اکستریم ال ایکس ، اکستریم LX به وسیله مدیران خودرو معرفی گردید؛ آنالیز تخصصی

به گزارش مجله گذر عمر، اکستریم ال ایکس / اکستریم LX محصول نو شرکت مدیران خودرو که یکی از محصولات شرکت اکسید است، رسما رونمایی شد. این خودرو، محصولی از شرکت چری به عنوان صاحب برند اکسید است و بنابر اعلام این شرکت، از بهمن ماه سال جاری قرار است به بازار بیاید.

اکستریم ال ایکس ، اکستریم LX به وسیله مدیران خودرو معرفی گردید؛ آنالیز تخصصی

بیت ران - رضا نوروزی: اکستریم ال ایکس / اکستریم LX کراس اوور میدسایز شرکت اکسید است که در نمایشگاه اصفهان رسما معرفی گردید. این خودرو همچون سایر محصولات برند اکسید از پلتفرم و قوای محرکه مشابه محصولات چری بهره می برد. اکستریم نام متفاوت برند اکسید در ایران است که به جهت تحریم ها این تغییر نام انجام گرفته است.

طراحی بدنه

نمای پشتی اکستریم ال ایکس همچون برادر بزرگ تر خود یعنی تی ایکس ال، با چراغ های پیوسته و دو چراغ خطر عمودی طراحی متقارن و مناسبی دارد. طراحی نمای کناری خودرو اما اندکی با برادر بزرگ تر فرق دارد و به جای دو خط تیز که بارسیدن به ستون وسط محو می شوند، یک خط تیز سراسری است.

در نمای جلوی خودرو باز هم همچون تی ایکس ال، جلوپنجره بسیار بزرگ اما با طرح مشبک به جای خطوط افقی طراحی شده است. چراغ ها نیزکشیده و دی لایت ها عمودی طراحی شده اند و فرم قابل قبولی دارند. این فرم طراحی در جلوی خودرو در هر چهار محصول برند اکسید رعایت شده است. البته فعلا سه محصول از اکسید در این نمایشگاه معرفی گردیده است.

پیشرانه

اکستریم ال ایکس اما از یک موتور 1.6 لیتری 191 تا 194 اسب بخاری توربو تزریق مستقیم با گشتاور 290 نیوتون متر بهره می برد. این موتور با چری تیگو 8 پرو مشترک است. گیربکس متصل به این موتور نیز 7 سرعته دوکلاچه تر است. این گیربکس قدرت را به هر چهارچرخ به صورت اتوماتیک (AWD) منتقل می نماید. سایز رینگ های این خودرو نیز در دو سایز 19 و 20 اینچی عرضه می گردد.

طراحی داخلی

اولین نکته که با تماشا داشبورد اکستریم ال ایکس جلب توجه می نماید، طراحی ساده و هماهنگ داشبورد است. مانیتور و کلاستر در این داشبورد به صورت یک تکه طراحی شده است. اما بر خلاف TXL، داشبورد و رودری ها نورپردازی شده اند. فرمان این خودرو هم مانند سایر محصولات اکسید خوش دست و طراحی قابل قبولی دارد و با سایر بخش های داشبورد هماهنگ به نظر می رسد.

کنسول میانی با کلیدهای تاچ در بالاترین نقطه که برای تهویه و حالت های رانندگی است، هم مناسب است. کنسول اکستریم LX همچون اکستریم تی ایکس ال به صورت دو تکه طراحی شده که بخش پایینی برای قراردادن وسایل کوچک مناسب است. این خودرو هم 5 نفره بوده و فضای صندوق عقب این خودرو هم مناسب است.

پلت فرم

اکستریم ال ایکس همچون سایر محصولات اکسید از یک پلت فرم با نام M3X استفاده می نماید. این پلتفرم اکسید ادعا می نماید در 5 مرکز تحقیق و توسعه مختلف در دنیا مورد تایید قرار گرفته است. این پلت فرم ماژورال بوده و از سگمنت A تا C، کلاس خودروهای MPV، کراس اوور و خودروهای برقی روی آن قابل توسعه هستند.

البته اکسید مدعی است که این بن سازه قابلیت توسعه خودروهای SUV را نیز دارد که با توجه به ساختار متفاوت خودروهای SUV باید دید چگونه می خواهند این ادعا را محقق نمایند؟!

بعلاوه اکسید می گوید که این پلتفرم به علت ماژورال بودن و تنوع محصولات بر بستر آن، تیراژ بالا و در نتیجه قیمت مناسبی دارد. البته برند اکسید در بازار کشورهای در حال توسعه حضور فعالی دارد. ولی در بازار چین محصولات آن حتی جزو 60 خودروی پرفروش کلاس خود هم نیستند.

قیمت

قیمت دنیای اکستریم LX در مبدا بین 13 هزار 400 تا 24 هزار و 200 دلار است که معادل ریالی آن با قیمت فعلی دلار بین 670 میلیون تا یک میلیارد و 210 میلیون تومان است. اما با توجه به هزینه های حمل و عوارض صادراتی چین و امثالهم، در حدود 3 تا 5 هزار دلار به این قیمت در گمرک افزوده می گردد.

اکستریم ال ایکس

در حال حاضر با توجه به تغییر تعرفه واردات بر خودروهای مونتاژی، برای خودروهای 1500 تا 2000 سی سی حجم موتور و داخلی سازی زیر 20 درصد، 51 درصد تعرفه معین شده است. بعلاوه علاوه بر این تعرفه، 9 درصد مالیات ارزش افزوده، 3 درصد عوارض شهرداری، 1.5 درصد عوارض نوسازی ناوگان، 4 درصد عوارض شماره گذاری و بیمه، 3 تا 5 درصد مالیات هوای پاک، در حدود 10 درصد بابت هزینه های تست های گمرک و محیط زیست و چندین بند و تبصره دیگر نیز بر قیمت این خودرو افزوده می گردد.

با این حساب در حدود 100 درصد بر قیمت خودرو افزوده خواهدشد. تا اینجا همچنان هزینه فراوری و سود فراورینماینده لحاظ نشده است. با احتساب 10 درصد هزینه مونتاژ و 17 درصد سود قانونی، نزدیک به 30 درصد دیگر نیز به قیمت افزوده می گردد. در مجموع با در نظرگرفتن تمام هزینه ها، 130 درصد به علاوه 5 هزار دلار هزینه حمل و عوارض صادراتی مبدا، قیمت 24 هزار دلاری اکستریم LX به 55 هزار و 200 دلار خواهد رسید!

تحلیل بازار

قیمت 55 هزار و 200 دلاری اکستریم ال ایکس در ایران معادل 2 میلیارد و 760 میلیون تومان خواهد بود که اصلا مقرون به صرفه نیست. با توجه به این قیمت، بازار هدف این خودرو مشتریان سانتافه 2015 و قدیمی تر ، ایکس تریل تا 2015، کولئوس 2016، تویوتا RAV4 2014 و سورنتو 2015 و قدیمی تر خواهدبود. بعلاوه مشتریان خودروهای اسپورتیچ 2016 و پرادو 2009 و قدیمی تر نیز در جامعه مشتریان هدف این خودرو هستند. خودروهایی که حداقل 100 هزار کیلومتر کارکرد داشته اند و عمری از آن ها گذشته است. با این وجود اما هنوز هم خودروهای خوب و با کیفیتی محسوب می شوند و در صورت نگهداری درست مالک اول، انتخاب بهتری خواهند بود.

در این رنچ قیمتی در حال حاضر خودروی صفر کیلومتر غیر چینی وجود ندارد و فونیکس تیگو 7 پرومکس و لاماری ایما رقبای اکستریم ال ایکس هستند. البته در بعضی رسانه ها به اشتباه رقیب این خودرو تیگو 7 پرو ذکر شده که اشتباه است. بعلاوه در صورت ورود خودروهای وارداتی دیگر که تا این لحظه معین شده اند، محصولاتی همچون جتا VS5 و کیا سونت هم رقبای این خودرو خواهندبود.

مسئله اصلی خودروهای چینی خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی، استهلاک بالا، افت کیفیت شدید متریال، مونتاژ و رنگ حتی در کارکردهای پایین و بازار دست دوم ضعیف به همان دلایل اولیه است. همین مسئله خریدار را با این سوال بزرگ روبرو می نماید که آیا ارزش خرید دارد؟

گالری تصاویر:

اکستریم وی ایکس / اکستریم VX مدیران خودرو معرفی گردید؛ آنالیز تخصصی چینی تازه

شرایط فروش بستیون T77 بهمن موتور اعلام شد

بستیون T77 بهمن موتور رسماً رونمایی شد / آنالیز تخصصی و تصاویر

قیمت هونگچی H5 بهمن موتور و شرایط فروش آن رسماً اعلام شد

هونگچی E-QM5 بهمن موتور در یک قدمی ورود به ایران / آنالیز تخصصی

قیمت فونیکس تیگو 8 پرو در ایران بیش از نیم میلیارد تومان گرانتر از چین

چری تیگو 7 پرو هیبریدی در قطر رونمایی شد / آنالیز تخصصی معینات فنی

منبع: بیت ران
انتشار: 19 آبان 1402 بروزرسانی: 19 آبان 1402 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 1342

به "اکستریم ال ایکس ، اکستریم LX به وسیله مدیران خودرو معرفی گردید؛ آنالیز تخصصی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اکستریم ال ایکس ، اکستریم LX به وسیله مدیران خودرو معرفی گردید؛ آنالیز تخصصی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید