خبرنگاران بیماریابی و غربالگری نقش مهمی در کاهش ابتلا به کرونا دارد

به گزارش مجله گذر عمر، اهواز - خبرنگاران - رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: بیماریابی فردی و غربالگری نقش پررنگ و به سزایی در شناسایی و کاهش ابتلای افراد به کرونا دارد.

خبرنگاران بیماریابی و غربالگری نقش مهمی در کاهش ابتلا به کرونا دارد

به گزارش خبرنگاران سیدمحمد علوی روز دوشنبه در نشست خبری در اهواز بیان نمود: در اماکن پرتردد باید تهویه وجود داشته باشد تا هوای آن به طور مرتب عوض گردد همچنین احتیاج است که سطوح مشترک گندزدایی گردد. برای کاهش ابتلا به کرونا ابتدا باید بیماران را غربالگری کنیم و افرادی که آلودگی آنها معین می گردد را جداسازی کنیم.

وی با بیان اینکه بستری بیماران و ردیابی افرادی که در تماس با بیماران هستند باید مدنظر قرار گیرد گفت: در بعضی از کشورها به ازای هر بیمار، یکصد نفر دیگر که با او در تماس بودند را غربالگری می نمایند و این موضوع باعث می گردد تا کرونا را شکست دهند اگرچه برای انجام این کار احتیاج به تجهیزات کافی و تامین معیشت بیماران در دوران قرنطینه است. شرایط خوزستان در ردیابی بیماران و انجام تست دهی بسیار خوب بود که از وزارتخانه مربوطه به ما دستور دادند میزان تست ها را کاهش دهیم.

رییس مرکز بهداشت خوزستان اضافه نمود: طبق آمار افراد مبتلا به کرونا که بیماری زمینه ای مثل بیماری قلب و عروق، سرطان و تنگی نفس داشتند بیشتر در معرض خطر قرار داشته و فوت کردند لذا سازمان دنیای بهداشت برنامه ویژه ای برای این بیماران دارد و اگر این برنامه به خوبی در کشور انجام گردد میزان مرگ و میر پایین می آید.

وی با اشاره به اینکه اگر می خواهیم بیماری کنترل گردد باید همه پروتکل های بهداشتی را رعایت نمایند اضافه نمود: هم اکنون رعایت دستورالعمل های بهداشتی به کمتر از 50 درصد رسیده و طبیعی است که در صورت فراموشی رعایت موازین بهداشتی، بیماری بیشتر گردد و هیچ راه فراری از این مساله نداریم.

علوی ادامه داد: سواد سلامت سه بعد دارد و شامل سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی، و معنوی است که مورد سوم بسیار کمرنگ است. متاسفانه بعضی از جوانان موضوع کرونا را شوخی می گیرند و این امر نشان می دهد که سواد اجتماعی چنین افرادی پایین است. این افراد توجه نمی نمایند که حتی اگر بیماری به خودشان صدمه نزند، ممکن است باعث ابتلای افراد دیگر و حتی مرگ آنها شوند.

وی با بیان اینکه درصدد هستیم برنامه هر خانه یک پایگاه سلامت را در خوزستان اجرا کنیم اضافه نمود: با این روش، مردم را وارد سیستم کنترل بیماری می کنیم و می خواهیم به این وسیله نخستین واحد ارایه خدمات و آگاهی بخشی را به خانواده ها ببریم.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه با تشکیل سفیران سلامت، ارتباط و آموزش با سیستم بهداشت مستمر خواهد بود ادامه داد: حدود 600 هزار خانوار زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی اهواز داریم که به تعداد این خانوارها می توانیم سفیر سلامت داشته باشیم. وی اضافه نمود: طبق برنامه وزارت بهداشت تا سرانجام سال 99 باید 70 درصد سفیران سلامت را جذب کنیم که تا به امروز 35 درصد جذب شده و امیدواریم تا سرانجام سال جاری به هدف مورد نظر برسیم.

وی بیان نمود: در این راستا از سفیران سلامت برای آموزش در مورد پیشگیری از ابتلا، ترغیب و تشویق افراد برای مراجعه به مراکز جامع سلامت نیز استفاده می گردد. همچنین در کنترل و ممانعت حضور افراد مبتلا به بیماری در جامعه و انتشار بیماری نیز یاری می گیریم.

علوی اضافه نمود: بیش از 82 درصد موارد مرگ و میر در دنیا مربوط به کسانی است که بیماری زمینه ای داشته یا سن بالایی داشتند لذا اگر بتوانیم بیماران زمینه ای را کنترل کنیم موارد مرگ نیز پایین می آید. در دنیا حدود 500 هزار نفر در سن بزرگسالی مبتلا به دیابت هستند همچنین حدود 400 میلیون نفر در مرحله قبل از دیابت قرار دارند که اگر از آنها مراقبت گردد می توان جلوی دیابت آنها را بگیریم.

وی ادامه داد: در ایران پنج میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند که یک چهارم آنها نمی دانند دیابت دارند و این موضوع بسیار خطرناک است. در دنیا سه نوع دیابت نوع یک، 2 و دیابت بارداری وجود دارد، دیابت نوع یک بسیار خطرناک بوده و نمی توان برای آن کاری کرد ولی می توان از دیابت نوع 2 و بارداری جلوگیری کرد لذا سازمان دنیای بهداشت برای این 2 نوع دیابت برنامه های مختلفی دارد تا جلوی آن گرفته گردد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان بیان نمود: وقتی انسولین بدن فردی کم گردد دچار دیابت می گردد. آن دسته از افرادی که انسولین ندارند باید از همان کودکی برای آنها تجویز کرد اما در این بین افراد چاق بیشتر در معرض دیابت قرار دارند چرا که انسولین موجود در بدنشان جوابگوی وزن آنها نیست.

وی اضافه نمود: با کنترل دیابت و بیماری های غیرواگیر دار که عامل اصلی مرگ و میر هستند می توانیم خیلی از بیماری های عفونی را کنترل کنیم. زنان باردار جزو گروه هایی هستند که در بهداشت توجه ویژه ای به آنها می گردد؛ هم اکنون حدود 26 هزار مادر باردار در خوزستان وجود دارد که زیرپوشش دانشگاه جندی شاپور هستند. سه مرحله غربالگری از مادران باردار انجام شد و 6 مورد مرگ ناشی از ابتلا به کرونا داشتیم همچنین حدود 52 درصد مادران باردار استان واکسن آنفولانزا زدند و از این بابت جای هیچ نگرانی نیست. سامانه 4030 برای مادران باردار راه اندازی شده و می توانند از این طریق مشاوره بگیرند.

علوی ادامه داد: شعار سلامت زنان در دوره کرونا دلالت بر این دارد که زنان نقش مهمی در حفظ سلامت جامعه ایفا می نمایند به گونه ای که رفتارهای زنان بر ارتقای سلامت سایر اعضا خانواده نیز تاثیر داشته است. به همین منظور توجه به شیوه زندگی سالم در دوران مقابله با بیماری کرونا با تکیه برفعالیت بدنی مطلوب در این گروه از اهمیت زیادی برخورداراست .

وی اضافه نمود: بیش از پنج هزار مدرسه با 612 هزار دانش آموز در خوزستان وجود دارد که از نظر بهداشتی زیرپوشش دانشگاه جندی شاپور هستند و برنامه های متنوعی برای آنها داریم.

رییس مرکز بهداشت گفت: یکی از علل مرگ در افراد جوان، چاقی است لذا به طور مرتب دانش آموزان استان را از نظر آنفولانزا و بیماری های روده ای، تغذیه و چاقی تحت نظر داریم. ما در استان افزایش موارد ابتلا به کرونا داریم و مردم باید بیشتر مراقبت نمایند. یکی از راهکارهای اساسی برای کاهش تجمعات، دور کاری است ولی لازمه دورکاری این است که دولت الکترونیک داشته باشیم. ما الان با کمبود پرستار در بیمارستان ها روبرو هستیم و فرض کنیم اگر پرستاری مریض گردد و بخواهد در خانه استراحت کند از لحاظ نیرو با مشکل روبرو می شویم.

وی به هفته دیابت (24 تا 30 آبان) اشاره نمود و گفت: کنترل دیابت در روستاها به خاطر وجود نقش بهورز، بهتر از شهرها است لذا باید به اصول اولیه مراقبت بهداشتی دقت کنیم. مهمترین اصل در بیماری، نقش خود مراقبتی است. سلامتی افراد جامعه به ویژه سنین پایه بسیار مهم است به همین دلیل 70 درصد نوجوانان استان زیر غربالگری کرونا قرار گرفتند.

علوی در پاسخ به این پرسش که چه راهکاری برای کاهش این بیماری در خوزستان پیشنهاد می کنید اضافه نمود: پیشنهاد دادیم تمام ماشین هایی که در کنار جاده ساحلی اهواز پارک می نمایند، جریمه شوند تا این موضوع مانع از تردد بی رویه مردم در پارک ها گردد؛ همچنین احتیاج است سطح سواد سلامت مردم برای کاهش این بیماری بالا برود.

منبع: ایرنا
انتشار: 13 آذر 1399 بروزرسانی: 13 آذر 1399 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 340

به "خبرنگاران بیماریابی و غربالگری نقش مهمی در کاهش ابتلا به کرونا دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بیماریابی و غربالگری نقش مهمی در کاهش ابتلا به کرونا دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید