شرایط کلاسیک برد-برد میان تهران و کاراکاس

به گزارش مجله گذر عمر، ایرنا نوشت: یک نشریه آلمانی با اشاره به همکاری های نفتی و مالی ایران و ونزوئلا طی سال های اخیر، آن را اتحادی پیروز در راستای درهم شکستن کوشش آمریکا برای محاصره مالی دو کشور توصیف کرد.

شرایط کلاسیک برد-برد میان تهران و کاراکاس

نشریه یونگه ولت آلمان امروز (سه شنبه) در مطلبی نوشت: دو کشتی نفتکش از مجموع پنج تانکر ایرانی این هفته وارد ونزوئلا شدند. سه تانکر دیگر در حال حاضر در دریای کارائیب هستند و طی چند روز آینده به مقصد خود خواهند رسید. تا به امروز گزارشی از وقوع درگیری با ناوهای جنگی آمریکا گزارش نشده است. در همین حال ساموئل مونکادا نماینده ونزوئلا در سازمان ملل روز یکشنبه توئیت کرد که این فرایند یک نقطه عطف در کوشش برای استقلال و صلح است.

بر این اساس ناوگان نفتکش ایران در مجموع 1.53 میلیون بشکه بنزین به ارزش حداقل 45.5 میلیون دلار به ونزوئلا می فرستد. این کشور در شمال شبه قاره آمریکای جنوبی که طبق برآوردهای مختلف بیشترین ذخایر نفتی جهان را دارد ، به دلیل تحریم های آمریکا از کمبود شدید بنزین رنج می برد. دلایل این امر عدم وجود مواد شیمیایی مورد احتیاج که قبلاً از ایالات متحده آمریکا تهیه می شد و کوچک شدن ظرفیت های پالایشگاه به دلیل کمبود بودجه برای نگهداری و نوسازی است.

با این حال از زمان اقدام ایران، سخنگویان دولت آمریکا با اظهارات مخرب و تهاجمی به انتقاد از اعزام این پنج تانکر پرداختند.

از سوی دیگر مقامات دولتی آمریکا، با رسانه های مختلف در خصوص جلوگیری از عرضه بنزین ایران و مجازات این کشور با تحریم های اضافی صحبت کردند. در پاسخ حسن روحانی رئیس جمهوری ایران گفت: اگر تانکرهای ما در کارائیب یا هر جای جهان دچار مشکل شوند ، آمریکایی ها نیز مشکل خواهند داشت.

سیاستمداران و دیپلماتهای ایرانی تحویل بنزین را به عنوان ابراز قدردانی از یاری و همبستگی کاراکاس که در سالهای گذشته به کشورشان نشان داده بود ، توصیف می نمایند. آنها یادآوری کردند که ونزوئلا بنزین را به ویژه بین سالهای 2008 و 2012 به ایران صادر می کرد و بدین ترتیب تحریم های آمریکا را در یک برهه مهم استراتژیک شکست. در نتیجه، شرکت دولتی نفت معدنی ونزوئلا PDVSA با اقدامات تنبیهی آمریکا مجازات شد.

ایران چند دهه وابسته به واردات بنزین بوده است زیرا از گسترش ظرفیت پالایش خود غفلت نموده بود. ایالات متحده از این نقطه ضعف برای رژیم تحریم خود استفاده کرد ، اما جمهوری اسلامی را نیز به خودکفا شدن در این زمینه سوق داد. در اواسط سال 2017 ، این کشور هنوز به طور متوسط ده میلیون لیتر بنزین در روز وارد می کرد.

در اواسط فوریه 2019 وزیر نفت ایران اظهار داشت که این کشور دیگر احتیاجی به واردات بنزین نخواهد داشت و حتی می تواند در آینده آن را صادر کند.

طی ماه های اخیر ، ایران نیز در نتیجه بحران کرونا اقتصاد و حمل و نقل عمومی و خصوصی را تعطیل نموده است. این امر تقاضای بنزین را به میزان قابل توجهی کاهش داد. اواخر اردیبهشت وزیر نفت ایران اظهار داشت که ذخایر بنزین کشور در سطح بالایی قرار گرفته است.

در چنین شرایطی ، معامله بین تهران و کاراکاس را می توان یک شرایط کلاسیک برد-برد دانست. در واقع دو کشور با همکاری هایی که طی سال های اخیر داشته اند کوشیده اند محاصره مالی و تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا را درهم بشنمایند.

روز یکشنبه و همزمان با ورود نخستین نفتکش ایران به آبهای انحصاری مالی ونزوئلا، هشتک #GraciasIran (تشکر ایران) ترند اول توئیتر ونزوئلا شد.

نیکولاس مادورو رییس جمهوری ونزوئلا ضمن تشکر از حمایت های ایران، تاکید نمود: کاراکاس و تهران هر دو خواستار صلح هستند. ما حق داریم آزادانه تجارت کنیم. وی، ایران و ونزوئلا را دارای مردمانی انقلابی نامید که هرگز در برابر آمریکا به زانو در نخواهند آمد.

پنج کشتی به نام های فورچون، فارست، فاکسون، پتونیا و کلاول حامل سوخت ایران بوده و راهی ونزوئلا شده اند.

نفتکش فورچون به عنوان نخستین نفتکش ایرانی که به ونزوئلا رسیده، سفر خود را از بیست و سوم اسفند سال گذشته و از بندر شهید رجایی شروع نموده بود.

علاوه بر نفتکش فورچون، چهار نفتکش دیگر نیز در روزهای آینده سوخت ایرانی را به ونزوئلا می رسانند.

دومین کشتی نیز که فارست نام دارد پیش از این روز شنبه وارد دریای کارائیب شد. سه کشتی دیگر نیز در حال عبور از اقیانوس اطلس هستند.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 6 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 79

به "شرایط کلاسیک برد-برد میان تهران و کاراکاس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط کلاسیک برد-برد میان تهران و کاراکاس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید