فرآیند درمان ستون فقرات در ایران هوشمند شد

به گزارش مجله گذر عمر، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری، علیرضا احمدیان مدیرعامل شرکت دانش بنیان سامانه جراحی هوشمند، درباره این سامانه گفت: سیستم راهبری جراحی هوشمند سامانه ای پیشرفته است که با حمایت اقتصادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ساخته شده است و یکی از مهم ترین نیازهای حوزه سلامت کشور را پاسخ می دهد.

فرآیند درمان ستون فقرات در ایران هوشمند شد

وی اسم کرد: با یاری این سامانه هوشمند، فرآیند درمان با کم ترین آسیب ممکن به نتیجه می رسد و ضمن افزایش دقت کاری جراح، فرآیند بهبود هم در اثر جراحات وارد شده کم تر، سرعت می گیرد.

به گفته این فعال فناور، متخصصان زیادی از حوزه های فناوری گوناگون در این طرح کلان ملی فناورانه مشارکت داشته اند و از حوزه هایی چون مهندسی پزشکی، بیومکانیک، رایانه، هوش مصنوعی و دیگر فناوری ها به توسعه این محصول یاری نموده اند.

احمدیان بیان نمود: سیستم های راهبری جراحی پیشین بر مبنای تصاویر، پیش از عمل مانند سی تی اسکن، ام آر آی و دیگر تصاویر بود که اطلاعاتی را در اختیار جراح قرار می داد. اما این اطلاعات در حین عمل به روزرسانی نمی گردد و نمیتوان تغییرات حین عمل را در آنها مشاهده کرد. در سیستم راهبری تازه، فرایند تازه ای شروع شده که تصاویر در حین عمل و متناسب با احتیاج جراح تهیه شده و برای راهنمایی ابزار جراح مورد استفاده قرار میگیرد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان سامانه جراحی هوشمند، درباره مزیت های این سامانه تازه گفت: سیستم راهبری جراحی تازه با هدف راهنمایی ابزار جراح بر روی تصاویر دو بعدی فلوروسکوپی توسعه پیدا نموده است که بدون احتیاج به تابش مستمر اشعه، امکان مشاهده لحظه به لحظه موقعیت ابزار بر روی تصاویر را فراهم ساخته است و درحقیقت عملکرد آن را به یک سیستم فلوروسکوپی مجازی می توان تشبیه کرد.

به گفته این فعال فناور، طیف وسیعی از عمل های ارتوپدی که پیش از این به یاری تصاویر سی آرم راهنمایی می شدند، می توانند از مزایای این سیستم بهرهمند شوند. بعلاوه استفاده از این سیستم می تواند با کاهش آسیب به بافت های بیمار، تکنیک های بسته جراحی را توسعه دهد.

احمدیان گفت: طبق آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، در حال حاضر در حدود 2300 جراح ارتوپد در کشور فعال هستند و نزدیک به 400 دستگاهC-arm در بخش های ارتوپدی کشور وجود دارد. سامانه راهبری مبتنی بر فلوروسکپی می تواند به اسم مکمل سیستم تصویربرداری، نقش مهمی در کاهش اشعه دریافتی تیم جراحی و بیمار داشته و بعلاوه زمان عمل را کوتاه تر کند.

وی ادامه داد: نمونه ایران ساخت در حالی با کیفیتی هم پای نمونه خارجی فراوری و عرضه می گردد که واردات این محصول 250 تا 300 هزار دلار هزینه دارد. با فراوری این محصول دانش بنیان سالانه بیش از یک میلیون دلار صرفه جویی ارزی محقق خواهد شد و با ایجاد زمینه های صادراتی، فرایند ارزآوری و رونق اشتغال هم رشدی چشمگیر خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 شهریور 1400 بروزرسانی: 10 شهریور 1400 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 824

به "فرآیند درمان ستون فقرات در ایران هوشمند شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرآیند درمان ستون فقرات در ایران هوشمند شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید