راهنمای فیلم های هالووین براساس تاریخ اکران و ترتیب وقایع

به گزارش مجله گذر عمر، جان کارپنتر در سال 1978 یک فیلم ترسناک کم هزینه را ساخت که نقش اصلی آن، یک دیوانه ساکت و چاقو به دست بود که ماسکی با چهره کاپیتان کرک بر صورت داشت و این فیلم، کلیت ژانر وحشت را برای همواره تغییر داد.

راهنمای فیلم های هالووین براساس تاریخ اکران و ترتیب وقایع

هالووین بعدا در همان سال اکران و به یکی از پیروز ترین و تاثیرگذارترین فیلم های اسلشر تمام دوران تبدیل شد و پس از آن فرانچایزی به وجود آمد که به تازگی دوازدهمین فیلم آن، با عنوان هالووین می کشد به کارگردانی دیوید گوردون گرین در سینماها و سرویس پخش پیکاک منتشر شده است.

وقتی یک سری به میزان کافی طولانی می گردد، بهتر است به راهنمای چگونه دیدن کردن آن رجوع نمود که برای افراد تازه کار که تازها با آن فرانچایز آشنا شده اند مناسب است. تهیه این راهنما معمولا امری ساده است. باید فیلم ها را به ترتیب اکران لیست کرد و بعلاوه گاه شماری در کنار آن تعبیه نمود که هرگونه پیش عایدی یا داستان جانبی را شامل گردد و تمام آثار متناوب در نظر گرفته شوند اما تهیه چنین لیستی برای سری هالووین به این سادگی نیست. متاسفانه حماسه قتل های سریالی و نیروی شر غیرقابل توقف مایکل مایرز، رابطه ای گره خورده با بازسازی های جزئی، جداول زمانی متقاطع و عناوین گیج کننده دارد.

در واقع داستان این فیلم ها که اغلب بسیار ساده هستند و در آن ها یک روانی نقاب دار فقط می خواهد بعضی از پرستاران کودک و شاید یکی از اعضای خانواده خود را در تعطیلات بکشد، عملا به یک مدرک دکترای تخصصی احتیاج دارد تا بفهمیم کدام فیلم ها در کدام جدول زمانی مناسب هستند و برای درک تازهترین فیلم ها باید کدام آثار قبلی را دیدن کرد. اما نگران نباشید. موسیقی متن نمادین و سنگین فیلم هالووین کارپنتر را پلی کنید و نگاهی به راهنمای نهایی نحوه دیدنی فیلم های هالووین بیاندازید. ممکن است کمی ناهموار به نظر برسد اما در نهایت همه چیز منطقی خواهد بود، البته احتمالا.

فیلم های هالووین به ترتیب تاریخ اکران

برای آغاز، شما می توانید پیوستگی و تداوم داستان ها و تمام حفره های داستانی را کنار بگذارید و فیلم های هالووین را مانند هواداران قدیمی به ترتیب تاریخ انتشار دیدن کنید که بدین صورت است:

هالووین - 25 اکتبر 1978

هالووین 2 - 30 اکتبر 1981

هالووین 3: فصل جادو - 22 اکتبر 1982

هالووین 4: بازگشت مایکل مایرز - 21 اکتبر 1988

هالووین 5: انتقام مایکل مایرز - 13 اکتبر 1989

هالووین: نفرین مایکل مایرز - 29 سپتامبر 1995

هالووین اچ20: 20 سال بعد - 5 آگوست 1998

هالووین: رستاخیز - 12 جولای 2002

هالووین - 31 آگوست 2007

هالووین 2 - 28 آگوست 2009

هالووین - 19 اکتبر 2018

هالووین می کشد - 15 اکتبر 2021

همان طور که مشاهده می کنید این فرانچایز دارای سه فیلم با عنوان هالووین و دو فیلم با عنوان هالووین 2 است. بنابراین اگر فیلم ها را به این ترتیب دیدن می کنید، مطمئن شوید که سال های درستی را انتخاب نموده اید. حال اگر ترجیح می دهید این فیلم ها را به گونه ای دیدن کنید که منطقی به نظر برسند، باید آن ها را به چندین بازه زمانی مختلف تقسیم کنید که هر کدام تداوم خاص خود را دارند.

فیلم های هالووین به ترتیب زمان وقایع

اثر اصلی کارپنتر و دنباله های عقاد

کارپنتر فقط هالووین اصلی را کارگردانی کرد اما برای فیلم سوم هم در فرآیند پروژه حضور داشت. کوشش او برای تبدیل هالووین به یک مجموعه منتخب با فیلم فصل جادو، با بی علاقگی و عدم استقبال هواداران روبه رو شد، چرا که آن ها فقط می خواستند مایکل را در حال قتل عام بیگناهان بیچاره ببینند. مایکل مورد علاقه هواداران خیلی زود در هالووین 4 به مجموعه تحت کارگردانی مصطفی عقاد بازگشت که شامل دنباله هایی بود که مطابق با فرایند فیلم های اصلی روایت می شدند. مایکل در این جدول زمانی، اصرار زیادی به قتل اعضای خانواده خودش دارد که شامل لوری استرود با بازی جیمی لی کرتیس (در هالووین 2 معین شد که او خواهرش است) و خواهرزاده اش، جیمی لوید هستند. دونالد پلزنس در تمام این دنباله ها حضوری پایدار دارد و نقش روانپزشکی به نام سم لومیس را بازی می نماید که مصمم است به سلطنت وحشتناک مایکل انتها دهد.

1. هالووین (1978)

2. هالووین 2 (1981)

3. هالووین 4: بازگشت مایکل مایرز

4. هالووین 5: انتقام مایکل مایرز

5. هالووین: نفرین مایکل مایرز

فیلم منتخب مستقل عجیب (اما شگفت انگیز)

تصور می شد که پس از دو فیلم اول، کار مایکل مایرز به انتها رسیده باشد اما کارپنتر و فیلمنامه نویس و تهیه کننده، دبرا هیل (که مدتی، هم شریک کاری و هم شریک زندگی جان بود) نوع تازهی از هالووین را طراحی کردند که یک داستان اصیل کاملا متفاوت بود و منجر به ساخت فیلم منتخب هالووین شد. بنابراین ما شاهد فیلم هالووین 3: فصل جادو به کارگردانی تامی لی والاس و با بازی عالی تام اتکینز بودیم که در آن، یک پزشک الکلی، نقشه ای از سوی جادوگران ایرلندی می گیرد تا به صورت جمعی، بچه هایی را که ماسک های فانتزی هالووین بر صورت دارند هنگام پخش یک تبلیغ تجاری خاص در تلویزیون، با انفجار ماسک ها بکشد. داستان، کاملا دیوانه کننده است و متاسفانه فیلم های هالووین بیشتری مانند آن ندیدیم اما این فیلم عملکرد اقتصادی خوبی نداشت (عایدی 14.4 میلیون دلاری در گیشه ایالات متحده که بدترین عملکرد این مجموعه تا به امروز است) و مایکل مایرز بالاخره برای قسمت چهارم بازگشت (به هر حال، فصل جادو به وضوح دنیای خاص خودش را داشت که مورد استقبال مخاطبان قرار نگرفت).

1. هالووین 3: فصل جادو

راه اندازی مجدد دنباله لوری استرود - برداشت اول

پس از انتها خط داستانی فیلم نفرین مایکل مایرز، کرتیس موافقت کرد که برای فیلم هالووین اچ20: 20 سال بعد، به این مجموعه بازگردد. این اثر، فیلمی است که عناصر داستانی دو فیلم قبلی را تغییر می دهد تا جدول زمانی تازه خود را ایجاد کند. در این دنباله، لوری خواهر مایکل باقی می ماند و با برادرش می جنگد و سعی می نماید یک بار برای همواره جلوی قتل های او را بگیرد. (خطر لو رفتن داستان: شرایط برای او خوب پیش نمی رود و بوستا رایمز و باقی افراد هم درگیر کشت و کشتار می شوند.)

1. هالووین (1978)

2. هالووین 2 (1982)

3. هالووین اچ20: 20 سال بعد

4. هالووین: رستاخیز

دنباله راب زامبی

پس از هالووین: رستاخیز، ظاهرا ظرفیتی برای ادامه جدول زمانی اصلی وجود نداشت و یک راه اندازی مجدد، گام منطقی بعدی بود و راب زامبی قدم جلو گذاشت تا همین کار را انجام دهد و مهر اختصاصی خود را بر تاریخچه این فرنچایز حک کند. هالووین 2007 بازسازی مستقیم هالووین 1978 است و اسکات تیلور کامپتون در نقش لوری استرود بازی می نماید و مالکوم مک داول نیز به جای پلزنس در نقش لومیس ظاهر می گردد. دو سال بعد، زامبی دنباله ای ساخت که شامل اشاراتی به هالووین 2 اصلی (مانند بعضی از صحنه های اولیه بیمارستان) بود اما تا حد زیادی فیلمی مستقل محسوب می شد.

1. هالووین (2007)

2. هالووین 2 (2009)

راه اندازی مجدد دنباله لوری استرود - برداشت دوم

وقتی فیلم های زامبی نتوانستند شور و شوق جامعه هواداران سری را دوباره برانگیزند، کرتیس شاید در کوشش برای برطرف اشتباه دور دوم حضور خود در این مجموعه، دوباره تصمیم گرفت به این فرانچایز بازگردد. او همکاران ایده آلی مانند بنیانگذار بلوم هاوس، جیسون بلوم (که توانست امتیاز این فرانچایز را به دست آورد) و نویسنده و کارگردان، گرین را دور هم جمع کرد. گرین به علت ساخت درام ها و کمدی های مستقل مشهور بود اما توانایی فراوری یک اثر وحشتناک خوب را هم داشت. شاید برترین اتفاق این بود که کرتیس و گرین با کارپنتر برای بازگشت به جمع صحبت کردند و بنیانگذار این فرانچایز به عنوان تهیه کننده اجرایی و (شاید مهم تر از همه) آهنگساز هالووین 2018 و دنباله آن روی کار آمد.

فیلم های هالووین گرین دنباله تازهی را آغاز کردند که از فیلم اصلی کارپنتر منشعب می گردد. اگر علاقمند به دیدنی هالووین هستید اما می خواهید زمان کمی برای دیدنی آن ها اختصاص دهید، این موارد، آثاری هستند که باید دیدن کنید. یک نکته مهم: فیلم های گرین (که با انتشار فیلم مورد انتظار هالووین انتها می یابد در سال 2022 به یک سه گانه کامل تبدیل می شوند) به نوعی فقط دنباله هالووین اصلی سال 1978 محسوب می شوند. این بدان معناست که در این فیلم ها بر خلاف جداول زمانی دیگر، لوری خواهر مایکل نیست. او فقط یک پرستار بچه است که بیش از چهار دهه با بدشانسی روبه رو شده است و اکنون کوشش می نماید تا شیاطین (به معنای واقعی کلمه) را شکست دهد.

1. هالووین (1978)

2. هالووین (2018)

3. هالووین می کشد (2021)

4. هالووین انتها می یابد (2022)

منبع: Collider

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 آذر 1400 بروزرسانی: 3 آذر 1400 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 914

به "راهنمای فیلم های هالووین براساس تاریخ اکران و ترتیب وقایع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای فیلم های هالووین براساس تاریخ اکران و ترتیب وقایع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید