هشدار وزیردفاع چین نسبت به تشدید تنش با آمریکا، فاجعه جهانی رقم می خورد

به گزارش مجله گذر عمر، ایرنا نوشت: وزیر دفاع چین از آمریکا خواست صادقانه رفتار کند و هرگونه تشدید تنش و تقابل بین دو طرف را فاجعه ای غیرقابل تحمل برای دنیا اظهار داشت.

هشدار وزیردفاع چین نسبت به تشدید تنش با آمریکا، فاجعه جهانی رقم می خورد

لی شانگفو در سخنرانی خود در نشست امنیتی شانگری-لا در سنگاپور گفت: چین واحد باید تشکیل گردد و این اتفاقی است که خواهد افتاد.

وی خطاب به آمریکا گفت: اگر کسی جرات جدا کردن تایوان از چین را داشته باشد ارتش چین لحظه ای درنگ نخواهد کرد. ما از کسی نمی ترسیم و قاطعانه از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی خود، بدون توجه به هزینه های آن دفاع خواهیم کرد.

این مقام چینی، روابط پکن-واشنگتن در سال های اخیر را در پایین ترین سطح خود از زمان برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور ارزیابی کرد.

شانگفو، جنگ بین پکن و واشنگتن را فاجعه ای غیرقابل تحمل برای جهان گفت و از آمریکا خواست تا صادقانه رفتار نموده و حرف و عملش یکی باشد و برای جلوگیری از بدتر شدن روابط دو طرف، در عمل اقدام کند.

وی گفت: برترین راه برای بهبود روابط چین و آمریکا، پیروی از سه اصل احترام متقابل، همزیستی صلح آمیز و همکاری برد-برد است.

حمایت تسلیحاتی و دیپلماتیک آمریکا از تایوان و سفر مقامات آمریکایی به این کشور، تنش های واشنگتن-پکن را تشدید نموده است.

پکن درخواست لوید آستین وزیر دفاع آمریکا برای ملاقات با مقام های چینی در حاشیه نشست امنیتی شانگری لا در سنگاپور را رد کرد. یک مقام ارشد دفاعی آمریکا که خواست نامش فاش نگردد، گفت که چین از سال 2021 تا به امروز به ده ها درخواست برای گفت وگو با پنتاگون پاسخ نداده یا این درخواست ها را رد نموده است.

آمریکا و چین دو اقتصاد بزرگ جهان هستند که روابط آن ها بر سر مسائل گوناگونی از جمله تایوان، سابقه حقوق بشری چین و فعالیت های نظامی آن کشور در آبهای دریای چین جنوبی دچار تنش شده است.

فرماندهی ارتش آمریکا در منطقه هند و اقیانوسیه سه شنبه شب در بیانیه ای گفت که 26 می (آدینه پنجم خرداد) یک جنگنده جی-16 چین در جریان رهگیری یک هواپیمای آر. سی-135 نیروی هوایی آمریکا مانوور تهاجمی غیرضروری داشت.

آمریکا گفت که این اتفاق بر فراز آبهای بین المللی دریای چین جنوبی رخ داد.

در ماه دسامبر، یک هواپیمای نظامی چینی در آسمان دریای چین جنوبی به سه متری یک هواپیمای نیروی هوایی آمریکا نزدیک شد و خلبان آمریکایی مجبور شد اقداماتی برای جلوگیری از برخورد دو هواپیما انجام دهد.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 18 خرداد 1402 بروزرسانی: 18 خرداد 1402 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 1298

به "هشدار وزیردفاع چین نسبت به تشدید تنش با آمریکا، فاجعه جهانی رقم می خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار وزیردفاع چین نسبت به تشدید تنش با آمریکا، فاجعه جهانی رقم می خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید