نخست وزیر ارمنستان از تلفات ارتش این کشور در جنگ قره باغ پرده برداشت

به گزارش مجله گذر عمر، نخست وزیر ارمنستان حمله به ارمنستان را حمله به روسیه دانست و گفت ارتش این کشور در جنگ با جمهوری آذربایجان چهار هزار نظامی خود را از دست داده است.

نخست وزیر ارمنستان از تلفات ارتش این کشور در جنگ قره باغ پرده برداشت

جهت دریافت خدمات معماری ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نیکل پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان گفت که این کشور در جنگ دوم قره باغ، هزاران نظامی خود را از دست داده است.

او امروز چهارشنبه در نطق خود برای نمایندگان مجلس ارمنستان گفت که نزدیک به چهار هزار نظامی این کشور در جنگ اخیر با جمهوری آذربایجان در قره باغ کوهستانی کشته شده اند.

ادعای پاشینیان در حالی است که ارمنستان پیشتر به صورت رسمی از کشته شدن 2996 نظامی خود در این جنگ اطلاع داده بود. تلفات جمهوری آذربایجان نیز بر اساس آمار رسمی 2801 نفر بوده است.

همزمان با سخنرانی پاشینیان در مجلس، شماری از مخالفان او در برابر ساختمان مجلس ارمنستان تجمع نموده و علیه او شعار دادند که همین مسئله باعث شده است نیروهای پلیس در برابر این ساختمان و محل اقامت او مستقر شوند.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز گزارش داد که نخست وزیر ارمنستان در سخنرانی امروز خود گاف داده و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را به اشتباه رئیس جمهور فرانسه خوانده است.

پاشینیان امروز در سخنرانی خود همچنین حمله به ارمنستان را حمله به روسیه دانست و گفت که اساس اصلی تأمین امنیت خارجی اتحاد و ائتلاف با روسیه است. او همچنین ایجاد تشکیلات نظامی و سیستم دفاعی مشترک بین ارمنستان و روسیه در منطقه قفقاز را حائز اهمیت دانست.

نخست وزیر امرنستان همچنین از افزایش و تقویت پایگاه های روسیه در استان سیونیک (جنوب و هم مرز با ایران و جمهوری آذربایجان) و استان گیومری (غرب و هم مرز با ترکیه) اطلاع داد.

نیکل پاشینیان در خصوص منطقه قره باغ کوهستانی نیز گفت که ایروان باید کوشش کند برای خاتمه مناقشه قره باغ، خاتمه اشغال این منطقه را به عنوان مسئله اصلی در مذاکرات آینده با باکو و نه به وسیله نظامی قرار دهد.

او همچنین درباره توافق آتش بس بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان نیز گفت که قبل از امضای توافق آتش بس با این کشور به پوتین تماس گرفته و گفته است که ایروان حاضر است در قالب بازگرداندن 5+2 اراضی آذربایجان آتش بس را قبول کند.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان سال گذشته بعد از 44 روز درگیری در قره باغ کوهستانی با وساطت روسیه 24 آبان (نهم نوامبر) ، بر سر آتش بس در منطقه قره باغ کوهستانی به توافق رسیدند.

براساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان را در آغ دام، کلبجر و لاچین را تخلیه نموده و کریدوری زمینی از نخجوان به آذربایجان ایجاد کند.

در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات های نظامی در قره باغ، کریدور لاچین را برای اتصال قره باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده شوشا به همراه همه مناطق آزادشده طی 44 روز گذشته هم به جمهوری آذربایجان واگذار شد. روسیه نیز طی این مدت، به عنوان حافظ آتش بس نیروهای پاسدار صلح خود را در منطقه قره باغ کوهستانی و در امتداد خطوط تماس مستقر نموده است.

رؤسای جمهور سه کشور یاد شده حدود دو ماه بعد (11 ژانویه) در مسکو به دعوت پوتین جمع شدند و بر ایجاد کار گروه در سطح نمایندگان نخست وزیر در سه کشور با هدف اجرای مفاد توافقات مذکور به ویژه در زمینه حمل و نقل و توسعه روابط مالی به توافق رسیدند.

شکست ارمنستان در این جنگ و عقب نشینی نیروهای این کشور از اراضی هفتگانه اشغالی جمهوری آذربایجان باعث اعتراضات علیه پاشینیان شده است. او بعد از ماه ها اعتراض مخالفان، مجبور شد بگوید ماه آوریل جاری از سمت خود استعفا خواهد داد تا زمینه را برای برگزاری انتخابات مجلسی زودهنگام فراهم گردد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 30 فروردین 1400 بروزرسانی: 30 فروردین 1400 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 610

به "نخست وزیر ارمنستان از تلفات ارتش این کشور در جنگ قره باغ پرده برداشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخست وزیر ارمنستان از تلفات ارتش این کشور در جنگ قره باغ پرده برداشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید