همه چیز راجع به گل مژه

به گزارش مجله گذر عمر، گل مژه یک تورم بر روی پلک است که معمولا با درد و التهاب همراه می گردد. تورم و قرمزی چشم به دلایل متعددی همانند آلودگی، انسداد غدد چربی چشم، عدم رعایت بهداشت و مواردی از این دست به وجود می آید. این بیماری انواع متعددی دارد که بعضی از آن ها به مداخله درمانی احتیاج دارند.

همه چیز راجع به گل مژه

گل مژه چیست؟

گل مژه تورمی بر روی پلک بالا یا پایین است که در بیشتر موارد بر روی پلک بالایی ایجاد می گردد. یکی از دلایل ایجاد این نوع تورم عفونت است. در صورتی که این عفونت برای مدت طولانی به صورت درمان نشده بر روی چشم باقی بماند، به بینایی آسیب می رساند. بیشتر گل مژه ها پس از مدتی بهبود می یابند اما برخی از آن ها به مداخله درمانی احتیاج دارند. تشخیص نوع این بیماری و درمان مناسب آن به عهده چشم پزشک می باشد.1

انواع گل مژه

گل مژه چشم انواع مختلفی دارد که برخی از آن ها را در مطلب زیر ذکر نموده ایم:
هوردئولوم
این نوع، شایع ترین نوع گل مژه چشم می باشد. این نوع گل مژه یک نوع عفونت حاد است و باعث می گردد که گل مژه به رنگ قرمز در بیاید، متورم و حساس گردد. در صورتی که گل مژه هوردئولوم بیش از دو روز بر روی چشم تان باقی بماند، باید به پزشک مراجعه کنید.
شالازیون
این نوع گل مژه چشم، یک توده در پلک است و معمولا به علت درمان نشدن هوردئولوم ایجاد می گردد. در صورتی که هوردئولوم درمان نگردد، عفونت آن به یک توده سفت در زیر پلک تبدیل می گردد. شالازیون مسری نیست و معمولا 8 الی 16 هفته بر روی چشم باقی می ماند. در صورتی که شالازیون بهبود نیابد، به مداخله درمانی و جراحی احتیاج می گردد.
کیست غده عرق
این نوع گل مژه چشم به صورت کروی و به رنگ براق ظاهر می گردد و در اطراف غدد اشکی چشم است. در صورت بروز این گل مژه حتما به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که مورد خطرناکی همانند سلول پایه ای سرطان نباشد.
اینکلوژن
این گونه گل مژه چشم، معمولا بی خطر است اما بازهم بهتر است که به وسیله پزشک معاینه گردد. گل مژه اینکلوژن، پر از مایع و به رنگ سفید می باشد. این گل مژه چشم معمولا متورم و دردناک است.1

علل ایجاد نماینده گل مژه و عوامل ابتلا به آن چیست؟

گل مژه ها ،معمولا در اثر عفونت غددهای چربی پلک ها ایجاد می شوند اغلب، آنها باکتری هایی نظیر استافیلوکوک، آلوده می شوند. سبوره (تخلیه چربی زیادی از غدد) ،ممکن است احتمال ابتلا به یکی از این عفونت ها را افزایش دهد. برخی عوامل دیگر نیز می توانند به عفونت غدد منجر می گردد:

پاک کردن نامناسب یا ناقص آرایش از چشم و استفاده از لوازم آرایشی تاریخ گذشته یا آلوده

ضعف در بهداشت پلک ها

بیماری های التهابی پلک، مانند بلفاریت، میبومیت و استرس آکنه روساکا

استرس

تغییرات هورمونی.2

علائم گل مژه چیست؟

هنگامی که برای اولین بار دچار گل مژه می شوی ممکن است قرمزی و احساس درد را در نزدیکی پلک خود احساس کنید. علائم دیگری که ممکن است در پی گل مژه دیده شوندعبارتند از:

درد و تورم

افزایش فراوری اشک

پوسته شدن در اطراف پلک

خارش و سوزش

حساس شدن چشم به نورهای درخشان و خیره نماینده

احساس اینکه چیزی در چشم تان وجود دارد

اگر پوست شما دردناک نیست ممکن است برآمدگی و التهاب پلک(برآمدگی و التهاب پلک) باشد درمان برآمدگی و التهاب پلک و گل مژه شبیه هم است اما برآمدگی و التهاب پلک ممکن است طول بکشد تا بهبود یابد.3

چه زمانی باید برای درمان و آنالیز گل مژه به سراغ پزشک رفت؟

گاهی اوقات، عواقب ناشی از یک مشکل پیچیده و بزرگ می تواند، از یک اتفاق و مشکل کوچک ایجاد گردد بلافاصله با یک چشم پزشک (متخصص و جراح چشم) صحبت کنید، مخصوصا اگر یکی از این مسائل برایتان رخ داد:

بسته شدن چشم در اثر تورم بیش از حد

قرمزی در اطراف چشم

وجود هر گونه تغییر یا اختلال در دید

تورم بیش از سه هفته طول بکشد

گل مژه برگردد و یا خون ریزی کند

ریزش مژه ها

سفیدی چشم، قرمز گردد

گل مژه در پایین پلک و در نزدیکی بینی باشد

ترشحات چرکی و زیاد، همچنان از چشم خارج شوند

تب بالاتر از 100.5 فارنهایت

اشک ریختن زیاد

قرمزی مداوم سطح چشم

نشانه های داشتن درد

بازگشت گل مژه، به خصوص اگر گل مژه در محل قبلی ظاهر گردد

دوبینی

تورم گره های لنفاوی در گردن یا جلوی گوش

اگر هر یک از علائم بالا را داشتید، فورا به چشم پزشک مراجعه کنید اگر ارزیابی یکی از آنها به وسیله چشم پزشکان ممکن نیست، به بخش اورژانس بیمارستان بروید.2

عوامل موثر در افزایش خطر گل مژه

برخی از مسائل، احتمال بروز گل مژه چشم را افزایش می دهند. این موارد عبارتند از:

-مشکل در ترشح غدد چربی اطراف چشم

-سابقه داشتن گل مژه

-مسائل بهداشتی

-مسائل پوستی

-ورم پلک.1

درمان گل مژه چیست؟

گل مژه معمولا خود به خود بهبود می یابد، اما تمیز کردن آن باعث تخلیه زود تر آن شده و سریع تر بهبود می یابد. از آنجایی که گل مژه شبیه به جوش است ممکن است بخواهید آن را فشار دهید، اما باید یدانید که انجام این کار شرایط را بدتر می نماید. گل مژه اغلب در پی یک بیماری چشمی به نام بلفاریت ایجاد می گردد. اگر شما مکررا دچار گل مژه می شوید بایستی به پزشک مراجعه کنید.

در ادامه چندین روش برای درمان خانگی گل مژه به شما توصیه می گردد که می توانید به یاری آن ها فرایند بهبودی را تسریع بخشید:

1. از کمپرس گرم بهره ببرید
کمپرس گرم موثرترین روش برای درمان گل مژه است. در واقع گرما باعث می گردد که چرک به سطح پوست راه یابد و گل مژه به راحتی تخلیه گردد. بعلاوه می توانید یک حوله تمیز را با آب گرم خیس کنید و روی گل مژه بگذارید. این کار را برای 5 تا 10 دقیقه چند بار در روز انجام دهید. سپس ناحیه را به آرامی ماساژ دهید تا غدد مسدود شده باز شده و تخلیه گردد.
2. پلک خود را با آب و صابون ملایم تمیز کنید
یک شامپو بچه را با آب گرم مخلوط نموده و پلک خود را به آرامی با آن بشویید. شما می توانید این کار را چند روز تا زمانی که گل مژه از بین برود انجام دهید. بعلاوه تمیز کردن پلک ها می تواند از ایجاد گل مژه بعدی جلوگیری کند. راه دیگر استفاده از محلول های نمکی است که می تواند به تخلیه چرک و از بین رفتن باکتری ها یاری کند.
3. از کیسه چای گرم بهره ببرید
به جای استفاده از کمپرس گرم می توانید از کیسه چای کرم بهره ببرید. چای سیاه تاثیر زیادی داشته و می تواند موجب کاهش تورم شده و بعلاوه خاصیت ضد باکتری نیز دارد. کیسه چای را در لیوان آب جوش بیاندازید درست مانند زمانی که می خواهید چای بنوشید. صبر کنید زمانی که کیسه یخ خنک شد آن را به مدت 5تا 10 دقیقه روی پلک تان بگذارید. برای هر چشم از کیسه های جداگانه بهره ببرید.
4. از مسکن ها برای کاهش درد خود بهره ببرید
برای کاهش درد خود می توانید از ایبو پروفن یا استامینوفن بهره ببرید، بعلاوه برای اثر بخشی مناسب، از دستور العمل های داروبه درستی پیروی کنید. اگر گل مژه باعث دردی شدید گردد و با فعالیت های روزانه شما تداخل ایجاد می نماید بهتر است با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.
5. اجتناب از آرایش کردن و استفاده از لنز های تماسی
اگر چشم تان دچار گل مژه شده بهتر است آرایش نکنید زیرا آرایش می تواند چشم شما را تحریک کند و بهبودی گل مژه را به تاخیر می اندازد. با این کار بعلاوه باکتری ها را به لوازم آرایش خود انتقال داده و چشم دیگر را نیز درگیر می کنید. قلم موی خود را مرتب بشویید و لوازم آرایش چشم را بعد از سه ماه استفاده دور بیاندازید.

تا هنگام بهبودی کامل بهتر است به جای استفاده از لنز های تماسی از عینک بهره ببرید زیرا باکتری ها وارد لنز شده و باعث توسعه عفونت می شوند.

6. از پماد های آنتی بیوتیکی بهره ببرید
شما می توانید پماد های آنتی بیوتیکی را از داوخانه ها تهیه کنید و حدود 2.5 سانتی متر از پماد را به داخل پلک بزنید. بعلاوه از مصرف استروئید های موضعی اجتناب کنید. زیرا ممکن است عوارض جانبی ایجاد نمایند. اطمینان حاصل کنید که محصولی که استفاده می کنید برای داخل یا خارج چشم قابل استفاده است. شواهد کمی نیز وجود دارد که نشان می دهند استفاده از قطره آنتی بیوتیکی چشم در گل مژه های خارج چشمی ممکن است موثر باشد.
7. ماساژ دان برای تخلیه چرک
شما می توانید با یاری دستمال مرطوب ناحیه را ماساژ داده و باعث تخلیه چرک شوید. بعلاوه می توانید آن ناحیه را با دست تمیز به آرامی نیز مالش دهید. پس از تخلیه چرک ناحیه درگیر را کاملا تمیز نگه دارید و از دست زدن به چشم ها خودداری کنید. اگر ماساژ دادن باعث صدمه بیش تر گردد آن را متوقف کنید.

در نهایت اگر با هر کدام از روش های فوق گل مژه بر طرف نشد به پزشک مراجعه کنید و درمانی را که پزشک تجویز می نماید دنبال کنید. پزشک ممکن است برای عفونت ایجاد شده کرم آنتی بیوتیک وبرای التهاب نیز استروئید تزریقی برایتان تجویز کند تا ورم چشم ها را کاهش دهند. گاهی اوقات نیز گل مژه باید به وسیله پزشک تخلیه گردد به خصوص زمانی که از نوع داخلی بوده یا بر روی بینایی شما تاثیر گذاشته است.

ورم ناشی از گل مژه حدود سه روز طول می کشد. در نهایت مجرا باز شده و تخلیه می گردد. فرایند بهبودی گل مژه می تواند حدود 7 تا 10 روز با درمانهای خانگی ساده باشد. گل مژه به ندرت در پی یک مساله جدی ایجاد می گردد با این وجود برای فرد آزار دهنده است.3

رعایت بهداشت در کاهش ابتلا به گل مژه

با توجه به بهداشت شخصی می توانید از گل مژه چشم پیشگیری نموده و فرایند درمان آن را سرعت ببخشید. برای این منظور به نکات زیر توجه داشته باشید:

استفاده از لوازم آرایشی و لنزهای چشمی را کاهش دهید.

دستان خود را مرتب بشویید و با دست آلوده به چشمانتان دست نزنید.

از حوله و دستمال شخصی دیگران استفاده نکنید.

لوازم آرایشی را به صورت اشتراکی استفاده نکنید.

گل مژه چشم را فشار ندهید و اجازه دهید که خودش تخلیه گردد.1

پینوشتها

1.www.honarehzendegi.com

2.www.namnak.com

3.www.doctoreto.com

منبع: راسخون
انتشار: 29 آبان 1400 بروزرسانی: 29 آبان 1400 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 910

به "همه چیز راجع به گل مژه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز راجع به گل مژه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید