آنالیز گوشی وان پلاس نورد N100؛ مقرون به صرفه ترین گوشی وان پلاس

به گزارش مجله گذر عمر، وان پلاس طی چند سال گذشته پیشرفت بسیار چشمگیری در عرضه طراحی و فراوری گوشی های هوشمند داشته و محصولات این شرکت در رنج های قیمتی مختلف به لطف بهره بردن از مشخصات فنی مناسب توانسته اند عملکرد خوبی را به نمایش بگذارند. یکی از محصولات مالی و مقرون به صرفه قیمت این شرکت چینی گوشی هوشمند وان پلاس نورد N100 است که جزو محبوب ترین و پرفروش ترین گوشی های هوشمند فروشگاه آنلاین خبرنگاران به شمار می رود. در این مقاله قصد داریم به نقد و آنالیز وان پلاس نورد N100 بپردازیم و ببینیم که آیا با توجه به مشخصات و قابلیت هایی که ارائه می دهد، خرید آن منطقی است یا نه. با خبرنگاران مگ همراه باشید.

آنالیز گوشی وان پلاس نورد N100؛ مقرون به صرفه ترین گوشی وان پلاس

لیست محتوا

معینات کلی گوشی هوشمند وان پلاس نورد N100 در یک نگاه

طراحی و کیفیت ساخت

نمایشگر و اسپیکر

عملکرد سخت افزار و نرم افزار

سیستم دوربین

باتری و شارژدهی

جمع بندی و سخن پایانی

مزایای وان پلاس نورد N100

معایب وان پلاس نورد N100

معینات کلی گوشی هوشمند وان پلاس نورد N100 در یک نگاه

زمانی که حرف از گوشی های هوشمند پرچم دار و قدرتمند وان پلاس به میان می آید، گزینه های بسیار زیادی برای آنالیز و مقایسه وجود دارد. اما این موضوع در خصوص گوشی های مالی این شرکت به هیچ عنوان صدق نمی نماید. وان پلاس اواخر سال 1399 از گوشی هوشمند مالی وان پلاس نورد N100 با قابلیت های قابل قبول و قیمتی مناسب رونمایی کرد. این محصول، مقرون به صرفه ترین گوشی هوشمندی است که تا به امروز با برند وان پلاس فراوری و در اختیار کاربران بازارهای مختلف قرار گرفته است. قبل از اینکه به نقد و آنالیز بخش های مختلف گوشی هوشمند وان پلاس نورد N100 بپردازیم و ببینیم که آیا این گوشی ارزش خرید دارد یا نه، خالی از لطف نیست که نگاهی به جدول معینات فنی این گوشی هوشمند مالی داشته باشیم تا ببینیم شرایط آن روی کاغذ به چه صورت است.

نام گوشیوان پلاس نورد N100
ابعاد و وزن 164.9 در 75.1 در 8.5 میلی متر / 188 گرم
معینات نمایشگر IPS LCD با رفرش ریت 90 هرتز، بیشینه روشنایی 532 نیت - مقدار 6.52 اینچی با تراکم پیکسلی 269 پیکسل بر هر اینچ و وضوح 720 در 1600 - دارای پوشش محافظ گوریلا گلس کورنینگ 3 به جهت محافظت از نمایشگر - نسبت تصویر 20:9
گواهی ضد آب و ضد گردوغبارندارد
کیفیت ساختفریم و پنل پشتی از جنس پلاستیک باکیفیت
سیستم عامل و پردازندهاندروید 10 و رابط کاربری OxygenOS 10.5.9 / تراشه 11 نانومتری اسنپدراگون 460 کوالکام همراه با پردازنده گرافیکی Adreno 610
ترکیب حافظه رم و حافظه داخلی4 گیگابایت حافظه رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی از نوع UFS 2.1 - پشتیبانی از کارت حافظه میکرو SD برای افزایش فضای ذخیره سازی گوشی
دوربین ها 13 مگاپیکسلی اصلی با فوکوس اتوماتیک با تشخیص فاز با گگرددگی دیافراگم f/1.8 - دوربین 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق با گگرددگی دیافراگم f/2.4 - دوربین 2 مگاپیکسلی ماکرو با گگرددگی دیافراگم f/2.4
دوربین سلفی8 مگاپیکسل با گگرددگی دیافراگم f/2.0
کیفیت فیلم برداریدوربین اصلی 1080p با سرعت 30 فریم بر ثانیه - دوربین سلفی 1080p با سرعت 30 فریم بر ثانیه
باتری و شارژر5000 میلی آمپر ساعت - 18 واتی شارژ
سایر معیناتبلوتوث نسخه 5.0 - حسگر اثر انگشت قرار گرفته روی پنل پشتی - دو سیم کارت - درگاه USB 2.0 - پشتیبانی از نسل چهارم اینترنت همراه (4G) - اسپیکر دوگانه استریو - جک 3.5 میلی متری - پشتیبانی از OTG
رنگ های قابل عرضهمشکی

طراحی و کیفیت ساخت

وان پلاس برای گوشی هوشمند نورد N100 خود از طراحی بسیار ساده ای استفاده نموده که با توجه به رده قیمتی که این گوشی هوشمند به فروش می رسد، این موضوع کاملاً منطقی است. از بعضی جهات، ظاهر این گوشی یادآور طراحی دیگر گوشی مالی این شرکت یعنی وان پلاس N10 است و از بدنه ای تمام پلاستیکی ساخته شده که کیفیت بسیار خوبی دارد. به لطف نمایشگر بزرگ و حاشیه های بسیار زیادی که اطراف آن را فرا گرفته، این گوشی قد بلندی دارد و ابعاد آن به 164.9 در 75.1 در 8.5 میلی متر می رسد. اما به طور کلی، وان پلاس نورد N100 به عنوان یک گوشی هوشمند مالی بسیار خوش دست است و نگه داشتن آن در دست آزاردهنده نخواهد بود.

باید اشاره کنیم که پنل پشتی این گوشی هوشمند وان پلاس نسبت به دیگر گوشی مالی این شرکت یعنی وان پلاس N10 کمی ظریف تر به نظر می رسد و متاسفانه لکه های اثر انگشت روی آن می ماند. بعلاوه پنل پشتی این گوشی میزبان یک سیستم دوربین سه گانه است که همراه با یک فلش LED در سمت چپ این پنل، درون ماژول مستطیلی شکل جای خوش نموده اند. در وسط این پنل حسگر اثر انگشت به چشم می خورد که از لحاظ موقعیتی، خیلی در جایگاه خوبی قرار ندارد و دست کاربران به سختی به آن می رسد. با این حال اما، سرعت عملکرد این حسگر بسیار مناسب است و از بابت مشکل خاصی وجود ندارد.

وان پلاس در پنل جلویی این گوشی هوشمند خود از حفره نمایشگر به عنوان جایگاهی برای میزبانی از دوربین سلفی بهره برده که به لطف همین اقدام، حاشیه های کمتری در بخش های بالایی این پنل به چشم می خورند. اما این موضوع در خصوص بخش پایینی پنل جلویی این گوشی هوشمند به هیچ عنوان صدق نمی نماید و حاشیه های زیادی در آن قسمت وجود دارد. این گوشی وزنی 188 گرمی دارد که بیش وزن آن را باتری پرظرفیتش تشکیل داده است. در فریم سمت راستی این گوشی هوشمند مالی وان پلاس دکمه ی پاور و در فریم پایینی شاهد قرارگیری یک میکروفون، پورت شارژ USB-C، بلندگو و جک 3.5 میلی متری صدا هستیم. مجهز بودن به جک 3.5 میلی متری صدا، یکی از ویژگی های مثبت وان پلاس نورد N100 است که مطمئناً کاربران زیادی از آن استقبال خواهند کرد.

در فریم سمت چپ این گوشی نیز درگاه سیم کارت به همراه دکمه های کم و زیاد کردن صدا به چشم می خورند. روی فریم های جانبی این گوشی هوشمند خبری از اسلایدر کناری و معروف وان پلاس نیست و علت این موضوع را می توان به مالی بودن این گوشی هوشمند وان پلاس ربط داد. وان پلاس نورد N100 از درگاه کارت حافظه میکرو SD به صورت مشترکی با درگاه سیم کارت دوم بهره می برد که در صورت احتیاج می توانید فضای ذخیره سازی این گوشی هوشمند را افزایش دهید. بعلاوه این گوشی هوشمند از گواهینامه ضدآب و ضد گرد وغبار پشتیبانی نمی نماید، بنابراین این موضوع را نیز در هنگام استفاده از این گوشی بخاطر داشته باشید. در مجموع، وان پلاس نورد N100 طراحی و کیفیت ساخت قابل قبولی به عنوان یک گوشی هوشمند مالی دارد.

نمایشگر و اسپیکر

وان پلاس نورد N100 مجهز به یک نمایشگر 6.5 اینچی از جنس LCD IPS است و به عنوان یک گوشی هوشمند مالی نمایشگر بسیار بزرگی دارد. این صفحه نمایش از نسبت تصویر 20:9 بهره می برد و این موضوع به این معنی است که کاربران این گوشی در مقایسه با نسبت تصویر استاندارد 16:9، صفحه نمایش بلندتری در اختیار خواهند داشت. دوربین سلفی در بالاترین نقطه این نمایشگر درون حفره نمایشگر تعبیه شده که مزاحمتی برای نمایش محتواهای تصویری رو پنل جلویی این گوشی ایجاد نمی نماید.

نمایشگر وان پلاس نورد N100 تصاویر را با رزولوشن 720 در 1600 پیکسل به کاربران نشان می دهد و از تراکم پیکسلی 269 پیکسل بر هر اینچ نیز پشتیبانی می نماید. هم فناوری نمایشگر و هم رزولوشن برای صفحه نمایشی به این بزرگی خیلی مطلوب نیست، اما با توجه به مالی بودن این گوشی هوشمند، این موضوع نیز به راحتی قابل توجیه است. باید اشاره کنیم که نمایشگرهای LCD فاقد کنتراست بالا یا عمق رنگ نمایشگرهای OLED هستند که در گوشی های پرچم دار وان پلاس مورد استفاده قرار می گیرد. اما با این وجود، نمایشگر وان پلاس نورد N100 یک نقطه قوت بسیار خوب دارد و آن هم پشتیبانی از رفرش ریت 90 هرتزی است.

پشتیبانی نمایشگر این گوشی از رفرش ریت 90 هرتزی کمی عجیب است، چرا که آیفون 12 که گوشی هوشمند پرچم دار اپل به شمار می رود از نرخ رفرش ریت 60 هرتزی پشتیبانی می نماید. بنابراین صفحه نمایش این گوشی اسکرول و انیمیشن های روان تر و نرم تری را نسبت به نمایشگرهای 60 هرتزی به کاربران ارائه می دهد. تراکم پیکسلی این نمایشگر نیز در حد قابل قبول است و زیر رنج استاندارد 300 پیکسل بر هر اینچ قرار می گیرد. بعلاوه حدبیشتر روشنایی نمایشگر این گوشی 536 نیز اعلام شده و این یعنی کاربران می توانند در زیر نور شدید آفتاب نیز از گوشی هوشمند خود استفاده نمایند.

البته وقتی از زوایای مختلف به نمایشگر این گوشی نگاه می کنید، روشنایی در همه بخش های این صفحه نمایش یکسان نیست. وان پلاس به عنوان محافظ نمایشگر در این گوشی هوشمند مالی خود، از پوشش محافظ گوریلا گلس کورنینگ 3 استفاده نموده که مقاومت خوبی در برابر ضربات احتمالی و خط وخش ها دارد و کاربران می توانند روی مقاومت آن حساب باز نمایند. با این حال اما، پیشنهاد می گردد که حتما از گلس جداگانه نیز برای محافظت از نمایشگر این گوشی استفاده کنید. کالیبراسیون رنگ در این نمایشگر بسیار بیش از حد است و چهره افراد عمدتا مایل به رنگ قرمز دیده می گردد. در مجموع می توان گفت که نمایشگر وان پلاس نورد N100 کیفیت قابل قبولی دارد و برای یک گوشی مالی مناسب است.

این گوشی هوشمند مجهز به یک اسپیکر استریو دوگانه است و نسبت به بعضی از بلندگوهای مونو که در گوشی های مالی دیده می شوند، کیفیت بسیار بهتری دارد. این سیستم صوتی بلندی مناسبی دارد و برای تماشا فیلم و سریال و گشتن در فضای مجازی صدای باکیفیتی را به گوش شما می رساند. در صداهای بلند، اعوجاج بسیار زیادی شنیده می گردد که برای این گوشی هوشمند، امری کاملاً طبیعی است.

عملکرد سخت افزار و نرم افزار

وان پلاس نورد N100 به عنوان قلب تپنده خود، از پردازنده 11 نانومتری اسنپدراگون 460 کوالکام بهره برده که محصول سال 2020 است. این پردازنده نه چندان قدرتمند که برای گوشی های هوشمند مالی فراوری شده، از هسته های کورتکس A73 با فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتز استفاده می نماید و در کنار آن نیز پردازنده گرافیکی Adreno 610 به انجام وظیفه می پردازد. 4 گیگابایت حافظه رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی نیز برای این گوشی هوشمند وان پلاس در نظر گرفته شده که از درگاه کارت حافظه میکرو SD نیز پشتیبانی می نماید و کاربران قادر خواهند بود تا فضای ذخیره سازی آن را تا حدبیشتر 256 گیگابایت افزایش دهند.

از لحاظ عملکرد پردازشی، انتظار چندانی از پردازنده این گوشی هوشمند مالی نمی توانید داشته باشید. اگرچه بیشتر اپلیکیشن ها در این گوشی با سرعت قابل قبولی اجرا می شوند، اما گاهی اوقات یک سری لگ وباگ هایی در محیط سیستم عامل و هم در اجرای اپ ها به چشم می خورند که کمی آزاردهنده است، اما با کمی صبوری این مشکل حل می گردد. بعلاوه گاهی اوقات احتیاج است تا برای اجرای یک اپلیکیشن، چند بار روی آیکون آن ضربه بزنید؛ چرا که سرعت پاسخگویی لمس آن کمی پایین است.

در آنالیز گیمینگ تراشه این گوشی نیز، نتایج خیلی رضایت بخش نیست. پردازنده این گوشی نمی تواند به خوبی بازی های سه بعدی را اجرا کند و از لگ وباگ های زیاد آن خسته خواهید شد. این گوشی بازی معروف کالاف دیوتی را با تنظیمات گرافیکی پایین اجرا می نماید، اما جزئیات بازی به خوبی نمایش داده نمی گردد و تجربه گیمینگ لذت بخشی از این گوشی هوشمند مالی نخواهید گرفت. عملکرد سخت افزاری این گوشی را اینطور می توان خلاصه کرد: وان پلاس نورد N100 برای استفاده عادی و روزمره گزینه بسیار مناسبی است و بیشتر به درد کاربرانی می خورد که از گوشی هوشمند خود انتظار چندانی ندارد و برای چک کردن فضای مجازی و تماشا فیلم از آن بهره می برند.

سیستم عامل اندروید 10 به صورت پیش فرض روی این گوشی هوشمند نصب شده و رابط کاربری OxygenOS 10.5.9 را اجرا می نماید. از آنجایی که حدود دو سال از ورود این گوشی به بازار می گذرد، سیستم عامل این گوشی را می توان به اندروید 11 نیز ارتقاء داد. اما این آخرین به روزرسانی بزرگ وان پلاس نورد N100 است و اندروید 12 را دریافت نمی نماید. رابط کاربری OxygenOS 10.5.9 برخلاف دیگر رابط های کاربری، اپلیکیشن های بسیار کمی دارد و این اجازه را به کاربران می دهد تا طبق سلیقه خودشان به نصب اپ ها بپردازند. این رابط کاربری بعلاوه طیف گسترده ای از قابلیت های شخصی سازی را به کاربران ارائه می دهد تا بخش های مختلف گوشی را به دلخواه خود شخصی سازی نمایند.

سیستم دوربین

گوشی هوشمند وان پلاس نورد N100 از یک سیستم دوربین سه گانه در پنل پشتی بهره می برد که سنسور اصلی با گگرددگی دیافراگم f/2.2، دقتی 13 مگاپیکسلی دارد. عملکرد این سنسور در شرایط نوری بسیار خوب، مناسب است و می توانید عکس های نسبتاً خوبی با دوربین اصلی این گوشی ثبت کنید. در کنار این سنسور باید به دو دوربین ماکرو و عمق میدان 2 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.2 اشاره کنیم. معمولاً در گوشی های هوشمند میان رده و مالی، قرارگیری سنسور دوربین ماکرو جنبه فانتزی دارد و خیلی کاربردی نیست. این موضوع در خصوص دوربین ماکرو وان پلاس نورد N100 کاملاً صادق است و عکس های گرفته شده با این سنسور، کیفیت قابل قبولی ندارند.

دوربین تشخیص عمق که برای گرفتن عکس های پرتره کاربرد دارد، در شرایط نوری مناسب تصاویر خوبی را ثبت می نماید و جزئیات نیز تا حد قابل قبولی در تصویر ثبت شده ظاهر می شوند. تاری پس زمینه به طور مطلوبی طبیعی به نظر می رسد و اندازه آن در سراسر پس زمینه صرف نظر از فاصله تقریباً یکسان است. با این حال، تشخیص لبه سوژه چندان عالی نیست و در این قسمت ها اعوجاج زیادی به چشم می خورد. بعلاوه دوربین اصلی این گوشی در ثبت جزئیات عملکرد خوبی ندارد و این موضوع را می توان با زوم کردن روی یک تصویر ثبت شده این سنسور، به خوبی متوجه شد. به نظر می رسد که با زوم کردن روی این تصاویر، وضوح به سرعت از بین می رود و در نتیجه تصاویری تا حدودی تار ایجاد می گردد.

حفره نمایشگر میزبان یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی با گگرددگی دیافراگم f/2.0 است و در شرایط نوری مناسب سلفی های خوبی می گیرد. تصاویر سلفی ثبت شده با دوربین این گوشی هوشمند، واضح هستند و دقت رنگ قابل قبولی دارند. این گوشی از حالت Night Mode پشتیبانی نمی نماید و بنابراین عکس هایی که در شب گرفته می شوند تار، تاریک و پر از نویز هستند. دوربین اصلی این گوشی، قابلیت فیلم برداری 1080p با سرعت 30 فریم بر ثانیه را به کاربران ارائه می دهد و مجهز به تثبیت نماینده تصویر الکترونیکی (EIS) برای کاهش لرزش نیز است.

باتری و شارژدهی

برای این گوشی هوشمند مالی وان پلاس، یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی به عنوان منبع ذخیره در نظر گرفته شده که شارژدهی بسیار خوبی دارد و بسته به استفاده کاربران می تواند حدبیشتر تا دو روز شارژدهی به افراد ارائه دهد. در آنالیز های اجرا شده روی باتری این گوشی معین شد که پس از چند ساعت پخش ویدیو و موسیقی به وسیله شبکه WiFi و LTE با حدبیشتر روشنایی صفحه، باتری این گوشی حدود 40 درصد شارژ مصرف کرد که این اتفاق بسیار خوب است.

این گوشی هوشمند مالی وان پلاس بعلاوه سرعت شارژ 18 وات را ارائه می دهد که در نوع خودش یکی از برترین هاست؛ چراکه بیشتر گوشی های هوشمند در این رده قیمتی یا از فناوری شارژ سریع پشتیبانی نمی نمایند یا حدبیشتر سرعت شارژ آن ها 15 وات است. این شارژر در عرض 45 دقیقه می تواند، وان پلاس نورد N100 را از درصد شارژ 0 به درصد شارژ 50 برساند. بعلاوه شارژ شدن کامل باتری 5000 میلی آمپر ساعتی این گوشی با شارژر 18 واتی حدود یک ساعت و نیم به طول می انجامد. این گوشی از فناوری شارژ بی سیم پشتیبانی نمی نماید.

جمع بندی و سخن پایانی

وان پلاس نورد N100، مقرون به صرفه ترین گوشی هوشمند مالی این شرکت چینی است که نسبت به هزینه ای که برای خرید آن پرداخت می کنید، امکانات قابل قبولی را به شما ارائه می دهد، اما خیلی نمی توانید روی توانایی های این گوشی حساب باز کنید. این گوشی نمایشگری با رفرش ریت 90 هرتزی دارد که در نوع خودش بسیار خوب است. دوربین سلفی این گوشی می تواند عکس های بسیار خوبی را برای شما ثبت کند. بعلاوه باتری 5000 میلی آمپر ساعتی این گوشی مالی وان پلاس دوام خوبی دارد و از سرعت شارژ بالایی نیز پشتیبانی می نماید. به طور کلی، نورد N100 می تواند برای افرادی که استفاده های سنگینی از گوشی خود ندارند، گزینه خرید بسیار مناسبی باشد.

در رنج قیمتی وان پلاس نورد N100 می توان به رقبای خوبی مانند جی پلاس Q20 و گلکسی A04 سامسونگ اشاره نمود. جی پلاس Q20 از پردازنده مدیاتک به عنوان قلب تپنده بهره می برد و گلکسی A04 سامسونگ نیز مجهز به دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی است.

مزایای وان پلاس نورد N100

  • قیمت مناسب
  • عمر باتری طولانی
  • سرعت شارژ بالا
  • نمایشگر 90 هرتزی
  • دوربین سلفی باکیفیت

معایب وان پلاس نورد N100

  • پردازنده ضعیف
  • عملکرد میانه سیستم دوربین
  • نمایشگر با رزولوشن پایین
  • عدم دریافت به روزرسانی سیستم عامل اندروید 11 به بعد

آیا شما خرید این گوشی وان پلاس را به دیگران توصیه می کنید یا نظر دیگری دارید؟ به نظرتان گزینه های بهتری هم نسبت به این گوشی هوشمند مالی در بازار هست؟ لطفاً نظرات و تجربیات خود را در این رابطه با ما و سایر کاربران خبرنگاران مگ در بخش کامنت ها به اشتراک بگذارید.

منبع: itechguides

سوالات متداول

گوشی هوشمند وان پلاس نورد N100 تا چند سال به روزرسانی دریافت می نماید؟

از آنجا که این گوشی هوشمند محصول سال 2020 است، دو به روزرسانی اندروید خود را دریافت نموده و سیستم عامل اندروید 12 را دریافت نمی نماید.

شارژدهی گوشی هوشمند وان پلاس نورد N100 چگونه است؟

این گوشی به لطف باتری پرظرفیتش تا حدبیشتر 2 روز می تواند شارژدهی ارائه دهد.

آیا گوشی هوشمند وان پلاس نورد N100 ضد آب است؟

خیر. این گوشی ضدآب نیست.

آیا می توان به قصد انجام بازی گوشی هوشمند وان پلاس نورد N100 را خریداری کرد؟

خیر. این گوشی پردازنده قدرتمندی ندارد و تجربه گیمینگ خوبی را به شما ارائه نمی دهد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1402 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 1280

به "آنالیز گوشی وان پلاس نورد N100؛ مقرون به صرفه ترین گوشی وان پلاس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز گوشی وان پلاس نورد N100؛ مقرون به صرفه ترین گوشی وان پلاس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید