فواید دوش سرد و گرم به طور متناسب برای سلامت و تناسب اندام چیست؟

به گزارش مجله گذر عمر، دوش سرد و گرم که با نام آب درمانی سرد و گرم هم شناخته می گردد، می تواند ساده ترین و مؤثرترین راه برای حفاظت از سیستم ایمنی و سم زدایی بدن شما باشد. این روش آب درمانی هواداران بسیاری دارد، از جمله ورزشکارانی که معتقدند این کار به بازیابی سریع تر بدن آن ها یاری می نماید. اگر همواره از خود می پرسید که دوش آب سرد بگیریم یا گرم؟ یا دوش آب گرم خوبه یا سرد؟ به خواندن این مقاله ادامه دهید. در ادامه، هرآنچه باید درباره فواید دوش سرد و گرم بدانید را می خوانید.

فواید دوش سرد و گرم به طور متناسب برای سلامت و تناسب اندام چیست؟

منظور از دوش آب سرد و گرم به طور متناسب چیست؟

دوش آب سرد و گرم به طور متناوب نوعی تضاد درمانی (therapeutic contrasting) است. در این روش دمای بدن به سرعت از گرم به سرد و از سرد به گرم تغییر می نماید. آب درمانی سرد و گرم معمولا با غوطه ور شدن در آب گرم و پس از آن، آب سرد انجام می گردد.

کارشناسان معتقدند که فواید دوش آب سرد یا حمام با آب سرد کمتر از دوش آب سرد و گرم بطور متناوب است. این روش آب درمانی معمولا شامل دوش گرفتن به صورت معمول به مدت 20 دقیقه است. سپس، آب گرم را به مدت 3 تا 4 دقیقه افزایش می دهید تا به طور ناگهانی و برای 1 دقیقه به حالت سرد و پس از آن، دوباره به حالت گرم تغییر دهید.

مزایای تنها چند دقیقه دوش آب سرد و گرم از فواید دوش آب گرم هم بیشتر است. فوران ناگهانی آب سرد پس از آب گرم می تواند خون را در اندام های حیاتی شما به جریان بیندازد و در عین حال، سیستم عصبی پاراسمپاتیک شما را هم فعال کند. به این ترتیب، انرژی بسیاری به دست می آورید. از آنجایی که شوک آب سرد باعث نوعی واکنش استرس در بدن شما می گردد، غدد آدرنال خود را هم آماده می کنید تا استرس را به طور مؤثرتری مدیریت کنید. آب سرد برای مغز شما نیز بسیار محرک است و باعث ترشح سریع اندورفین می گردد.

چرا دوش آب گرم و سرد به طور متناوب مؤثر است؟

آب درمانی گرم و سرد تکنیک نوی نیست. سال ها است که از این روش برای کاهش التهاب و محافظت از آسیب های عضلانی استفاده می نمایند. هدف اصلی از دوش آب گرم و سرد به طور متناوب این است که بافت های بدن شما وادار به سازگار شدن با تغییرات ناگهانی دما شوند. این کار بسیار محرک است چون به فعالیت متابولیک و گردش خون بسیاری احتیاج دارد.

به عبارت ساده تر، دمای متضاد مانند تمرینی ملاین برای بافت های بدن شما است. بافت های بدن را بدون اینکه واقعا به آن ها فشار بیاورد، تحریک می نماید و بدون اینکه شما اصلا حرکت کنید، احساس مفید بودن پیدا می کنید. این روش آب درمانی برای کسانی که نمی توانند به درستی ورزش نمایند یا کسانی که به دلیل شغلشان تحرک کمتری دارند و به سختی می توانند یک برنامه ورزشی را اجرا نمایند، عالی است.

فواید دوش سرد و گرم به طور متناوب

دوش آب گرم و سرد به طور متناوب برای سلامتی افراد به ویژه ورزشکاران فواید بسیاری دارد. در ادامه، مهم ترین فواید دوش آب سرد و گرم به طور متناوب را می خوانید.

1. گردش خون را تقویت می نماید

دماهای متضاد باعث افزایش گردش خون می گردد و سبب می گردد که قلب شما خون را به سمت اندام های حیاتی تان بفرستد. با گذشت زمان، این سیستم گردش خون شما را مجبور می نماید تا کارآمدتر و سازگارتر گردد. دلیل این تأثیر هم واکنش فوری بدن شما برای محافظت از اندام های حیاتی است. هنگامی که بدن تغییر ناگهانی دمای سرد را احساس می نماید، خون را سریع تر به گردش درمی آورد تا از اندام های شما محافظت کند.

در اصل، بدن شما همواره در کوشش است تا دمای هسته مرکزی خود را حفظ کند و طبیعی نگه دارد. این ویژگی در نهایت، به شما این امکان را می دهد که با محیط نو سازگار شوید. این بدان معنی است که دوش های آب سرد و گرم به طور متناوب می توانند به سریع تر و مؤثرتر شدن سیستم گردش خون شما یاری نمایند. گردش خون بهتر هم به این معنی است که در شرایط مختلف سریع تر بهبود پیدا می کنید چون مواد مغذی به طور مداوم در بدن شما جابه جا می شوند. در نتیجه، بافت های اطراف بدن به درستی تغذیه و نگهداری می شوند و طول عمر شما افزایش می یابد. کسانی که گردش خون ضعیف، فشار خون بالا و دیابت دارند جزو کسانی هستند که باید گردش خون در بدن آن ها سریع تر و بهتر انجام گردد.

سیستم گردش خون بهتر برای درمان عفونت قارچی کاندیدا هم لازم است. در فرایند پاک سازی کاندیدا، اندام های سم زدایی شما به ویژه کبد و کلیه ها مقدار زیادی سموم را از جریان خون دفع می نمایند. اگر گردش خون شما کند و آهسته باشد، ممکن است این سموم برای مدت طولانی تری در بدنتان باقی بمانند و حتی ممکن است دوباره جذب بافت های بدن شما شوند. به همین خاطر، گردش خون سالم بسیار مهم است. هرچه بدن شما بتواند این سموم را از جریان خون و غدد لنفاوی به طور مؤثرتری دفع کند، سریع تر از عوارض جانبی نامطلوب کاندیدا بهبود می یابد.

2. سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید

تحقیقات دانشمندان نشان می دهند که تغییر سریع آب سرد و گرم سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید. به نظر می رسد که تفاوت دما تعداد سلول های سیستم ایمنی مبارزه نماینده با بیماری ها از جمله نوع مهمی از گلبول های سفید خون به نام مونوسیت ها را افزایش می دهد.

بعضی از محققان هم معتقدند که دوش آب گرم و سرد می تواند به پیشگیری از بیماری های رایج مانند سرماخوردگی و آنفولانزا یاری کند. بر این اساس، قرار گرفتن در معرض آب سرد باعث تحریک فراوری گلبول های سفید در خون به ویژه لکوسیت ها می گردد. این نوع گلبول های سفید به بدن شما یاری می نمایند تا با عوامل بیماری زای مهاجم و عفونت های قارچی مبارزه کند.

سیستم دفاعی قوی تر به این معنی است که باکتری های سالم بیشتری در سیستم گوارشی خود، جایی که تا 80 درصد از سلول های ایمنی شما در آن قرار دارند، خواهید داشت. وقتی تعداد باکتری ها در این بخش از بدن متعادل باشد، باکتری های سالم می توانند باکتری های ناسالم و بد را از بین ببرند و شما را سالم نگه دارند.

3. از درد عضلانی تأخیری جلوگیری می نماید

یکی از مهم ترین فواید دوش سرد و گرم به طور متناوب جلوگیری از آسیب های ناشی از حرکات ورزشی مانند درد عضلانی تأخیری (DOMS) است. به همین خاطر، از این روش آب درمانی اغلب برای بهبود ورزشکاران حرفه ای استفاده می نمایند.

قرار گرفتن در معرض آب سرد با محدود کردن جریان خون در ناحیه آسیب دیده به کاهش التهاب و آسیب یاری می نماید. دمای بالا و پایین می تواند بر مقدار جریان خون به بافت های بدن تأثیر عمده ای داشته باشد. دمای سرد باعث انقباض یا سفت شدن رگ های خونی و کاهش جریان خون و در نتیجه التهاب می گردد. به این فرایند انقباض عروق گفته می گردد. از سوی دیگر، گرما باعث گشاد شدن عروق و رگ های خونی می گردد. گشاد شدن عروق باعث می گردد که خون بیشتری به بافت ها یا اندام های آسیب دیده برسد و در آن ها جریان یابد.

این درمان ساده کنترل مقدار جریان خون به قسمت خاصی از بدن را ساده تر می نماید. این امر به ویژه پس از ورزش شدید یا آسیب ناگهانی اهمیت دارد. در بیشتر موارد، آسیب های نو مانند پارگی، رگ به رگ شدن یا کشیدگی می توانند منجر به التهاب حاد شوند. التهاب بخشی از واکنش ایمنی بدن است که شامل تورم، گرما، قرمزی و درد در محل آسیب دیده می گردد. آب درمانی سرد و گرم در 72 ساعت اول پس از آسیب، جریان خون را در ناحیه آسیب دیده محدود می نماید، التهاب را کاهش می دهد و اعصاب اطراف محل آسیب دیده را بی حس می نماید. این اثرات نشان می دهند که دوش آب سرد و گرم به طور متناوب برای کاهش درد عضلانی تأخیری نیز مؤثر است.

4. به کاهش وزن یاری می نماید

هر چند شواهد علمی کافی برای اثبات این موضوع وجود ندارد اما بعضی از تحقیقات نشان می دهند که دوش های آب سرد و گرم به طور متناوب اگر منظم انجام شوند، می توانند به کاهش وزن یاری نمایند. دلیل این اتفاق هم به انواع مختلف چربی قهوه ای و سفید مربوط می گردد. چربی سفید به چربی گفته می گردد که به دلیل مصرف کالری اضافی تشکیل می گردد. چربی قهوه ای نیز نوعی چربی است که در اطراف استخوان های گردن، جناغ سینه و قسمت بالایی پشت واقع شده است. وجود چربی قهوه ای در بدن اهمیت بسیاری دارد چون با سوختن چربی سفید گرما و انرژی فراوری می گردد. چربی قهوه ای به گرم نگه داشتن بدن هم یاری می نماید. بعضی از محققان معتقدند که با قرار گرفتن ناگهانی بدن در معرض آب سرد، چربی قهوه ای سوزاندن چربی سفید و فرایند چربی سوزی را آغاز می نماید.

5. می تواند به درمان افسردگی یاری می نماید

دوش آب سرد و گرم به طور متناوب به افزایش جریان یافتن خون در مغز یاری می نماید و می تواند باعث کاهش افسردگی یا بهبود خلق وخو گردد. قرار گرفتن در معرض سرما هورمون های اندورفین و نورآدرنالین را افزایش می دهد. اندورفین اثر تسکین دهندگی درد را دارد و درک شما از ناراحتی را کاهش می دهد. اثر محرک اندورفین باعث افزایش احساس بهتر نیز می گردد. در همان زمان، جریان تازه خون، اکسیژن و مواد مغذی را به مغز و سایر اندام ها می رساند. به این ترتیب، دفع سموم مضر و سایر متابولیت ها از بدن نیز مؤثرتر انجام می گردد.

علاوه براین، بعضی از محققان معتقدند که فوران ناگهانی آب سرد تکانه های الکتریکی به مغز می فرستد. این فرایند انرژی را افزایش می دهد، باعث افزایش مقدار هوشیاری می گردد و در نهایت، به کاهش احساسات ناشی از افسردگی می انجامد. استفاده از روش آب درمانی سرد و گرم می تواند به بهبود سریع تر بیماری های جسمی یاری کند و به شما یاری می نماید تا از نظر جسمی و روانی احساس بهتری داشته باشید.

چگونه دوش آب سرد و گرم به طور متناوب بگیریم؟

نظریات مربوط به آب درمانی سرد و گرم بسیار پیچیده تر از خود این روش هستند. در واقع، این روش درمانی بسیار ساده است و هر کسی می تواند آن را انجام دهد. روش انجام دادن این کار به این ترتیب است:

  • 3 تا 5 دقیقه در آب گرم غوطه ور شوید یا دوش آب گرم بگیرید.
  • حالا شیر آب گرم را ببندید و به مدت 1 دقیقه در آب سرد غوطه ور شوید یا دوش آب سرد بگیرید.
  • این کار را 3 تا 5 مرتبه تکرار کنید.
  • در نهایت، باید دوش گرفتن شما با دوش آب سرد تمام گردد.

برای به حداکثر رساندن اثربخشی دوش آب سرد و گرم به طور متناوب باید تا حد امکان اختلاف دما میان آب سرد و گرم زیاد باشد و دوش های آب گرم بیش از دوش های آب سرد باشند.

عوارض احتمالی آب درمانی سرد و گرم

اولین خطری که ممکن است این روش داشته باشد این است که اگر دمای آب بسیار گرم یا بسیار سرد باشد، ممکن است پوست تان آسیب ببیند. بعلاوه، این اتفاق می تواند باعث آریتمی قلبی گردد.

آب درمانی سرد و گرم برای هر کسی که به بیماری مبتلا است ایمن نیست. بنابراین، باید پیش از امتحان کردن این روش با پزشک یا کارشناس مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. این مشورت زمانی که می خواهید آب درمانی را با غوطه ور شدن در آب انجام بدهید اهمیت بیشتری می یابد. بعلاوه، اگر به یکی از این بیماری ها یا مسائل مبتلا هستید، باید از آب درمانی سرد و گرم صرف نظر کنید:

  • زخم های باز؛
  • مسائل قلبی؛
  • فشار خون بالا؛
  • ترومبوز سیاهرگی عمقی (deep vein thrombosis).

اگر به این بیماری ها و مسائل مبتلا هستید، بهتر است به جای بهره بردن از فواید دوش سرد و گرم به طور متناوب از روش های دیگری برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود بهره ببرید. مصرف سیر در رژیم غذایی، حذف قند از برنامه غذایی و مصرف پروبیوتیک ها بعضی از روش هایی هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت های قارچی یاری می نمایند.

کلام آخر

شاید عجیب به نظر برسد اما دوش سرد و گرم به طور متناوب به تقویت سیستم ایمنی بدن شما یاری می نماید. آب سرد محرک فوق العاده ای برای فراوری گلبول های سفید است و به بدن یاری می نماید تا با باکتری ها و قارچ های مضر مبارزه کند. در عین حال، گردش خون در اطراف بدن شما بهبود می یابد. این اتفاق به حفظ جریان مواد مغذی به سلول ها و بافت های بدن شما یاری می نماید. آب درمانی سرد و گرم به کاهش خستگی عضلانی و کاهش درد، تورم و تجمع اسید لاکتیک پس از تمرینات ورزشی سخت یاری می نماید.

برای آغاز این روش آب درمانی بهتر است با یک پزشک یا کارشناس مراقبت های بهداشتی باتجربه مشورت کنید. بعضی از بیماری ها مانند مسائل قلبی شرایط مناسبی برای بهره بردن از فواید دوش سرد و گرم به طور متناوب نیستند و حتی می توانند به تشدید این بیماری ها و مسائل منجر شوند. بنابراین، باید این روش درمانی را اصولی و در صورت لزوم انجام دهید.

منبع: thecandidadiet

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 خرداد 1403 بروزرسانی: 23 خرداد 1403 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 1355

به "فواید دوش سرد و گرم به طور متناسب برای سلامت و تناسب اندام چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید دوش سرد و گرم به طور متناسب برای سلامت و تناسب اندام چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید