اجرای طرح پشتیبان حوله بافی و چادر شب بافی در شهر آیسک خراسان جنوبی

به گزارش مجله گذر عمر، مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سرایان گفت: صنایع دستی به عنوان ابزاری برای رشد مالی و دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی برای تحقق جهش فراوری و رسیدن به توسعه پایدار است و به همین دلیل 15 نفر از بانوان هنرمند حوله بافی شهر آیسک، توسط طرح پشتیبان مشاغل خانگی در ابتدای سال 99 ساماندهی شدند و تحت پوشش قرار گرفتند.

اجرای طرح پشتیبان حوله بافی و چادر شب بافی در شهر آیسک خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی، محمد عرب امروز چهارشنبه 10 اردیبهشت 99 با بیان این مطلب اضافه کرد: برای اجرای این طرح مبلغ 750 میلیون ریال تسهیلات کم بهره پرداخت شده و زمینه اشتغال برای 15 نفر به صورت مستقیم را فراهم نموده است که با هدایت های انجام شده و رضایت سرمایه گذار فعالیت این طرح به صورت کارگاهی صورت خواهد گرفت.

او گفت: اساس کار در طرح های پشتیبان حمایت از فراوریکنندگان کارگاه های خانگی است و تسهیلات پشتیبان مخصوص افرادی است که علاوه بر داشتن مهارت کافی، مسئولیت حمایت از شاغلین خانگی را در چرخهٔ فراوری اعم از بازاریابی فروش، تهیه تجهیزات و مواد اولیه، آموزش، طراحی و نوآوری و..... به عهده می گیرند.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سرایان ضمن بیان اینکه توسعه صنایع دستی و مشاغل خرد و خانگی از مهم ترین راهکارهای اقتصاد مقاومتی و تحقق عنوان جهش فراوری است گفت: صنایع دستی زمینه خوبی برای ایجاد کسب وکار و توسعه کارآفرینی است و از سال 1396 بیش از هشت طرح پشتیبان در رشته های حوله بافی، گلیم بافی، میناکاری و تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در شهرستان اجرا شده که استقبال هنرمندان صنایع دستی در شهر آیسک از این طرح خوب بوده به صورتی که 4 طرح پشتیبان در شهر آیسک اجرا شده است.

او اضافه کرد: کارگاه حوله بافی و چادرشب بافی در شهر سه قلعه با 10 نفر اشتغال و دو کارگاه تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در شهر سرایان با 17 نفر اشتغال در دست اقدام و طی مراحل اداری است که ان شاءالله به زودی به بهره برداری خواهد رسید.

به گفته عرب در سال 98 مبلغ 3 میلیارد و 490 میلیون ریال تسهیلات برای طرح های حوزه صنایع دستی اعم از فراوری کارگاهی و پشتیبان پرداخت شده است.

او همچنین گفت: حوله بافی و پارچه بافی و چادرشب بافی که ریشه در تاریخ و فرهنگ مردم منطقه دارد به کلی منسوخ شده بود و در بهمن ماه 1392 با پیگیری های فراوان و با توجه به اینکه حتی لوازم حوله بافی برای مردم تبدیل به شی ء موزه ای شده بود، دوباره جان تازه گرفت و به سرعت به رغم وجود فضای رقابتی توانست جای خود را در نمایشگاه های صنایع دستی سایر استان ها هم باز کند و اغلب، صنعتگران شهرستان به عنوان نمایندگان استان در نمایشگاه های مختلف شرکت نموده اند، که در ادامه فعالیت های ترویجی و استقبال خوب مردم باعث ثبت چادرشب بافی به شماره 1453 در فهرست میراث معنوی کشور به نام شهرستان سرایان ثبت شد. بحث ثبت ملی روستای چرمه به عنوان روستای صنایع دستی درزمینهٔ چادرشب بافی و ان شاءالله ثبت جهانی این هنر بنام شهرستان از برنامه های مدنظر است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 5 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 2

به "اجرای طرح پشتیبان حوله بافی و چادر شب بافی در شهر آیسک خراسان جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای طرح پشتیبان حوله بافی و چادر شب بافی در شهر آیسک خراسان جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید