بازنگری در پروتکل های بهداشتی مشاغل در ماه های آینده

به گزارش مجله گذر عمر، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: با توجه به سرعت گرفتن فرایند واکسیناسیون و افزایش پوشش آن در کشور، کوشش ما این است که پس از واکسیناسیون مشاغل و گروه های حساس، پروتکل های بهداشتی بازنگری شوند.

بازنگری در پروتکل های بهداشتی مشاغل در ماه های آینده

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، مهندس محسن فرهادی، گفت: مشاغل حساسی که ارائه خدمات می نمایند و محدودیت داشتند و بعضی از آن ها همچون فروشگاه های زنجیره ای و مجتمع های تجاری جزء مشاغل گروه یک بودند، تردد های زیادی داشتند که مجبور بودیم در بعضی مشاغل، محدودیت هایی را اعمال کنیم، اما با توجه به سرعت گرفتن تزریق واکسن در کشور، این پروتکل ها در ماه های آینده تغییر می نمایند و بر اساس قرنطینه هوشمند، اجرایی می شوند.

وی اضافه کرد: شرایط رعایت پروتکل های بهداشتی همچنان در کشور در شرایط مناسبی قرار ندارد و به طور میانگین رعایت این پروتکل ها در هفته گذشته در کشور حدود 41 درصد بود که این یک زنگ خطر است. با توجه به تاکید وزیر بهداشت و مباحثی که در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شد، پروتکل ها و محدودیت ها هوشمند می شوند البته تا هوشمند شدن آنها، مقداری زمان داریم، چون باید پوشش واکسیناسیون، بیشتر باشد. اگر پوشش واکسیناسیون به بیش از 70 درصد برسد، پروتکل ها را به خدمت دهندگان و خدمت گیرندگانی گره می زنیم که دو نوبت واکسن خود را دریافت نموده اند و ایمنی نسبی دارند.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت یادآور شد: اطلاعات افرادی که دو نوبت واکسن خود را تزریق نموده و در سامانه وزارت بهداشت موجود است باید به سامانه اصناف و مرکز سلامت محیط و کار که دستگاه نظارتی وزارت بهداشت است، متصل شوند بگونه ای که این اطلاعات بر روی تلفن های همراه همه افراد، اطلاعات قابل دریافت و مشاهده باشد. به اسم نمونه فردی که واکسن خود را تزریق ننموده نمی تواند به راحتی وارد یک سینما گردد و فیلم دیدن کند بنابراین حتما باید این فرد دو نوبت واکسن کرونا را تزریق نموده باشد و در هنگام خرید بلیط، این موضوع به وسیله سامانه ها، استعلام گردد.

مهندس فرهادی ادامه داد: همکاران ما در بازنگری پروتکل های بهداشتی در همه مشاغل و گروه ها فعال شده اند. به اسم نمونه در خصوص پاساژ های با فضای بسته، همکاران ما مشغول محاسبه متراژ و مقدار تهویه هوا هستند تا زمان را تعیین نمایند که یک فرد برای خرید در یک پاساژ به چه مقدار زمان احتیاج دارد. یا حضور افراد در فضای بسته حتی در صورت دریافت دو نوبت واکسن کرونا، چقدر باید باشد و یک پاساژ باید چه تعداد ورودی داشته باشد؟ هدف ما از تغییر پروتکل ها، ایجاد محدودیت برای افرادی است که واکسن کرونا تزریق ننموده اند تا نتوانند از خدمات استفاده نمایند و در مقابل، افرادی که پروتکل ها را رعایت و دو نوبت واکسن کرونا تزریق نموده اند بتوانند مشمول مشوق های ویژه ای شوند.

وی اظهار داشت: هدف کلی ما این است که سعی کنیم سلامت را با معیشت و اقتصاد مردم گره بزنیم تا به معیشت کسانی که تابع رعایت پروتکل های بهداشتی هستند، ضربه ای وارد نگردد. در حال حاضر تعداد اندکی ممکن است پروتکل های بهداشتی را رعایت ننمایند و این باعث اختلال در کسب و کار و معیشت همه افراد می گردد. از نظر کارشناسی این روش پیچیده و پیاده کردن آن، عملی و قابل اجرا است، اما پیش شرط اصلی آن، افزایش پوشش واکسیناسیون در گروه های مختلف است تا سلامت گروه های شغلی را به اقتصاد آن ها گره بزنیم.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت یادآور شد: متاسفانه درصد استفاده از ماسک در کشور، به کمتر از 50 درصد رسیده است البته بعضی از استان ها از این نظر در شرایط مطلوبی قرار دارند. شرایط استفاده از ماسک در تهران به مقدار میانگین کشوری و حدود 50 درصد است البته در بعضی منطقه ها تهران، شرایط استفاده از ماسک، بسیار خوب و در بعضی منطقه ها، نامناسب و در بعضی مراکز خدمات مانند رستوران ها در فضای بسته، به شدت نامناسب است. متاسفانه تهویه نامناسب در بعضی رستوران های با فضای بسته، عاملی برای انتقال بیماری است. یکی از شرایطی که موجب انتقال سریع ویروس دلتا می گردد، تهویه نامناسب و فقدان هوای تازه است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 31 شهریور 1400 بروزرسانی: 31 شهریور 1400 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 846

به "بازنگری در پروتکل های بهداشتی مشاغل در ماه های آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازنگری در پروتکل های بهداشتی مشاغل در ماه های آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید