کشف ابزار های جالب 550 هزار ساله در یک غار

به گزارش مجله گذر عمر، ابزار سنگی ماقبل تاریخ که 50 سال پیش در غاری در لهستان کشف شد، اخیرا به عنوان قدیمی ترین ابزار های کشف شده در این منطقه شناخته شده است.

کشف ابزار های جالب 550 هزار ساله در یک غار

ابزار های کشف شده در غار تونل ویلکی در مالوپولسکا بین 450 هزار تا 550 هزار سال قدمت دارند. این تاریخ گذاری ممکن است به دانشمندان این امکان را بدهد که درباره انسان هایی که آن ها را ساخته اند و مهاجرت و سکونت آن ها در اروپای مرکزی در طول ماقبل تاریخ اطلاعات بیشتری کسب نمایند.

به عنوان مثال، چارچوب زمانی احتمالا به این معنی است که ابزار ها به وسیله گونه انسانی منقرض شده هوموهیدلبرگ (Homo heidelbergensis) ساخته شده اند که معمولا به عنوان آخرین جد مشترک نئاندرتال ها و انسان های مدرن (ما) در نظر گرفته می شوند. این بدان معناست که در زمانی که آب و هوای خشن اروپای مرکزی احتیاج به تعدیل فیزیکی و فرهنگی قابل توجهی داشت، انسان ها در این منطقه سکونت داشتند

مالگورزاتا کوت، باستان شناس از دانشگاه ورشو در لهستان، در اکتبر 2022، زمانی که این تحقیق منتشر شد، گفت: ما می توانیم محدودیت های احتمالات بقای هومو هایدلبرگ را آنالیز کنیم و در مشاهده کنیم که چگونه این انسان ها با این شرایط نامطلوب سازگار شدند.

این غار در دهه 1960 حفاری شد و باستان شناسان در سال 2016 دوباره به این مکان بازگشتند. قدمت لایه های مواد متعلق به هولوکون است که قدمت آن به حدود 11700 سال پیش و پارینه سنگی میانه می رسد که تا 40 هزار سال پیش امتداد دارد.

اما کلودیو برتو باستان شناس از دانشگاه ورشو فکر می کرد که این تاریخ گذاری با آنچه او مشاهده می کرد در تضاد است. او نتیجه گرفت که استخوان های حیواناتی که از این مکان به دست آمده تقریبا به طور قطع بیش از 40 هزار سال قدمت دارند.

بنابراین، در سال 2018، کوت و تیمش به غار بازگشتند. آن ها یکی از ترانشه ها (فرورفتگی های مصنوعی یا طبیعی در سطح زمین) را دوباره باز و آنالیز کردند. آن ها لایه های مختلف مواد انباشته شده در طول سال ها را به دقت آنالیز و مواد استخوانی بیشتری را برای تجزیه و تحلیل جمع آوری کردند.

آن ها دریافتند که لایه های بالایی حاوی استخوان های حیواناتی است که در اواخر پلیستوسن و هولوسن زندگی می کردند. اما لایه پایین قدیمی تر بود. این لایه شامل استخوان های چندین گونه بود که نیم میلیون سال پیش می زیستند: جگوار اروپایی (Panthera gombaszoegensis) گرگ مسباخ (Mosbach) جد گرگ های خاکستری مدرن و خرس دنینگری (Ursus deningeri).

لایه ای که استخوان ها را به دست می آورد نیز حاوی شواهدی از کوبیدن سنگ چخماق بود، از جمله پوسته های سنگ چخماق و همین طور پره هایی که می توان از آن ها ابزار های دیگر را شکل داد. چند ابزار تمام شده مانند چاقو نیز وجود داشت.

کوت شرح داد: از آنجایی که این اقلام از همان لایه استخوان ها هستند، سن شان بسیار نزدیک به هم است. این فرض با حفاری هایی که در سال 2018 در غار انجام دادیم، تایید شد. این حفاری ها آرایش لایه هایی را که نیم قرن پیش به وسیله محققان توصیف شده بود، تایید کردند. ما بعلاوه ضایعات تولیدی و استخوان های حیوانات بیشتری را کشف کردیم.

او اضافه نمود که قبلا تنها دو مکان شناخته شده در لهستان با ابزار های مربوط به همان دوره وجود داشت، اما آثار باستانی غار Tunel Wielki فرق دارد. چندین سایت باستان شناسی در این منطقه شواهدی از سکونت انسان های باستانی را نشان می دهند، اما همه آن ها در فضای باز قرار دارند.

او گفت: ما از اینکه نیم میلیون سال پیش مردم این منطقه در غار ها اقامت داشتند شگفت زده شدیم، زیرا این مکان ها برترین جا برای اقامت به حساب نمی آمدند. رطوبت و دمای پایین قاعدتا آن ها را از ماندن منصرف می کرد. از سوی دیگر، غار یک پناهگاه طبیعی است؛ فضای بسته ای است که احساس امنیت می دهد. ما آثاری پیدا کردیم که احتمالا نشان می دهد افرادی که آنجا مانده اند از آتش استفاده نموده اند و احتمالا همین امکان باعث شده در این غار ها اقامت نمایند.

بعلاوه تکنیک مورد استفاده برای کوبیدن سنگ چخماق یافت شده در غار مورد توجه محققان نهاده شد. این تکنیک ساده ترین روشی است که به وسیله انسان های باستان استفاده می شد. این تیم امیدوار است که برای جستجوی استخوان های هومو هایدلبرگ ها به غار بازگردد. این تحقیق در Scientific Reports منتشر شد. نسخه ای از این مقاله برای اولین بار در اکتبر 2022 انتشار یافت.

منبع: همشهری آنلاین

منبع: فرادید
انتشار: 10 اسفند 1401 بروزرسانی: 10 اسفند 1401 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 1260

به "کشف ابزار های جالب 550 هزار ساله در یک غار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف ابزار های جالب 550 هزار ساله در یک غار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید