هفت میلیون کرونایی در آمریکای لاتین

به گزارش مجله گذر عمر، منطقه آمریکای لاتین که در سال های گذشته بالاترین رتبه های جذب گردشگر از سراسر جهان را به خود اختصاص داده، حالا به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا در این منطقه، خالی از گردشگر شده و یکی از مهم ترین منابع درآمدش را از دست داده است.

هفت میلیون کرونایی در آمریکای لاتین

هر سال میلیون ها جهانگرد از چهار گوشه جهان از برزیل دیدن می کردند، اما امسال تصاویر نادر و بی سابقه ای از مراکز جهانگردی در این کشور دیده می شود. از پنج ماه پیش تا به امروز، کوه کورکووادو از اصلی ترین نمادهای ریو دو ژانیرو که تندیس مسیح در نوک این کوه قرار گرفته است، کاملا خالی از جهانگرد است.

از زمان شیوع بیماری کووید-19 در برزیل، مراکز جهانشودی برای نخستین بار از 84 سال پیش تا به امروز، تعطیل شده است. بخش جهانگردی در برزیل هر سال بیش از پنج میلیارد دلار برای این کشور درآمدزایی دارد.

شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان باعث ایجاد بحرانی بی سابقه در بخش های مختلف اقتصاد جهانی شده است؛ بحرانی که کماکان بدون هیچ گونه راه حلی در حال گسترش است و اقتصاد جهان را در معرض تهدیدی جدی قرار داده است.

در این میان اقتصاد کم توان آمریکای لاتین نیز در شرایطی که شمار مبتلایان کرونا در منطقه آمریکای لاتین از مرز 7 میلیون نفر فراتر رفته و هر روز بر تعداد مبتلایان افزوده می شود، با سقوط مالی شدیدی روبرو شده و به گفته اقتصاددانان موسسه خدمات مالی و بانکداری گلدمن ساکس در جهت عمیق ترین و جدی ترین رکود تاریخ خود از زمان جنگ جهانی دوم بدین سو قرار گرفته است.

سقوط مالی 3.8 درصدی ناشی از شیوع همه گیر ویروس کرونا که فعالیت های مالی را با رکودی بی سابقه روبرو کرده است، اقتصاد این منطقه را در معرض تخریب و نابودی کامل قرار داده است.

برزیل، بزرگترین کشور آمریکای جنوبی با 212 میلیون نفر جمعیت، با ثبت بیش از سه میلیون و 910 هزار نفر، بعد از ایالات متحده آمریکا، دومین کشوری است که بیشترین تعداد مبتلایان، یعنی بالغ بر نیمی از مبتلایان کل آمریکای لاتین، را به خود اختصاص داده است.

از آنجا که منطقه آمریکای لاتین با مسائل مالی عدیده ای دست و پنجه نرم می کند، ایجاد شرایط قرنطینه، محدودیت های تردد و تعطیلی های بیشتر بر کندی هرچه بیشتر موتور محرک اقتصاد این منطقه تاثیر مشهودتری به جا نهاده است. گلدمن ساکس پیش بینی می کند که رشد مالی برزیل 3.4درصد، رشد مالی مکزیک 4.3درصد و رشد مالی آرژانتین با 4.4درصد سقوط روبرو شوند.

شدت شیوع کرونا در منطقه آمریکای لاتین به وِیژه در کشورهایی چون مکزیک، پرو و برزیل به دلیل وابستگی بین اقتصاد و صنعت جهانگردی، بر رشد جهانگردی کشورهای منطقه نیز ضربه سنگینی وارد کرده است.

کاهش تعداد جهانگردان می تواند اقتصاد کشورهای حوزه آمریکای لاتین را به شدت تحت تأثیر قرار دهد زیرا مقدار هزینه صرف شده توسط جهانگردان نسبت به سال های قبل کاهش چشمگیری می یابد. صنعت جهانگردی در زمره صنایع مهم و درآمدزای اقتصاد برخی کشورهای آمریکای لاتین مانند برزیل، مکزیک و پرو است. امسال به دلیل کمبود جهانگرد، این کشورها در معرض از دست دادن تعداد کثیری موقعیت شغلی است که بقای آنها وابسته به صنعت جهانگردی است.

طبق آخرین شاخص جهانی شهرهای مقصد از سوی شرکت مسترکارت، در سال 2018میلادی 10 شهر مهم پربازدید آمریکای لاتین درمجموع 28,75 میلیون نفر جهانگرد را به خود جذب کرد که از نظر تاثیر مالی به میزان 26,300 میلیون دلار ارزش داشته است.

شهر مکزیکوسیتی با 3.16 میلیون جهانگرد، لیما پایتخت پرو 2.63 میلیون جهانگرد، سانتیاگو شیلی در مجموع 2.33 میلیون جهانگرد داشت و سائوپائولو با یک میلیون 425 هزار بازدیدکننده، بوئنوس آیرس، به نوبه خود، سال گذشته 2.04 میلیون جهانگرد و پاناما سیتی 1.49 میلیون نفر در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

درآمد ناشی از ورود جهانگردان به منطقه آمریکای لاتین بالغ بر 28 میلیارد دلار برآورد شده است.

شهر لیما پایتخت پرو که با برخورداری از جاذبه جهانگردی و فرهنگی جزء پربازدیدترین مناطق جهان شناخته می شدند در بحران کرونای از لحاظ جهانگردی بسیار متضرر شده و دو ایالت سائوپائولو به عنوان موتور مالی و فرهنگی و ریو دو ژانیرو قطب جهانگردی برزیل، بیش از سایر مناطق این کشور تحت تاثیر این همه گیری قرار گرفته اند.

همچنین مکزیکوسیتی که در سال 2016میلادی در جایگاه دوم محبوب ترین شهرهای آمریکای لاتین جای گرفته بود و بوئنوس آیرس آرژانتین نیز به دلیل محدودیت های تردد کاهش چشمگیری از لحاظ آمار جهانگردان داشته اند.

لطمه ویروس کرونا به صنعت جهانگردی موجب شد تا بزرگ ترین شرکت هواپیمایی آمریکای لاتین در آمریکا اعلام ورشکستگی کند.

شرکت هواپیمایی لات ام (LATAM) طی بیانیه ای خبر دادند که این گروه هواپیمایی و گروه های همکار آن در شیلی، پرو، کلمبیا، اکوادور و آمریکا درخواست ورشکستگی خود را امروز در آمریکا ثبت کردند. شیوع جهانی ویروس کرونا فعالیت های این شرکت را به شدت کاهش داده بود.

تنها صنعت جهانگردی کشورهای آمریکای لاتین تحت تأثیر کاهش جهانگردان درهمه گیری کرونا با بحران روبرو نیست، بلکه اغلب کشورهای اروپایی دوران بحرانی را سپری می کنند. روز گذشته شورای جهانی سفر و جهانگردی طی گزارشی اعلام نمود که کاهش حضور جهانگردان می تواند تا پایان سال میلادی صنعت توریسم بریتانیا را با 33 میلیارد پوند خسارت روبرو کند.

گلوریا گوارا مدیرعامل شورای جهانی سفر و جهانگردی سه شنبه به خبرنگاران گفت: فقدان سفرهای بین المللی ناشی از همه گیری کرونا می تواند بیش از 38 میلیارد یورو به اقتصاد آلمان زیان وارد کند و همچنین می تواند موقعیت برلین را به عنوان یکی از مراکز برتر صنعت جهانگردی جهانی تهدید کند. این شورا در این گزارش به آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و همچنین رهبران کشورهای گروه7 توصیه کرده تا برای جلوگیری از زیان مالی ناشی از همه گیری ویروس کرونا، تدابیر تازه ای اتخاذ کنند.

در حالی که آمریکای لاتین به عنوان آسیب دیده ترین منطقه جهان با پیامدهای ناشی از گسترش شدید ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کند، اما تلاش محققان و دانشمندان در برخی کشورهای این منطقه از جمله کوبا، برزیل، مکزیک و آرژانتین برای همکاری با موسسات جهانی و دستیابی سریع به واکسن کووید-19 همچنان ادامه دارد.

، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 25 مهر 1399 بروزرسانی: 25 مهر 1399 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 238

به "هفت میلیون کرونایی در آمریکای لاتین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفت میلیون کرونایی در آمریکای لاتین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید