بودجه متکی به مالیات و هزینه های دولت، مدیریت گردد

به گزارش مجله گذر عمر، تهران (پانا) - وزیر امور مالی و دارایی خطاب به دولت سیزدهم گفت برای قطع کردن بودجه از نفت و تحقق بودجه متکی به مالیات باید بودجه ریزی کشور اصلاح، هزینه های دولت مدیریت و جراحی و فلسفه وجودی خیلی از ردیف ها و تبصره های بودجه آنالیز گردد.

بودجه متکی به مالیات و هزینه های دولت، مدیریت گردد

به گزارش ایسنا، فرهاد دژپسند در همایش نقد و آنالیز طرح قانونی اقتصادیات بر درآمد سرمایه که امروز در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار گردید، اظهار کرد: در سال گذشته که کشور درگیر سومین سال جنگ تحمیلی اقتصادی بود که با فراگیری ویروس کرونا روبرو شد، همکاران اقتصادیاتی با کوشش های منحصر به فرد بیشتر از آنچه که قانونگذار تکلیف نموده بود، بدون اعمال فشار به مودیان خوش حساب 107 درصد مصوب را محقق کرد که نشانگر کوشش، جدیت و مسئولیت پذیری این افراد است.

وی اضافه نمود: در سه ماهه اول امسال هم از آنجا که کشور همچنان از درآمدهای نفتی محروم بود و عرضه اوراق هم به شکل مناسب شکل نگرفت، همکاران اقتصادیاتی ما ناچار شدند تا با شناسایی با اصول مودیانی که باید به ایفای وظایف دولت اقدام می کردند، با یک رشد مناسب و مطلوب بخش عظیمی از افزایش هزینه های دولت را تامین نمایند.

وزیر اقتصاد ادامه داد: اقتصادیات بر درآمد سرمایه را حاضر نشدیم تا به صورت جداگانه آن را به دولت ارائه کنیم که در یک مجموعه کامل در قالب لایحه به دولت ارائه کردیم اما از آنجا که آنالیز این لایحه در هیئت دولت با آنالیز بودجه 1400 مقارن شد، لایحه اقتصادیات های مستقیم از آنالیز خارج شد اما همچنان در آنالیز دولت قرار گرفته است و امید است تا دولت بعدی این لایحه را پیگیری کند.

دژپسند اعلام کرد: اجرای اقتصادیات بر درآمد سرمایه از سایر مباحث مطرح درباره آن مهم تر است اینکه چگونه آن را به قانون تبدیل کنیم تا مسائل متصور درباره آن ایجاد نگردد و به اهداف مورد نظر خود در این زمینه دست یابیم اما گفتنی است که با فرهنگ نفتی نمی توان به این امر مهم دست یافت. در سال گذشته 571 هزار میلیارد از هزینه های بودجه تنها 12 هزار و 600 میلیارد تومان آن از نفت تامین شد؛ بنابراین اگر در سال های بعد هم بتوانیم نباید به سمت نفت برای تامین اقتصادی برویم.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از معافیت های اقتصادیاتی برگرفته از فرهنگ نفتی است، گفت: 40 درصد فراوری ناخالص داخلی کشور از اقتصادیات معاف است که این موضوع باید مدیریت و ساماندهی گردد. در لایحه اقتصادیات های مستقیم ما سازوکارهای فرار و اجتناب اقتصادیاتی، شناسایی درست مودیان اقتصادیاتی، مدرن سازی و کامل سازی ابزارها و شیوه های اقتصادیات ستانی را مورد توجه قرار دادیم که در ادامه هم باید این موضوعات مورد تاکید و توجه قرار گیرند.

وزیر اقتصاد ادامه داد: درباره اقتصادیات نمی توان سطحی نگری کرد بلکه در این زمینه پیش آگاهی نقش مهمی دارد که در لایحه اقتصادیات های مستقیم ما دوره زمانی برای پیش آگاهی در نظر گرفتیم. برای تدوین این قانون نباید شتاب زده عمل کرد و باید قبل از اجرای بودجه 1401، لایحه اقتصادیات های مستقیم اجرا گردد.

دژپسند با بیان اینکه حرکت به سمت درآمدهای اقتصادیاتی امری ضروری و اجتناب ناپذیر است، گفت: برای نظم بخشی به هزینه های دولت باید اراده آهنینی بکارگرفته گردد و دولت سیزدهم هم برای قطع کردن بودجه از نفت و تحقق بودجه متکی به اقتصادیات باید بودجه ریزی کشور را اصلاح، هزینه های دولت مدیریت و جراحی و فلسفه وجودی خیلی از ردیف ها و تبصره های بودجه آنالیز کند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 781

به "بودجه متکی به مالیات و هزینه های دولت، مدیریت گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بودجه متکی به مالیات و هزینه های دولت، مدیریت گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید