نیروگاه خورشیدی 10مگاواتی احداث و به شبکه سراسری برق کشور متصل شد

به گزارش مجله گذر عمر، خبرگزاری خبرنگاران- با مشارکت این گروه و یک شرکت معتبر بین المللی، نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی احداث و به شبکه سراسری برق کشور متصل شد.

نیروگاه خورشیدی 10مگاواتی احداث و به شبکه سراسری برق کشور متصل شد

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، نصرت الله سیفی گفت: با مشارکت لاوان با یک شرکت معتبر بین المللی و فعال در ایران، نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی در نزدیکی شهر نو مجلسی (استان اصفهان) از تابستان امسال به طور مرحله ای به شبکه سراسری برق کشور متصل شده و اکنون با ظرفیت کامل در حال بهره برداری تجاری است.

وی افزود: نیروگاه مذکور که به طور کامل از طریق بخش خصوصی احداث شده، دارای بالاترین استانداردهای زیست محیطی است و با توجه به نیاز مبرم شبکه برق سراسری تصمیم بر اتصال مرحله ای این نیروگاه به شبکه اتخاذ شد.

به گفته سیفی، در ساخت این نیروگاه، خرید تجهیزات و مواد از سازندگان داخلی و بهره مندی حداکثری از توانمندی های پیمانکاران ایرانی مدنظر قرار گرفته است. این پروژه در دوره احداث حدود 70 شغل مستقیم ایجاد کرد و در دوره بهره برداری 12 فرصت شغلی مستقیم ایجاد کرده است.

این در حالیست که هم اکنون در مجموعه گروه مالی گردشگری حدود 20 هزار نفر مشغول به کار هستند و در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی این تعداد هر روز در حال افزایش است.

سیفی گفت: مهم ترین ویژگی این نوع برق این است که تولید آن نه تنها کمترین صدمه را به محیط زیست وارد می کند بلکه با تولید سالانه حدود 23,500 مگاوات ساعت برق خورشیدی منجر به کاهش انتشار 18 هزار تن معادل دی اکسید کربن برابر با گاز گلخانه ای حاصل از پیمایش سالانه 3,590 خودرو مسافری می گردد.

وی افزود: همچنین برای تمیز کردن پنل های نیروگاه از ربات های تمیزکننده استفاده خواهد شد که علاوه بر افزایش راندمان تولید، به صرفه جویی در آب مصرفی نیز کمک شایانی می کند. از دیگر ویژگی های این نیروگاه افزایش راندمان تولید با بهره گیری از پنل های خورشیدی بایفیشیال (دورو) است که در نوع خود در کشور کم نظیر است.

سیفی اظهار کرد: مذاکرات قرارداد مشارکت در پروژه نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی مجلسی، اوایل سال قبل آغاز و پس از توافقات اولیه، در نهایت آذر ماه سال گذشته قرارداد آن منعقد شد. با این قرارداد، گروه توسعه انرژی نفت و گاز لاوان دو هدف مهم را دنبال کرد. نخستین هدف دستیابی به درآمد عملیاتی در کمترین زمان ممکن و دوم ورود به صنعت رو به رشد بین المللی و ملی انرژی های تنوپذیر به خصوص انرژی خورشیدی است.

وی درباره برنامه های سال 1400 گفت: بر اساس سند راهبردی شرکت، در سال 1399 ، مقرر بود که در یک پروژه مشارکت کنیم که با حمایت های هیات مدیره شرکت، گروه توسعه صنایع ومعادن ماهان و گروه مالی گردشگری این امر محقق شد. برای سال 1400 نیز مشارکت در دو پروژه در سایر زمینه های مرتبط با انرژی و نفت و گاز در دستور کار قرار گرفته که ارزیابی پروژه های مختلف در حال بررسی است.

سیفی شرح داد: سرمایه گذاری در انرژی های پاک، سرمایه گذاری در آینده این کشور و نسل های بعدی است و این پروژه و پروژه های مشابه علاوه بر سودآوری مالی، می تواند به عنوان بخشی از مسئولیت اجتماعی هلدینگ ماهان و گروه مالی گردشگری تلقی گردد. همچنین با توجه به نیاز مبرم کشور در افزایش ظرفیت نیروگاهی، نیروگاه های خورشیدی به دلایل متعدد از جمله سرعت بالای اجرای پروژه، سرمایه بری نسبتا کم پروژه ها، همزمانی پیک تولید با پیک مصرف و مقیاس پذیری پروژه می تواند در کوتاه مدت گره از بخشی از مسائل دولت نو بگشاید که این شرکت با تکیه بر دانش فنی ایجاد شده آمادگی دارد در آینده نزدیک نقش پررنگ تری در این صنعت ایفا نماید.

وی اظهار امیدواری کرد روزی برسد که بتوانیم معادل انرژی برقی که در مجموعه گروه مالی گردشگری مصرف می کنیم، انرژی پاک تولید و به شبکه سراسری برق کشور تزریق کنیم و گروه مالی گردشگری به گروه کاملا سبز گردشگری تبدیل گردد.

گروه توسعه انرژی، نفت و گاز لاوان از زیرمجموعه های هلدینگ توسعه صنایع و معادن ماهان وابسته به گروه مالی گردشگری است. گروه لاوان با بهره مندی از روش های نوین تولید و بهینه سازی انرژی جایگاه مهمی در اهداف بهره وری گروه مالی گردشگری ایفا می کند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 18 آذر 1400 بروزرسانی: 18 آذر 1400 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 928

به "نیروگاه خورشیدی 10مگاواتی احداث و به شبکه سراسری برق کشور متصل شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیروگاه خورشیدی 10مگاواتی احداث و به شبکه سراسری برق کشور متصل شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید