افزایش احتمال ابتلا به سرطان کبد در زنان با مصرف این نوشیدنی ها

به گزارش مجله گذر عمر، تحقیقات تازه نشان می دهد زنانی که نوشابه های گازدار و سایر نوشیدنی های شیرین می نوشند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان کبد و بیماری مزمن کبدی هستند.

افزایش احتمال ابتلا به سرطان کبد در زنان با مصرف این نوشیدنی ها

به گزارش خبرنگاران، با نگاهی به داده های نزدیک به 100000 زن، محققان دریافتند که نزدیک به 7 درصد از زنان روزانه یک یا چند نوشیدنی شیرین شده با قند مصرف می نمایند. این زنان در مقایسه با زنانی که کمتر از سه نوشیدنی شیرین در ماه مصرف می کردند، 85 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلاء به سرطان کبد و 68 درصد بیشتر در خطر مرگ ناشی از بیماری مزمن کبدی قرار داشتند.

لونگانگ ژائو، یکی از نویسندگان این مطالعه از بخش پزشکی شبکه ای در بیمارستان زنان بریگهام بوستون، گفت: از نظر ما، این اولین مطالعه ای است که ارتباط بین مصرف نوشیدنی های شیرین شده با قند و مرگ و میر ناشی از بیماری مزمن کبدی را گزارش می نماید.

ژائو در ادامه اضافه کرد: یافته های ما، در صورت تأیید، ممکن است راه را برای یک استراتژی بهداشت عمومی برای کاهش خطر بیماری کبدی هموار کند.

محققان از داده های مربوط به زنان یائسه از مطالعه بزرگ سلامت زنان استفاده کردند. شرکت نمایندگان مصرف معمول خود را از نوشابه یا نوشیدنی های میوه ای (نه آب میوه) و سپس مصرف نوشیدنی های مصنوعی شیرین شده را در مدت سه سال گزارش کردند.

این مطالعه زنان را به طور میانگین بیش از 20 سال دنبال کرد. نویسندگان به آنالیز موارد ابتلا به سرطان کبد و بعلاوه مرگ و میر ناشی از بیماری مزمن کبدی مانند فیبروز، سیروز یا هپاتیت مزمن پرداختند.

این یافته ها نشان داد که نوشیدنی های شیرین برای سلامتی مضر هستند. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، نوشیدن مکرر نوشیدنی های شیرین شده با قند با افزایش وزن، چاقی، دیابت نوع 2، بیماری قلبی، بیماری های کلیوی و بیماری کبدی غیر الکلی مرتبط است. بعلاوه با پوسیدگی دندان و نقرس که نوعی آرتریت است مرتبط است.

برای تأیید این نتایج به مطالعات بیشتری احتیاج است.

  • پوست این میوه مغذی را هرگز دور نریزید
  • 7 خاصیت شگفت انگیز شکلات تلخ برای سلامت
  • 6 باور اشتباه در خصوص نوشیدن آب که نباید باور کنید
منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 مرداد 1402 بروزرسانی: 24 مرداد 1402 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 1325

به "افزایش احتمال ابتلا به سرطان کبد در زنان با مصرف این نوشیدنی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش احتمال ابتلا به سرطان کبد در زنان با مصرف این نوشیدنی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید