چغازنبیل یکی از اولین آثار تاریخی ایران است که در لیست یونسکو ثبت شد

به گزارش مجله گذر عمر، مشرق نیوز/ براساس آخرین اخبار منتشر شده، چغازنبیل یکی از اولین آثار تاریخی ایران است که در لیست یونسکو ثبت شد.

چغازنبیل یکی از اولین آثار تاریخی ایران است که در لیست یونسکو ثبت شد
بیشتر بخوانیدزیگورات چغازنبیل شوش؛ نقطه ای مثبت در تاریخ ایران زمین

محوطه تاریخی چغازنبیل در استان خوزستان واقع شده است. این محوطه در جنوب غربی ایران، در 35 کیلومتری جنوب شرقی شهر باستانی شوش قرار گرفته است. ساخت این شهر که حدود 1250 سال قبل از میلاد مسیح (ع) در دوران عیلامی ها شروع شد، بعد از حمله آشوری ها ناتمام ماند. هزاران خشت و آجر استفاده نشده ای که در این محوطه به جای مانده، گواهی بر این موضوع است. چغازنبیل به سال 1979 در لیست آثار جهانی یونسکو ثبت شد. چغازنبیل در اوایل قرن 13 قبل از میلاد به وسیله پادشاه عیلامی اونتاش نپیریشا در نزدیکی رود دز ساخته شد و دوراونتاش نامیده شد. معنای دوراونتاش، قلعه اونتاش است. البته در بعضی متون میخی از این شهر با عنوان ال اونتاش به معنی شهر اونتاش نام برده شده است.

در مرکز شهر، معبد عظیمی به صورت مطبق بنا شده که امروزه دو طبقه از آن پابرجاست. این معبد، ذیقورات نام دارد که به دو تن از خدایان بزرگ عیلامی؛ اینشوشیناک و نپیریشا اهدا شده است. معبد چغازنبیل بزرگترین اثر معماری بر جای مانده از تمدن عیلامی است که تا به امروز شناخته شده است. دورتا دور ذیقورات را دیواری احاطه می نموده که در مجاورت آن در جبهه شمال غربی معابدی برای خدایان کریریشا، ایشنی کرب و هومبان بنا شده است. بعلاوه معابد دیگری در جبهه شمال شرقی قرار داشته اند و مجموعه این معابد به وسیله حصار دیگری احاطه میشده است.

منبع: همگردی
انتشار: 24 بهمن 1400 بروزرسانی: 24 بهمن 1400 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 1002

به "چغازنبیل یکی از اولین آثار تاریخی ایران است که در لیست یونسکو ثبت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چغازنبیل یکی از اولین آثار تاریخی ایران است که در لیست یونسکو ثبت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید