تارا توربو آزمایش شد! ، سریع ترین خودروی ایرانی چه بلایی سر دنا توربو آورد؟

به گزارش مجله گذر عمر، تارا توربو با پیشرانه نو EFP توربو به وسیله تیم خبرنگاران تحت یک آزمایش بسیار پر فشار نهاده شد. عملکرد تارا با برترین پلت فرم و قوی ترین موتور داخلی چگونه است؟ این خودرو با دنا توربو دنده ای هم رقابت کرد که نتیجه آن باور کردنی نیست!

تارا توربو آزمایش شد! ، سریع ترین خودروی ایرانی چه بلایی سر دنا توربو آورد؟

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: تارا توربو با پیشرانه نو EFP برای اولین بار در گرمای وحشتناک اهواز و تحت فشار بسیار بالا آنالیز شد. این خودرو در حال گذراندن بعضی از تست های نهایی بود تا به زودی وارد بازار گردد. صرف نظر از طراحی تارا، حالا با خودرویی طرف هستیم که از برترین پلت فرم و قوی ترین موتور داخلی استفاده می نماید.

پیشرانه 1.7L ارتقا یافته EF7 توربو با کد EFP حالا قادر به فراوری 160 اسب بخار قدرت و 240 نیوتون متر گشتاور است. این پیشرانه حدود ده اسب بخار قدرت و سی نیوتون متر گشتاور بیش تری نسبت به موتور EF7 توربو فراوری می نماید. تارا در نسخه فعلی از موتور TU5 پلاس استفاده می نماید و بزرگ ترین ضعف آن توان و کشش پایین خودرو است. از طرف دیگر دنا پلاس توربو که از یک پیشرانه قوی استفاده می نماید و شتاب خوبی دارد، هندلینگ مناسبی ندارد و جرات استفاده از توان بالایش را به راننده نمی دهد.

اما حالا که برای اولین بار قوی ترین موتور ایرانی روی برترین پلت فرم داخلی نصب شد، نتیجه چیست؟

سریع و خوش دست!

پیشرانه EFP توربو قادر به فراوری 160 اسب بخار قدرت و 240 نیوتون متر گشتاور است. این قوی ترین موتور فراوریی به وسیله ایران خودرو است.

این توان به وسیله گیربکس شش سرعته اتوماتیک برند DAE به محور جلو تارا منتقل می گردد. آزمایش را شروع می کنیم.

دسته دنده در حالت D قرار می گیرد و پدال گاز ناگهان فشرده می گردد. نتیجه فعال شدن سیستم کنترل پایداری جهت کنترل خودرو هنگام شروع حرکت است! تاخیر پدال گاز کم و قابل قبول است و خودرو با کمی لغزش سریعا از زمین کنده می گردد.

این حس در هیچ خودروی داخلی استاندارد دیگری قابل تجربه نیست و عملکرد خودرو مانند یک خودرو تقویت شده ایرانی است!

به فشردن گاز در دمای پنجاه درجه اهواز ادامه می دهیم و هیچ خبری از افزایش دمای خودرو نیست. عقربه دور موتور سریع و بدون تعارف بالا می رود و دنده ها پشت سر هم و به نرمی تعویض می شوند.

واقعیت این است که با تارا توربو رسیدن از سرعت حدود چهل کیلومتر به 140 کیلومتر، دیگر کار سخت و ترسناکی نیست.

پایداری خودرو نیز خوب است و راننده نگرانی خاصی جهت شتاب گیری توام با تغییر مسیر سریع ندارد. کوشش برای سر دادن عقب خودرو در سرعت 120 کیلومتر بر ساعت، بی فایده بود.

تارا توربو برترین شتاب گیری و هندلینگ در میان خودروهای داخلی را دارد.

تفاوت سیستم خنک کاری (Cooling pack) تارا در مقایسه با دنا

اگر به داخل جلو پنجره دنا نگاه کنید دو عدد پروانه فن بزرگ می بینید که خودشان سد راه ورود هوا به موتور هستند! بعد از فن ها، رادیاتور قرار گرفته است و پس از آن هم با فاصله کمی کاتالیزور اگزوز را داریم.

این چیدمان در تارا فرق دارد. رادیاتور در ابتدای مجموعه خنک کاری و با فاصله کمی از جلو پنجره قرار گرفته و مستقیما هوای بیرون را دریافت می نماید. فن ها در پشت رادیاتور قرار دارند و پس از آن یک لایه آلومینیومی جهت حفاظت رادیاتور از گرمای کاتالیزور قرار گرفته است.

نتیجه این چیدمان این است که رادیاتور از یک سمت با هوای ورودی خنک می گردد و از سمت دیگر هم فن ها در حال خنک کردن آن هستند. لایه محافظ نیز اجازه انتقال حرارت کاتالیزور به آن را نمی دهد. به همین دلیل آمپر آب در تارا توربو هرگز از محدوده وسط بالا نمی رود و از مشکل داغ کردن و افت شدید راندمان در دنا توربو خبری نیست.

مسابقه تارا توربو با دنا توربو دنده ای!

تارا توربو با وجود استفاده از گیربکس اتوماتیک از دنا توربو دنده ای یک قربانی ساخت! این تست درگ سه مرتبه تکرار شد و هر مرتبه تارا توربو در یک چشم به هم زدن، دنا توربو را شکست داد.

پیشرانه نو EFP و خنک کاری بهتر تارا، عوامل اصلی بردش در این رقابت بودند.

افت سریع توان دنا توربو به دلیل خنک کاری نا مناسب و توان کمتر موتور EF7 توربو نسبت به EFP، از دنا توربو یک قربانی تمام عیار ساخت.

امکانات و قیمت

احتمالا تارا توربو مانند تارا V4 به امکاناتی مانند سانروف، اتولایت، دیلایت، کنترل پایداری، Kick سنسور صندوق عقب، گرم کن صندلی های جلو، گیربکس اتوماتیک شش سرعته، مانیتور لمسی چند منظوره، دکمه های کنترلی فرمان و… مجهز خواهد شد.

تارا توربو احتمالا تا خاتمه سال وارد بازار می گردد اما قیمتش هنوز تعیین نیست.

جمع بندی

اکنون می توان گفت که تارا توربو برترین و سریع ترین خودرو داخلی در کشور است. البته اولین کراس اوور ایران خودرو با نام ریرا نیز از پیشرانه مشابهی بهره می برد اما به دلیل کلاس متفاوت با تارا مقایسه نشد.

تارا توربو شتاب، هندلینگ و امکانات مناسبی دارد. اما انتظار می رفت طراحی ظاهری و داخلی خودرو که هرگز مورد قبول جامعه قرار نگرفت، اصلاح می شد.

به هر حال امیدواریم این خودرو با کیفیت و قیمت مناسب به دست مشتریان برسد.

آزمایش فنی ریرا برای اولین بار در ایران / عملکرد ریرا در گرمای اهواز

تاخیر در تحویل سورن پلاس به چه دلیل است؟ / اعلام زمان حدودی تحویل

کراس اوور ریرا به فراوری انبوه می رسد / فهرست آپشن های قطعی ریرا اعلام شد

تارا V3 تحت فشار آنالیز شد / تفاوت فنی اش با تارا معمولی چیست؟

خودروهای یک میلیارد تومانی بازار را بشناسید / کدام یک ارزش خرید دارند؟

سایپا کوییک S را از داشتن این آپشن منع کرد / سونامی حذف آپشن در خودروسازان داخلی

خودروهای چینی نو را بشناسید / لشکر شکست خورده چینی به ایران رسید!

لوازم یدکی خودروهای چینی گران تر از مرسدس و ب ام و! / بحران شروع شد

منبع: بیت ران
انتشار: 23 مهر 1402 بروزرسانی: 23 مهر 1402 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 1340

به "تارا توربو آزمایش شد! ، سریع ترین خودروی ایرانی چه بلایی سر دنا توربو آورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تارا توربو آزمایش شد! ، سریع ترین خودروی ایرانی چه بلایی سر دنا توربو آورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید