سامسونگ اپلیکیشن Expert Raw را برای علاقه مندان به عکاسی منتشر کرد

به گزارش مجله گذر عمر، اپلیکیشن دوربین سامسونگ امکان خوبی را مانند Single Take ،Directors View،8K Video Snap و چیزهای دیگر را در اختیار کاربران قرار می دهد. اگر علاقمند به حوزه عکاسی باشید، قطعا با قابلیت عکس برداری RAW آشنایی دارید و اپلیکیشن دوربین سامسونگ هم از این فرمت عکاسی پشتیبانی می نماید. اما این شرکت به تازگی یک اپ دوربین جداگانه نیز با نام Expert RAW را برای علاقه مندان به حوزه عکاسی منتشر نموده است.

سامسونگ اپلیکیشن Expert Raw را برای علاقه مندان به عکاسی منتشر کرد

اپلیکیشن دوربین Expert RAW به صورت بتا در گلکسی استور سامسونگ انتشار یافته و ویژگی هایی مانند پشتیبانی 16 بیتی از فرمت RAW مبتنی بر چند فریم را برای دوربین های اصلی، فوق عریض، تله فوتو و پریسکوپ به ارمغان می آورد. در مقایسه با اپ اصلی دوربین سامسونگ، این اپ فقط هنگام استفاده از لنزهای اصلی و فوق عریض، عکس برداری با فرمت RAW را امکان پذیر می نماید. یکی از مدیران انجمن سامسونگ اضافه نمود که رویکرد چند فریم به این معنی است که می توانید عکس های با فرمت RAW را با وضوح، جزئیات و محدوده دینامیکی بهبود یافته مشاهده نمایید.

شاید بزرگ ترین نقطه ضعف اپلیکیشن دوربین Expert RAW سامسونگ، انتشار محدود آن باشد. آخرین گزارش ها حاکی از آن است که این اپلیکیشن در حال حاضر فقط برای گوشی های گلکسی S21 اولترا سامسونگبا اندروید 12 و به وسیله گلکسی استور در دسترس است. اما ناظر سامسونگ در کامنتی گفت که گجت های دیگری نظیر گلکسی S21 پلاس و گلکسی تب S5e، بعدا از اپ Expert Raw پشتیبانی خواهند کرد.

قابلیت های مجذوب نماینده اپلیکیشن دوربین Expert RAW به همین جا ختم نمی گردد. این اپ عملکرد HDR، پشتیبانی فرمت از JPEG بدون افت کیفیت، کنترل های حالت حرفه ای (مانند ISO، سرعت شاتر، نوردهی، فوکوس دستی و هیستوگرام) را ارائه می دهد. بعلاوه فایل های DNG یک پروفایل تعبیه شده برای لایت روم و یک ادغام مستقیم برای خروجی گرفتن تصاویر از اپ Expert RAبه Lightroom نسخه گوشی هوشمند در اندروید دارند.

فایل های DNG شامل پردازش HDR مبتنی بر چند فریم تصاویر JPEG معمولی است، اما با این تفاوت که انعطاف پذیری بیشتری با فایل RAW 16بیتی به آن افزوده می گردد. با این وجود شخص می تواند بدون نگرانی در خصوص از دست دادن گستره دینامیکی پایه ی عالی، جزئیات و وضوح تصاویر گوشی گلکسی S21 اولترا، خروجی که دوست دارد را پس از ویرایش عکس گرفته شده داشته باشد.

اکنون که صحبت از عکس برداری با فرمت RAW است، بد نیس کمی به شرح این فرمت بپردازیم. یکی از رایج ترین تنظیمات در اغلب دوربین های دیجیتال RAW است. این گزینه در واقع یک نوع فایل را تعریف می نماید که بسیاری از عکاسان حرفه ای علی رغم حجم بالایش آن را به فرمت JPEG ترجیح می دهند. RAW فرمتی است که به کمترین پردازش احتیاج دارد. منظور از پردازش کم این است که در زمان ثبت عکس فرایندهای پردازشی کمتری انجام می گیرد و اطلاعات کمتری در زمان ثبت عکس دور ریخته می شوند. بدین ترتیب عکاس، سطح کنترلی مشابه زمان استفاده از نگاتیوهای فیلمی دارد.

از آنجا که دوربین های عکاسی مختلفی وجود دارند، فرمت های RAW هم کاملا متفاوت هستند. هر دوربینی روش خاص خود برای ثبت RAW را دارد و بنابراین نوع فایل خاص خود را ایجاد می نماید. این کار باعث شده است که پردازش این فرمت ها (یا حتی باز کردن آن ها) سخت گردد. این موضوع حتی درباره نرم افزارهای ویرایش عکس پیشرفته ای مانند فتوشاپ نیز صدق می نماید. حتی نسخه های قدیمی تر فتوشاپ ممکن است در باز کردن بعضی گونه های مشهور RAW دچار مشکل شوند. البته نسخه های جدیدتر هم با این مشکل دست به گریبان هستند.

افزونه ها و به روزرسانی های نرم افزاری مختلفی برای مواجهه با این مشکل عرضه شده اند، اما دوربین های مشهور مانند نیکون، یا کانون فرمت های RAW را طراحی نموده اند که برنامه هایی مانند Preview یا iPhoto روی مک و یا پیکاسا برای ویندوز می توانند آن ها را باز نمایند. با این وجود مشاهده ساده فایل های RAW فایده ای ندارد و باید آن ها را پردازش کنید تا به ارزش واقعی اشان پی ببرید.

در نظر داشته باشید که فرمت RAW با JPEG فرق دارد، منظور همان فرمت و قالب رایج تصویر است که اسمارت فون ها و دیگر دوربین ها به صورت پیش فرض با آن از عکس ها خروجی می گیرند و در اصل تصویری فشرده است که با بهره گیری از الگوریتم ها و ترفندهای هوشمندانه مختلف، داده هایی که در تصویر وجود دارند و به آن ها احتیاج نیست را از بین می برد.

در نتیجه می توان اینطور گفت که فایل های تصویری RAW به مراتب از انواع JPEG حجم بیشتری دارند (اغلب 3 تا 6 برابر) و این مسأله ایست که در زمان انتخاب فرمت خروجی تصاویر باید در نظر گرفته گردد.

منبع: AndroidAuthority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 دی 1400 بروزرسانی: 24 دی 1400 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 971

به "سامسونگ اپلیکیشن Expert Raw را برای علاقه مندان به عکاسی منتشر کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سامسونگ اپلیکیشن Expert Raw را برای علاقه مندان به عکاسی منتشر کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید