90 درصد مخزن سد زاینده رود خالی است

به گزارش مجله گذر عمر، با توجه به کسری قابل توجه آب در مخزن سد زاینده رود، امکان دارد امسال تصمیمات جدیدی برای بازگشایی آب تا نوروز گرفته شود، اما آنچه مشخص است تا اطلاع ثانوی بستر زاینده رود در اصفهان خشک خواهد ماند.

90 درصد مخزن سد زاینده رود خالی است

سد زاینده رود با حجم مخزن یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب در حال حاضر فقط 132 میلیون مترمکعب ذخیره آبی دارد؛ به عبارتی حدود 90 درصد از مخزن این سد خالی است.

هم اکنون آب ذخیره شده در پشت مخزن زاینده رود، حدود 10 درصد از حجم مخزن این سد است. این سد ذخیره شده در حالی که در زمان مشابه سال گذشته این میزان 19 درصد از حجم مخزن بود.

کاهش بارش های سال آبی جاری در اصفهان و سرشاخه های زاینده رود نسبت به میانگین بلندمدت به 75 درصد می رسد. کاهش 75 درصدی بارش ها یکی از دلایل اصلی بی آبی زاینده رود است اما دلیل دیگر الگوی کشت اشتباه در استان اصفهان است که به برداشت های بی رویه از زاینده رود برای کشت منجر شده و هنوز برنامه ای مدون برای اصلاح این الگوی کشت وجود ندارد.

هنوز هیچ زمان معینی برای بازگشایی آب به سطح خشک زاینده رود اعلام نشده و با توجه به کسری قابل توجه آب در مخزن سد، امکان دارد امسال تصمیمات جدیدی برای بازگشایی آب تا نوروز گرفته شود، اما آنچه معین است تا اطلاع ثانوی بستر زاینده رود در اصفهان خشک خواهد ماند.

محمدعلی افشانی معاون توسعه عمران، امور شهری و روستایی وزیر کشور در سفر اخیر خود به اصفهان بیان نمود که امسال شدیدترین خشکسالی را در 50 سال گذشته شاهد بودیم به همین دلیل میزان آب پشت سد به گونه ای نیست که بتوان آب را رها کرد.

گفتنی است که زاینده رود 118اُمین اثر طبیعی است که از طریق سازمان میراث فرهنگی در 20 بهمن 1389 در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

روی رودخانه زاینده رود چندین پل تاریخی از زمان صفویان و قبل از آن برجا مانده است. اولین پل تاریخی روی زاینده رود پل روستای اورگان از توابع شهرستان چادگان در 40 کیلومتر بالاتر از سد زاینده رود است. در استان چهارمحال و بختیاری پل زمانخان و در استان اصفهان پل های مشهور تاریخی سی و سه پل یا پل الله وردی خان، پل خواجو و پل های اژیه و ورزنه بنا شده است. قدیمی ترین پل ساخته شده روی زاینده رود پل شهرستان است.

منبع: کجارو / خبرآنلاین
انتشار: 19 اسفند 1400 بروزرسانی: 19 اسفند 1400 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 1028

به "90 درصد مخزن سد زاینده رود خالی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "90 درصد مخزن سد زاینده رود خالی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید