رسوبات کلسیم در مفاصل

به گزارش مجله گذر عمر، آیا شما به خاطر درد مفاصل نگران هستید؟ این می تواند به علت رسوبات کلسیم در مفاصل باشد. در اینجا مقاله ای است که علل انباشت کلسیم در مفصل را شرح می دهد. مقاله حاضر می تواند در کاهش درد و ناراحتی ناشی

رسوبات کلسیم در مفاصل

مترجم: مهناز مزارعی

آیا شما به خاطر درد مفاصل نگران هستید؟ این می تواند به دلیل رسوبات کلسیم در مفاصل باشد. در اینجا مقاله ای است که علل انباشت کلسیم در مفصل را شرح می دهد. مقاله حاضر می تواند در کاهش درد و ناراحتی ناشی از رسوب کلسیم مفید باشد.

کلسیم، یکی از مهم ترین مواد معدنی است.

کلسیم یک عنصر حیاتی است که به وسیله بدن برای عملکردهای مختلف مورد احتیاج است. برای دندان های سالم و استخوان های قوی مورد احتیاج است. اما آیا در خصوص سایت های احتمالی رسوبات کلسیم در بدن، تأثیر انباشت کلسیم و گزینه های مختلف درمان که برای برخورد با رسوب ها در دسترس هستند، می دانید؟

بخش زیر اطلاعاتی در خصوص افرادی که احتمالا از رسوب کلسیم رنج می برند و نحوه درمان آن در اختیار شما قرار می دهد.

انباشت کلسیم در مفاصل

کلسیفیکاسیون، ایجاد نمک های کلسیم نامحلول در مفاصل شما باعث درد شدید مفصلی، دژنراسیون مفصل و حرکت محدود مفصل می گردد. اگر چه درد مفصلی ناشی از رسوب کلسیم شایع است، کلسیم می تواند در شریان ها، کلیه ها، دریچه های قلب، غلاف عصبی، کیسه صفرا (به اسم سنگ ها)، غدد، چشم ها، پوست، دیواره شریانی، گوش میانی و حتی مغز ذخیره گردد. کلسیم در داخل و اطراف مفاصل باعث آرتریت می گردد. انباشت بلورهای کلسیم در اطراف مفصل می تواند باعث حملات ناگهانی التهاب و درد گردد. کلسیفیکاسیون غضروف هم به اسم کاندروکالسینوز شناخته می گردد.

نمک های کلسیم به غشاهای سینوویال یا سطوح متحرک مفصل می چسبند. مفصل ملتهب می گردد و حرکات شما بسیار دردناک می گردد. هنگامی که کلسیم در مقادیر بیش از حد مصرف می گردد، جذب نمی گردد اما از بدن و مدفوع خارج می گردد. با توجه به افزایش کلسیم، تحرک مفصل کاهش می یابد. در نهایت، رسوبات روی دو سطح مشترک، با هم ترکیب می شوند و در فرآیند همجوشی قرار می گیرند که آنکیلوز نامیده می گردد که منجر به همجوشی مفصل می گردد. وقتی به این مرحله رسید فرد هیچ دردی را تجربه نمی نماید؛ چرا که هیچ حرکتی در مفصل امکان پذیر نیست.

علل

دلیل دقیق ذخایر کلسیم در مفاصل هنوز شناخته نشده است، اما طبق گزارش های اجرا شده، بسیاری از عوامل می توانند به این شرایط یاری نمایند. یکی از مهمترین عوامل تغییر در فرایند جذب کلسیم در بدن شما است. عدم تعادل هورمونی و تغییر سطح ویتامین D بر فرایند جذب کلسیم تاثیر می گذارد. ویتامین D به جذب کلسیم یاری می نماید. ویتامین D بیش از حد در بدن شما می تواند منجر به جذب بیشتر کلسیم گردد. بدن شما ممکن است علائم سطح بالای کلسیم خونرا نشان دهد. اختلال عملکرد غده تیروئید و پاراتیروئید بعلاوه مسئولیت ایجاد بیش از حد کلسیم در خون است. کمبود پتاسیم یا مهمیم در رژیم غذایی ممکن است به یک مشکل کلسیم منجر گردد.

رسوبات کلسیم در بافت های زیر پوستی و اطراف آن (اطراف مفصل) با توجه به اضافه شدن کلسیم در رژیم غذایی رخ نمی دهد. هنگامی که کلسیم در مقادیر بیش از حد مصرف می گردد، جذب نمی گردد اما از بدن و مدفوع خارج می گردد. شما ممکن است شما ممکن است تعجب کنید؛ اما واقعیت این است که افرادی که از رسوب کلسیم رنج می برند به اسم افرادی که کمبود کلسیم در استخوان دارند هستند.

بیشتر بخوانید:علائم رسوب کلسیم

درد مفصلی، التهاب، حرکات محدود مفاصل، سنگ کلیه، اسپورهای استخوانی، یبوست، مسائل هضم و خشکی دهان بعضی از علائم رسوب کلسیم هستند. کلسیم بیش از حد در بدن خطر ابتلا به سرطان پروستات و نقایص مادرزادی را افزایش می دهد. وجود بیش از حد کلسیم در یک مادر شیرده می تواند به شدت بر سلامت نوزاد تاثیر گذارد. اشعه ایکس می تواند تشخیص را تایید کند. رسوبات کلسیم در مفاصل انگشت، مچ دست و مفاصل انگشت بسیار رایج است و به اسم سیدوجات نامیده می شوند، زیرا علائم و نشانه ها مانند نقرس هستند، نوعی از آرتریت است که در آن ذخایر اسید اوریک در مفصل به درد شدید منجر می گردد.

درمان

درمان رسوبات کلسیم در مفاصل می تواند با توجه به دلیل اصلی و شدت علائم متفاوت باشد. داروها، همودیالیز و جراحی (در موارد شدید و نادر) گزینه های اصلی هستند اما این گزینه ها نمی توانند مانع از تشکیل رسوبات تازه در آینده شوند.

بیشتر بخوانید:درد در عضلات و مفاصل

پزشکان توصیه می نمایند داروهای ضد انعقادی برای کاهش اندازه رسویات کوچک و داروهای ضد التهابی برای کاهش درد ناشی از انباشت کلسیم در نزدیکی مفاصل استفاده گردد.

توصیه می گردد که در حالی که مکمل های کلسیم مصرف می کنید، باید یک فرم به راحتی جذب کلسیم از قبیل سیترات کلسیم یا لاکتات کلسیم را مصرف کنید. انتظار می رود دوز را تقسیم کنید. جذب کلسیم بهتر است اگر تمام کلسیم خود را در یک زمان مصرف نکنید. اجتناب از سیگار کشیدن، نوشیدن میزان زیادی آب، رژیم غذایی متعادل و سالم، ورزش منظم، اجتناب از استرس، و غیره یاری به حفظ تعادل هورمونی کامل می نماید. هورمون ها در بدن باعث افزایش عملکرد مناسب اندام ها و سیستم های بدن می شوند. این به نوبه خود باعث جلوگیری از رسوب کلسیم در بدن می گردد. رسوبات کریستال کلسیم در حدود 4 درصد از جمعیت بالغ، در بعضی موارد در طول زندگی دیده می گردد. پیری مشکل را بدتر می نماید و تقریبا 50 درصد از مردم در 80 سالگی شاهد چنین رسوبت هایی روی اشعه ایکس هستند.

ایبوپروفن، ناپروکسن و اندومتاسین داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی هستند که برای کاهش تورم و درد مشترک ایجاد شده اند. اما ممکن است خطر آسیب به معده را افزایش دهد.

در موارد خاص، بیماران مبتلا به زخم می شوند. استفاده NSAID های انتخابی COX-2 مانند سلکوکسیب یا دولکوکسیب یا داروهای انتخابی ملکوسیکام COX-2 تقریبا ایمن تر است. کورتیکواستروئیدها هم به شکل های مختلفی تجویز می شوند. جراحی برای از بین بردن رسوبات کلسیم فقط در خصوص کلسیفیک شدن شدید توصیه می گردد. نباید مصرف غذاهای غنی از کلسیم را متوقف کنید. کلسیم یک عنصر لازم است و محدود کردن مصرف کلسیم مانع از رسوب کلسیم می گردد. در واقع، کمبود کلسیم در رژیم غذایی باعث تخریب کلسیم می گردد. علاوه بر این، کاهش کلسیم می تواند منجر به عوارض جدی در سلامت گردد. تغییرات سالم در رژیم غذایی و شیوه زندگی می تواند مانع انباشت کلسیم در مفاصل گردد. اجتناب از سیگار کشیدن، نوشیدن میزان زیادی آب، رژیم غذایی متعادل و سالم، ورزش منظم، اجتناب از استرس، و غیره یاری به حفظ تعادل هورمونی کامل می نماید. هورمون ها در بدن باعث افزایش عملکرد مناسب اندام ها و سیستم های بدن می شوند. این به نوبه خود باعث جلوگیری از رسوب کلسیم در بدن می گردد.

تذکر : این مقاله فقط برای اهداف اطلاع رسانی است و دستورالعمل های عمومی را ارائه می دهد و نباید به اسم جایگزینی برای مشاوره پزشکی تخصصی استفاده گردد.

منبع مقاله : برگرفته از : سایت بازل

منبع: راسخون
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 881

به "رسوبات کلسیم در مفاصل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رسوبات کلسیم در مفاصل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید