مسجد سپهسالار ؛اولین و برترین مدرسه تهران، عکس

به گزارش مجله گذر عمر، این مسجد همراه مدرسه ای به همین نام در کنار عمارت بهارستان مجلس شورای ملی در میدان بهارستان تهران جای گرفته است.

مسجد سپهسالار ؛اولین و برترین مدرسه تهران، عکس

تاریخچه مدرسه سپهسالار

میرزا حسین خان سپهسالار قزوینی که صدر اعظم ناصرالدین شاه بوده دستور ساخت مدرسه سپهسالار را در سال 1258 صادر کرد، میرزا مهدی خان شقاقی ملقب به ممتحن الدوله، اولین مهندس و معمار ایرانی طراح این بنا و استاد حسن معمار قمی، معمار آن بوده است. در سال 1342 استاد حسین لرزاده تغییراتی در این مجموعه ایجاد کرد و در سال 1357 مهندس سعیدی بازسازی های اساسی در گنبد اصلی انجام داد.

معماری مدرسه سپهسالار

مسجد و مدرسه سپهسالار که اولین و بزرگترین مسجد و مدرسه تهران به شمار می رود، ترکیبی از معماری ایرانی و معماری مسجدهای استانبول است. طرح این بنا به طور تعیین از مسجد جامع اصفهان، مدرسه چهارباغ اصفهان و مسجد ایاصوفیه استانبول الهام گرفته شده است. 8 گلدسته این بنا تعدادی غیر معمول و بیش از حد رایج در مساجد ایران است و 2 گوش خوابیده گنبد، معماری مساجد ترکیه را در خود دارد.

معماری این بنا دارای الگوی چهار ایوانی است. بنای مسجد و مدرسه عالی در مجموع دارای 8 مناره بلند است و بلندترین آن 37 متر و کوتاه ترین آن 25 متر بلندا دارد. همه مناره ها از آجر ساخته شده و پوششی با کاشی کاری بسیار زیبا دارند.

منبع: گردشبان
انتشار: 13 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 150

به "مسجد سپهسالار ؛اولین و برترین مدرسه تهران، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسجد سپهسالار ؛اولین و برترین مدرسه تهران، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید