تاثیر برون گرایی و درون گرایی در ازدواج چقدر است؟

به گزارش مجله گذر عمر، انتخاب یک فرد برای شراکت با او در تمام امور زندگی چه از نظر عاطفی و چه از نظر اجتماعی و موارد دیگر برای سالیان طولانی انتخابی مهم و سخت است که نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد. یکی از مسائلی که زوج ها قبل از ازدواج باید به آن توجه کافی داشته باشند، تاثیر برون گرایی و درون گرایی در ازدواج است تا در آینده دچار مشکل نشوند.

تاثیر برون گرایی و درون گرایی در ازدواج چقدر است؟

در این مقاله می خواهیم شما را با مقوله درون گرایی و برون گرایی زوج ها و تأثیر آن در ازدواج آشنا کنیم تا با آگاهی بیشتر تصمیم صحیحی برای ادامه زندگی خود اتخاذ کنید.

تاثیر برون گرایی و درون گرایی در ازدواج

افراد درون گرا و برون گرا می توانند به خوبی با همدیگر کنار بیایند و زندگی موفقی را تجربه نمایند. البته این موضوع به میزان اختلاف بین شخصیت زن و مرد هم بستگی دارد.

اگر مثلاً یک نفر در بالاترین حد برون گرایی و دیگری در بالاترین حد درون گرایی باشد باعث اختلاف می گردد و این افراد باید حتماً قبل از ازدواج نزد مشاور بروند و ممکن است نتوانند به خوبی باهم کنار بیایند؛ اما اگر فاصله این دو با هم کم باشد می توانند با همدیگر هماهنگ شوند.

با اینکه ویژگی این دو گروه خیلی با هم متفاوت است اما این ویژگی ها تنها بخشی از ویژگی های مدنظر برای انتخاب همسر است و نمی تواند منجر گردد که از ازدواج صرف نظر کنید.

اگر مقاله روش های عاشق کردن فرد موردعلاقه در انگیزه را مطالعه نموده باشید، متوجه خواهید شد که اصولاً حتی افراد به دنبال ویژگی هایی در طرف مقابل خود هستند که آن ویژگی را در خودشان ندارند. مثلاً کسی که کمی درون گراست و قدرت بیان احساسات و هیجان های خود را ندارد، وقتی جنس مخالفی را می بیند که به راحتی و با اعتمادبه نفس کامل این کار را انجام می دهد لذت هم می برد.

پس اول بهتر است جنبه مثبت این قضیه را نگاه کنیم که این امر می تواند دو نفر را تکمیل کند و معمولاً افراد همسرانی با ویژگی های دقیقا مثل خودشان را انتخاب نمی نمایند. همچنین باید بدانید اگر زوج ها از نظر عاطفی نسبت به همدیگر حس مشابهی داشته و در کنار یکدیگر بتوانند این حس را به شکل های مختلف بیان نمایند، مسئله ای در آینده نخواهند داشت. معمولاً شیوه بیان احساسات این دو گروه باهم متفاوت است و اگر مرد و زن این واقعیت را بپذیرند دچار اختلاف نمی شوند.

تفاوت افراد درون گرا و برون گرا

افراد درون گرا بیشتر دوست دارند در خلوت وقت بگذرانند و نمی توانند احساسات و افکار خود را به صورت مستقیم و راحت بیان نمایند. معمولاً این افراد برای اوقات فراغت خود کارهایی مثل فیلم دیدن یا کتاب خواندن به تنهایی یا نهایتاً با همسرشان را انتخاب می نمایند و در بیشتر مواقع کم صحبت می نمایند. خیلی هم اهل شوخ طبعی و برقراری ارتباطات با دیگران نیستند و از مکان های شلوغ مثل مهمانی های عظیم متنفرند!

اما در نقطه مقابل آن ها افراد برون گرا هستند که به راحتی احساسات خود را آشکار نموده و دیگران فکر می نمایند آن ها واقعاً از زندگی لذت می برند و آدم های شادتری هستند. این افراد بیشتر گردش و مهمانی و مسافرت آن هم به صورت دسته جمعی را برای تفریح ترجیح می دهند و قادرند سریعاً با دیگران ارتباط بگیرند.

مسائل زوج ها بر اثر تفاوت های درون گرایی و برون گرایی

همان طور که در قسمت قبل هم اشاره کردیم، اگر اختلاف بین زن و مرد از نظر درون گرایی و برون گرایی خیلی زیاد باشد باعث بروز مسائلی در آینده می گردد. همچنین در صورتی که اختلافات دیگری بین زن و مرد باشد این موضوع نیز باعث شدید شدن مسئله می گردد. به طور کلی می توان این مسائل را در سه دسته زیر تقسیم بندی کرد:

1. تفاوت در نوع تفریحات و گذراندن اوقات فراغت

این مسئله در زوج های دارای اختلاف درون گرایی و برون گرایی به شدت دیده می گردد. مثلاً فردی که درون گراست دوست دارد عصر یک روز آدینه را در خانه بگذراند و فیلم زیبایی تماشا کند و یا کتاب مورد علاقه اش را بخواند یا به گل هایش رسیدگی کند؛ اما فرد برون گرا از ماندن در خانه و تنها بودن در روزهای تعطیل متنفر است و کلافه می گردد.

اما اگر زوجین نسبت به همدیگر احترام و گذشت داشته باشند، خودشان را با این مسئله هماهنگ می نمایند. مثلاً یک هفته به خواست فرد درون گرا برنامه ریزی می نمایند و یک هفته به خواست فرد برون گرا تفریحات خود را تعیین می نمایند و در هر دو هم زن و هم مرد شرکت می نمایند؛ اما اگر تفاوت سلیقه را نپذیرند، این موضوع مشکل ساز می گردد.

2. تفاوت در بیان احساسات

تفاوت در بیان احساسات یکی از عظیم ترین تفاوت های این دو گروه شخصیتی است. افراد درون گرا عشق و محبت یا خشم و عصبانیت خود را به زبان نمی آورند و با کارهای مختلف آن را بیان می نمایند، اما افراد برونگرا به راحتی احساسات مثبت و منفی خود را بروز می دهند و صحبت می نمایند.

به همین دلیل ممکن است در لحظات خیلی عاطفی و یا خیلی مشوش، عدم توانایی در بروز احساسات یا بیان بیش ازحد احساسات، فضای متشنجی را بین زن و مرد ایجاد کرئه و زوجین نسبت به هم خشمگین شوند. معمولاً در این شرایط فرد برون گرا بیشتر اذیت می گردد.

بیشتر بخوانید: روش های کاربردی برای کنترل خشم در زندگی زناشویی

3. تفاوت در نحوه ارتباطات

افراد درون گرا احساسات خود را با کارهای مختلف مثل شعر خواندن، موسیقی و … نشان می دهند، اما افراد برون گرا دوست دارند دائماً در این رابطه صحبت نمایند؛ بنابراین زمانی که فرد برون گرا علاقه ای به این کارهای همسرش نداشته و یا فرد درون گرا حوصله شنیدن پرحرفی های همسرش را ندارد، اختلاف ایجاد می گردد.

همچنین افراد برون گرا به راحتی با همه صمیمی می شوند و ارتباط موثر برقرار می نمایند، اما افراد درون گرا به سختی و در حد یک سلام و علیک با دیگران صحبت می نمایند و ممکن است از نظر ارتباطات اجتماعی با یک دیگر دچار مشکل شوند.

سخن آخر

تصمیم گیری در خصوص اینکه می خواهیم بقیه عمرمان را با چه شخصی بگذرانیم تصمیم سخت بوده و بسیار مهم است؛ پس باید همه جنبه های آن را در نظر بگیریم و از روانشناسی شخصیت مقابلمان غافل نشویم! صرف دوست داشتن یک فرد ممکن است در ابتدا خیلی شیرین باشد، اما می تواند مسائل آزاردهنده ای را در تمام جهات برای هر دو نفر ایجاد کند؛ شاید استرس ازدواج و تردید برای تصمیم گیری به ازدواج ریشه در همین آنالیز ها داشته باشد!

بهترین توصیه ما این است که زوج ها قبل از ازدواج حتماً به مشاوره مراجعه نموده و همه موارد مهم را آنالیز نمایند. اگر شما نیز در این زمینه تجربه ای دارید، برای ما در پایین همین صفحه بنویسید تا همه مخاطبان عزیز انگیزه بتوانند از آن استفاده نمایند.

همچنین پیشنهاد می کنیم حتماً مطلب انتخا ب همسر؛ 12 نکته ضروری در انتخاب همسری مناسب را نیز در انگیزه بخوانید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 15 آبان 1399 بروزرسانی: 15 آبان 1399 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 281

به "تاثیر برون گرایی و درون گرایی در ازدواج چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر برون گرایی و درون گرایی در ازدواج چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید