تورم آمریکا کاهش می یابد؟

به گزارش مجله گذر عمر، آنالیز های اجرا شده در حوزه مالی آمریکا حاکی از آن است که دلار جهانی به گزارش تورمی این منطقه در روز های آینده، واکنش مثبت نشان داد و در مسیر صعودی نهاده شد. از این رو شاخص دلار همانند سدی، مانع رشد بازار های جهانی از جمله طلا و رمزارز ها شد.

تورم آمریکا کاهش می یابد؟

به گزارزش دنیای اقتصاد، بر این اساس بیت کوین و اتریوم در روز گذشته در ساعت 15 به وقت تهران به ترتیب با افت 2 و 8/ 3واحد درصدی روبرو شدند؛ بنابراین نخستین دارایی بازار کریپتو حمایت 22 هزار دلاری را از دست داد و در ساعت مذکور با قیمت 21هزار و 675 دلار در حال معامله بود.

بعلاوه اتریوم نیز به عنوان دومین ارز دیجیتال مهم در سطح دنیا که در هفته گذشته شاهد کانال 1700 دلاری بود، در بازه مذکور به کانال 1400 دلاری تنزل یافت و قیمت 1489 دلار را در بازار به ثبت رساند.

در این میان طلا نیز شرایط مشابه بازار های ریسکی را تجربه کرد و همچنان در حوالی میانه کانال 1800 دلاری در حال معامله است. تحلیل گران واکنش دلار دنیای و بعلاوه بازار های دنیای را به انتشار گزارش تورمی ایالات متحده مبنی بر روند کاهشی تورم تعبیر نموده اند.

به گفته بعضی از کارشناسان و تحلیل گران ارشد بازار ها در روز های اخیر نشان می دهد که تورم آمریکا که در ماه ژانویه با نرخ 5/ 6 درصدی به ثبت رسید، در ماه فوریه نیز برای هفتمین ماه متوالی به مسیر کاهشی خود ادامه خواهد داد. تحلیل گران بر این باورند که نرخ تورم در ماه اخیر به 2/ 6 درصد خواهد رسید و با افت 3/ 0واحد درصدی رو به رو خواهد شد. بعلاوه آن ها افزودند که تورم هسته نیز در این منطقه برای چهارمین ماه متوالی روند نزولی خود را ادامه داده و از 7/ 5 درصد به 4/ 5 درصد خواهد رسید.

در این میان سوال دیگر این است که چرا تورم ماه فوریه با سرعت کمتری نسبت به ماه های پیشین پیش بینی شده است؟ کارشناسان متصورند که افزایش قیمت بنزین در ماه اخیر سبب خواهد شد تا تورم با سرعت کمتری کاهش یابد. در نتیجه این امر، سیاستگذاران فدرال رزرو به افزایش نرخ بهره بیش از پیش تشویق شده و با تداوم سیاست های انقباضی خود سبب تقویت شاخص دلار خواهند شد.

البته سخنرانی اخیر کریستوفر والر، پاتریک هارکر و جرمی پاول سه مقام پولی این نهاد در هفته گذشته نیز چندان در روند بازار های مذکور و شاخص دلار بی تاثیر نبوده؛ زیرا آن ها بر این باورند که روند کاهشی تورم تازه آغاز شده است و با توقف سیاست های پولی، زحمات یک ساله آن ها بر باد خواهد رفت.

این موضوع در گزارش های اخیر دنیای اقتصاد نیز قابل رویت است. در این گزارش نظر بعضی از اقتصاددانان مورد آنالیز قرار گرفته بود که آن ها اعلام کردند: سیاست های انقباضی در فوریه سال 2023 به خاتمه نرسیده است و باید منتظر اعمال سیاست های تازه بود. البته برای درک بهتر عوامل مذکور باید منتظر گزارش تازه آمار کار در مورد تورم ماه فوریه ماند.

منبع: فرارو
انتشار: 25 بهمن 1401 بروزرسانی: 25 بهمن 1401 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 1254

به "تورم آمریکا کاهش می یابد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تورم آمریکا کاهش می یابد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید