نیمی از بازیکنان پلی استیشن همچنان PS5 نخریده اند
به گزارش مجله گذر عمر، پلی استیشن 5 از زمان عرضه در سال 2020 تا کنون بیش از 59 میلیون دستگاه فروخته است که کمی کمتر از فروش پلی استیشن 4 در بازه زمانی مشابه است، زیرا این کنسول حدود 60 میلیون دستگاه در چهار سال از چرخه عمر خود فروخت. در این میان گفته شده که پلی استیشن 5 تنها نیمی از پایگاه کاربران آنلاین فعال پلی استیشن را شامل می گردد.
طبق گفته سونی، پلی استیشن نتورک تا 31 مارس 2024، 118 میلیون کاربر فعال داشته است. در نتیجه کاربران پلی استیشن 5 نیمی از این آمار را تشکیل می دهند و 59 میلیون دیگر همچنان از پلی استیشن 4 استفاده می نمایند. هرچند زمان می برد تا مردم سخت افزار کنسول نو را به کار گیرند و از طرفی این کنسول در اوایل عرضه با کمبود روبرو شد، اما در هر صورت تقسیم بندی بین کاربران پلی استیشن 4 و 5 به این شکل آن هم در زمانی که سونی آن را مرحله آخر از چرخه عمر پلی استیشن 5 می داند، قابل توجه است.
لازم به ذکر است که Assassins Creed Shadows اولین بازی از این سری است که از زمان عرضه پلی استیشن 4 در سال 2013 روی این کنسول عرضه نمی گردد. این خبر از آن می دهد که حتی با وجود اینکه نیمی از بازیکنان سونی روی پلی استیشن 4 هستند، این اولین باری است که یوبی سافت سخت افزار قدیمی را برای سری محبوب خود پشت سر گذاشته است. با این حال، Shadows یک بازی چند پلتفرمی است که برای رایانه های شخصی و ایکس باکس سری ایکس و اس نیز عرضه خواهد شد. در همین حال طبق گزارش ها، Final Fantasy VII Rebirth و فاینال فانتزی 16 انتظارات مالی شرکت اسکوئر انیکس (Square Enix) را به عنوان انحصاری پلی استیشن 5 برآورده ننموده اند. در نتیجه، این شرکت در کوشش است تا بازی ها را روی پلتفرم های مختلف عرضه کند.
آن هایی که معمولا کنسول های نو را زودتر از بقیه می خرند، چند سال اول را منتظر می مانند تا توسعه دهندگان از انتشار بازی ها در سیستم های قدیمی خودداری نمایند و از سخت افزار قوی تر استفاده نمایند. اما تقریبا چهار سال از عمر پلی استیشن 5 می گذرد و هنوز فقط نیمی از مخاطبان سونی را تشکیل می دهد. هجوم بازی های سرویس محور مانند فورتنایت نیز به این معنی است که بعضی از کاربران پلی استیشن 4 فقط یک حساب پلی استیشن را برای انجام یک بازی باز نگه می دارند و نیازی به ارتقای کنسول فعلی ندارند. با این حال، از آنجایی که بودجه بازی های ویدیویی افزایش می یابد و شرکت ها ریسک گریزتر می شوند، پشت سر گذاشتن نیمی از مخاطبان فعال به یک پیشنهاد دشوارتر تبدیل می گردد.
در هر صورت به نظر می رسد سونی نیز متوجه شده است که در این مرحله، تنها با انتشار بازی ها روی پلی استیشن 5 می تواند اوضاع را بهتر کند. این در حالی است بعضی از بازی های انحصاری بزرگ مانند گاد آو وار رگناروک و هورایزن فوربیدن نیز برای پلی استیشن 4 عرضه شده اند و این شرکت منابع زیادی را به پورت کامپیوتر بازی هایی مانند Ratchet & Clank: Rift Apart و ریمیک لست آو آس 1 اختصاص داده و البته سود آن را نیز دریافت نموده است.
منبع: Kotaku
منبع: دیجیکالا مگ