برند معتبری ارائه نشده باشد یا برند آن قابل تشخیص نباشد، از نظر خبرنگاران با عنوان برند متفرقه شناسایی و مقوله بندی می گردد. متفرقه بودن لزوماً به معنای کم کیفیت بودن یا غیر اصل بودن کالا نیست. تنها نشان می دهد که برند آن نام معتبری ندارد. این موضوع روی پلتفرم خبرنگاران برای کاربر به نمایش در نمی آید، بلکه یک توافق میان فروشنده و خبرنگارانست تا تفاوت برند اصلی و برند متفرقه را محرز نمایند. بدون شک اگر شما به عنوان مشتری، از فیلتر برندهای هر گروه کالایی دست به انتخاب بزنید (اعم از برندهای ایرانی و خارجی)، کالاهایی برایتان به نمایش در می آید که دارای برند رسمی و ثبت شده هستند و در زمره برندهای متفرقه قرار نمی گیرند.

مشتری چطور می تواند متوجه اصل یا غیر اصل بودن کالا گردد؟

به هنگام خرید حتماً به وجود یا عدم وجود نشان غیر اصل روی یک کالا توجه کنید. شما می توانید این نشان را در زمان scroll کردن اجناس مختلف در پلتفرم خبرنگاران مشاهده کنید. بعلاوه وقتی روی کالایی که این نشان برایش درج شده وارد شوید، واژه غیر اصل را با رنج نارنجی در گوشه سمت راست بالای عنوان کالا (در اپلیکیشن) و گوشه سمت چپ کنار عنوان کالا (در وب سایت) می بینید.

هنگامی که کالا نشان غیراصل می گیرد اگر نامی مشابه برند اصلی داشته باشد، از عنوان کالا حذف می گردد و تشابه اسمی در عنوان کالا وجود نخواهد داشت، اما ممکن است تشابهی در عکس کالا وجود داشته باشد. برای مثال:

مشتری چطور می تواند در شناسایی کالاهای تقلبی به خبرنگاران یاری کند؟

اگر محصول فراوری شده، تداعی نماینده کالای اصلی در فکر مشتری باشد در حالی که به وسیله فراوری نماینده های اصلی فراوری نشده باشد و بدون نشان غیر اصل و شرح آن روی پلتفرم خبرنگاران نمایش داده گردد، غیر اصل (به معنای تقلبی) است. به عبارت دیگر، آن دسته از کالاهای غیر اصل که بدون نشان غیر اصل و به عنوان کالای اصل، به وسیله فروشندگان عرضه شده باشند، به عنوان کالاهای تقلبی شناسایی می شوند.

در این شرایط شما می توانید فرایند مشارکت در دادن بازخوردهای خود نسبت به عملکرد فروشندگان یا پلتفرم را شروع کنید. هر کاربر می تواند پس از تشخیص مورد مشکوک در شرح محصولات، این موضوع را به همکاران خبرنگاران در بخش نظارت بر عملکرد فروشندگان اطلاع دهد. برای این کار، روی عبارت بازخورد دادن درباره این کالا کلیک کنید و از میان گزینه های نمایش داده شده، این کالا غیر اصل است را انتخاب کنید. با گزارش شما، همکاران خبرنگاران موضوع را آنالیز می نمایند و در صورت محرز شدن غیر اصل بودن کالا، فروشنده ملزم به اعلام این موضوع و درج آن روی محصول خود می گردد.

در سال 99 از هر 100 هزار کالا تنها 1 کالا به عنوان کالای تقلبی گزارش و شناسایی شد. بعلاوه در نیمه اول سال 1400 بیش از 400 فروشنده به عنوان فروشندگانی گزارش شدند که غیر اصل بودن کالای خود را احراز ننموده بودند. از این تعداد با 5 فروشنده قطع همکاری شد و حدود 80 درصد آنها در مرحله اول جریمه یعنی غیر فعال کردن کالا و جریمه نقدی به سر می برند.

بعلاوه اگر یک مشتری کالایی غیر اصل دریافت کند می تواند از راه های ارتباطی این مساله را به خبرنگاران گزارش دهد. یکی از راه های ارتباطی ثبت درخواست مرجوعی تحت عنوان کالای غیر اصل است.

مغایرت یا غیر اصل؟ علت مرجوعی کالا را به درستی انتخاب کنید

در خبرنگاران مفهوم دیگری نیز به هنگام نظارت بر عملکرد فروشندگان استفاده می گردد، مغایرت یا کالای مغایر. مغایرت زمانی رخ می دهد که یکی از تعیینات کالای فروخته شده - مانند تصاویر کالا، برند، رنگ، مدل کالا، سایز و ابعاد کالا، مواد اولیه به کار رفته در محصول، کشور سازنده و جعبه و بسته بندی با کالای درج شده در پلتفرم خبرنگاران متفاوت باشد کالایی که به دست مشتری رسیده تفاوت داشته باشد، در این شرایط، آن کالا به صورت مغایر به فروخته شده است و به معنای فروش کالای غیر اصل نیست.

در این حالت مشتری می تواند نسبت به مرجوع کردن کالای خریداری شده اقدام کند و باید از بین گزینه ها درخواست مرجوعی خود را به عنوان مغایرت کالا یا به طور دقیق تر کالا با اطلاعات درج شده در سایت مغایرت دارد ثبت کند.

بنابراین مشتریان هنگام درخواست مرجوعی باید دقت نمایند که کالای مغایر یا بی کیفیت با کالای غیر اصل تفاوت دارد و هنگام ثبت درخواست مرجوعی از میان گزینه های موجود، نزدیک ترین علت به درخواست مرجوعی را علامت بزنند. بعلاوه کیفیت یک کالا می تواند از نظر یک مشتری قابل قبول باشد در حالی که انتظارات مشتری دیگری را برآورده ننموده است. البته در کالاهای مشابه، قیمت کالاها می تواند باعث ایجاد تمایز در کیفیت آنها گردد.

در نیمه اول سال 1400 بیش از 5 هزار درخواست از سوی کاربران به عنوان مغایرت کالای خریداری شده با کالای سفارش داده شده اعلام شده است و پس از نهایی شدن آنالیز ها در 860 مورد از این درخواست ها خطای فروشنده یعنی تأمین و ارسال کالای مغایر با مورد سفارش داده شده به تایید رسیده است.

خبرنگاران با کالاهای غیر اصل چه برخوردی دارد؟

اگر پس از آنالیز های اجرا شده، تخلف فروشنده ثابت گردد طبق قوانین و جریمه های تعریف شده در خبرنگاران برای فروش کالای غیر اصل بدون نشان غیر اصل با فروشنده برخورد می گردد. البته شرایط جریمه بسته به دفعات تکرار متفاوت خواهد بود. این جریمه ها با هر تکرار فروشنده به صورت تصاعدی اعمال می گردد. در مرحله اول، دسترسی فروش آن کالا برای فروشنده محدود می گردد. در مرحله دوم، دسترسی گروه کالایی یا برند مربوط به آن از فروشنده سلب می گردد و در صورت تخطی برای بار سوم، همکاری با فروشنده برای همواره قطع می گردد. در تمامی این مراحل جریمه نقدی نیز شامل حال فروشنده می گردد. فروشنده موظف به پرداخت جریمه ای معادل با 10 برابر قیمت محصول فروش رفته ضربدر تعداد کل فروخته شده از آن محصول از ابتدا می گردد.

بعلاوه مسئولیت کامل جبران خدمات برای مشتریانی که تحت تأثیر این تخلف قرار گرفته اند با خبرنگاران خواهد بود. در این شرایط، کالای تقلبی مرجوع و اصل مبلغ به حساب مشتری بازگردانده می گردد. بنابراین این نکته اهمیت دارد که مشتری ها علت درخواست مرجوعی خود را با دقت انتخاب نمایند تا فروشنده ای بی علت جریمه نگردد.

نکته ای برای فروشنده ها: فروش کالای غیر اصل در خبرنگاران

فروش کالای غیر اصل باعث ایجاد تجربه بد از خرید برای مشتری، مرجوعی کالا و کاهش امتیاز عملکرد فروشنده و نارضایتی فروشندگانی می گردد که صادقانه کالای اصل را به فروش می رسانند. هرچند امکان عرضه کالای غیر اصل در مارکت پلیس خبرنگاران به وسیله فروشنده ها وجود دارد، اما این کار تحت شرایط و ضوابط خاصی باید انجام گردد تا اولویت اول یعنی آگاهی مشتری از کالایی که برای خرید انتخاب نموده است تضمین گردد. در واقع بیش از هر چیزی ضروری است مشتری از اینکه در حال خرید کالای غیر اصل است آگاه و مطمئن باشد. به همین منظور در پنل هر فروشنده یک قابلیت تعریف شده است تا با انتخاب گزینه نشان کالای غیر اصل در بخش اصالت کالا، بر طبق تعاریف بتواند با حفظ شفافیت، کالای غیر اصل خود را به فروش برساند.

چگونگی استفاده از نشان غیر اصل به طور کامل در وب سایت سلر آموزشگاه شرح داده شده است.

ایجاد تجربه خوشایند خرید، هدفی ست که خبرنگاران در تمام فعالیت ها و به روز رسانی های خود در پلتفرم مارکت پلیس دنبال می نماید. برای داشتن تجربه خوب در خرید از خبرنگاران خوب است آشنایی کافی نسبت به امکانات و ویژگی های درج شده برای هر محصول در صفحه مربوط به آن داشته باشیم. بدون شک خوشایند بودن تجربه خرید با برخورداری از آگاهی کافی و کامل نسبت به قابلیت ها و ویژگی های موجود در بستر خرید، ارتباط تنگاتنگ دارد. تعریف نشان غیر اصل و تفکیک آن از کالاهای اصل یکی از کوشش های خبرنگاران برای آگاهی بخشی نسبت به ماهیت پلتفرم مارکت پلیس و نیز اطلاع رسانی در خصوص شرایط خرید کالای اورجینال از خبرنگارانست. شما می توانید دیدگاه خود را نسبت به این اقدام بنویسید و تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 دی 1400 بروزرسانی: 22 دی 1400 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 968

به "راهنمای خرید آگاهانه از خبرنگاران: شناسایی کالای اصل و غیر اصل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید آگاهانه از خبرنگاران: شناسایی کالای اصل و غیر اصل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید