2 میلیون تن کالای اساسی خرداد ماه از گمرک ترخیص شد

به گزارش مجله گذر عمر، معاون فنی گمرک ایران گمرک گفت، از ابتدای خرداد و با دستورالعمل تازه بیش از دو میلیون تن کالای اساسی به وسیله گمرک ترخیص شده است.

2 میلیون تن کالای اساسی خرداد ماه از گمرک ترخیص شد

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و گمرکی سازمان گمرک ایران با بیان اینکه در حال حاضر پنج میلیون و 904 هزار تن کالای اساسی در بنادر و گمرکات کشور وجود دارد، گفت: اینکه گفته می گردد کالای اساسی در کشور کم و یا در بنادر و گمرکات وجود ندارد، اساساً صحت ندارد. شش قلم کالای اساسی که ارز دولتی را دریافت می نماید به اندازه چهار میلیون و 572 هزار تن در بنادر کشور تخلیه شده است.

وی اضافه کرد: 22 کشتی حاوی 170 هزار تن کالای اساسی اعم از جو، گندم، ذرت، روغن، کنجاله سویا، نهاده های دامی و دانه های روغنی در حال تخلیه در بنادر و گمرکات کشور است و یک میلیون و 161 هزار تن کالای اساسی در 27 فروند کشتی وجود دارد و منتظر پهلو گرفتن در بنادر هستند که به علت مشکل اسنادی، کار آن ها با تأخیر روبرو شده است.

معاون فنی و گمرکی سازمان گمرک ایران درباره فرآیند ترخیص کالای اساسی بیان نمود: زمانی که کالا به گمرک اظهار می گردد، صاحب کالا باید مجوز های قانونی لازم مانند مجوز قرنطینه، عرضه در بازارگاه و کُد رهگیری بانک را اخذ کند. بانک مرکزی حتماً باید منشا ارز کالا های موجود در گمرک را تائید و به گمرک اعلام کند. گمرک به هیچ اسم بدون این موارد نمی تواند نسبت به ترخیص کالا ها اقدام کند.

وی در مورد ترخیص کالا های اساسی توضیح داد: گمرک پیش قدم ترین سازمانی است که علی رغم تمام مسائل، پیشنهاداتی را راجع به کاهش رسوب کالا های اساسی و ماندگاری آن ها به سازمان های زیربط و دولت ارائه نموده است. گمرک بدون مجوز ترخیص کالا و کُد رهگیری نمی تواند کالایی را ترخیص کند، اما از اول خرداد سال جاری گمرک اجازه پیدا نموده است 90 درصد کالا های اساسی را بدون کُد رهگیری بانک ترخیص کند و در اختیار صاحبان کالا قرار دهد.

جمال ارونقی اشاره نمود: گمرک در سال گذشته در هر ماه یک میلیون و 500 هزار تن کالای اساسی ترخیص نموده است و از ابتدای خرداد و با دستورالعمل تازه بیش از دو میلیون تن کالای اساسی به وسیله گمرک ترخیص شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 مرداد 1400 بروزرسانی: 7 مرداد 1400 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 778

به "2 میلیون تن کالای اساسی خرداد ماه از گمرک ترخیص شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 میلیون تن کالای اساسی خرداد ماه از گمرک ترخیص شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید